Hotfix 4 for Max 2011 released

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Hotfix 4 for Max 2011 released

Legg innav tassel » tir 07 des, 2010

Autodesk have released Hotfix 4 for Max 2011 and Max Design 2011.

Hotfix 4 addresses the following issues:

- FileLink: Reloading FBX files from FileLink no longer results in layer loss
- Graphite: viewport canvas no longer causes an error when working with hidden objects
- Bitmap Proxies: the Alpha channel now loads properly when opening files
- Fixes an issue with the satellite rendering license caused by the previous Hotfix
- Viewport display now uses face angle-weighted normals when displaying normal maps
- Quicksilver now updates correctly when loading a new XSML file
- In Quicksilver, loading XMSL files now respects file parameter values
- Fixes some Slate text fields not allowing text input after applying Service Pack 1
- Gamma now displays correctly in the viewport when Tone Mapping is enabled

MAX Design 2011: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps ... D=10381720

MAX 2011: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps ... ID=9241178

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » ons 08 des, 2010

Hva med å ikke release halvferdige programmer? Etter at internett ble raskt kjøper man beta produkter for full pris for deretter å laste ned fixes over tid. Dette gjelder i stor grad spill, men det blir mer og mer vanlig... Pr fix skulle gitt et prisavslag hver gang man lastet den ned. Istedet er vi glade for at firma fikser ting som i utgangspunktet skulle fungert "gratis"...
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » ons 08 des, 2010

Å forvente at et program på størrelse med 3ds max skal være knirkefritt ved hver ny release er jo en utopi. Hva med å se det fra den andre siden, er ikke alle som fikser bugs før de releaser en helt ny versjon.
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 08 des, 2010

Veeel, jeg synes det er U-Profft av Autodesk å slippe versjoner så tett (1 gang i året). Det gir ikke utviklerene tid til å fikse opp skikkelig, noe som dermed resulterer i ustabil funksjonalitet iform av at det blir gjort noen kjappe snarveier.

De siste to versjonene av 3DSMAX kunne de like godt droppet i mine øyne. Skjønner ikke poenget med å integrere et lass av ny funksjonalitet når et program har et tonn av bugs fra før av, noe som bare gjør programmene enda dårligere.

Det verste med Max 2010/2011 er at viewport speeden er helt på trynet. Vi drar opp modeller på 26 millioner polys lett på våres 3 år gammle PC'er i MAX 2009 og roteringa fungerer helt fint, men i 2011 så er det helt nyttesløst og jobbe med dem etter at det nye UI'et ble lansert (Det jeg synes ligner på office). Max 2011 hyler så det synger når man drar opp tunge scener. Og hvem i svarte har funnet på dette med disse caddiene som hopper rundt i viewporten som ei gammal røy? Det går ikke å slå dem av engang :(

Jeg har regnet ut hvor mye lengre tid det tar meg og gjøre jobben min i MAX2009 vs 2011, og da snakker vi om at det i mange tilfeller for meg har halvert arbeidsflyten i form av venting, treige menyer og ekstra klikk (ALTSÅ 50%). Så her er jeg nesten fristet til og fakturere Autodesk for ventetid og frustrasjon.

Så jeg er helt enigg med Mikademius. Min oppfordring til Autodesk er: Bruk tiden på å optimalisere og fikse, ellers må vi nok nødt til og se oss om etter annen 3D Software :wink:

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tor 09 des, 2010

Vi trenger faktisk ikke en ny versjon hvert år så jeg blir ikke lei meg om det ikke kommer en ny versjon neste år, men om to med feil som er rettet.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 09 des, 2010

Hvordan er det med maya for tiden? Kjører coren av Maya på multicore o.l.?

Jeg tror iallfall det er på tide at Autodesk tenker på å kode opp hele kjernen på nytt i Max for dagens maskiner. Det aller meste er begrenset til at det bruker èn core. F.eks. simulere partikler på èn core virker nokså gammeldags. I samme slengen kan de jo kutte de gamle modifierene o.l. som kun er der pga bakoverkompabilitet til gamle dos-filer ;)

Helt sikkert en helsikkas jobb, men er vel strengt tatt det vi betaler for.. På den andre siden blir det i begynnelsen sikkert 10x mer bugs hvis de skal sy sammen hele programmet igjen rundt en ny kjerne, men men..

Har forsåvidt hørt rykter om at det jobbes med dette også, men har så langt ikke sett noe dokumentasjon på det.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Strandli

Legg innav Strandli » tor 09 des, 2010

De jobber med Max, under et prosjekt de kaller for Excalibur.
Da skal de jobbe mye med UIen og gjøre det mer moderne, men dette vil skje sakte over flere år så folk ikke blir hysteriske.

Selv er jeg litt skeptisk enda, om Ribbon er et tegn på retningen de vil gå, så er jeg ikke overbevist.
Har sett en live-stream hvor de snakket om XBR og fremtidsplanene for Max. Gode ideer og slikt, men det gjenstår å se om de klarer å gjennomføre det på en god måte.

Her kan du lese litt om hva de har skrevet om prosjektet. http://area.autodesk.com/blogs/ken/excalibur_xbr_notes

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 09 des, 2010

Ser absolutt ikke poenget med årlig release, uten om at de skal tjene mer, skulle tro industrien og verktøyene tok et kvantesprang hvert år. Kommer det noe nytt og "revolusjonerende" som kan forbedre arbeidet, vil jeg heller foretrekke en plugin som kan i seg selv være litt buggete istede for at hele programmet blir buggete fordi de har rushet inn nye funksjoner uten å rydde opp.
Don't let the fire fade!

ben

Legg innav ben » tor 09 des, 2010

Enig i at det er totalt unødvendig med en ny utgave vært år.
Hadde nå Max sine arbeidsfiler i det minste vært bakoverkompatible til forrige version, så hadde det jo vært litt greiere for å kunne teste siste utgave i arbeidssammenheng.

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » tor 09 des, 2010

Enig i at det er totalt unødvendig med en ny utgave vært år.
Hadde nå Max sine arbeidsfiler i det minste vært bakoverkompatible til forrige version, så hadde det jo vært litt greiere for å kunne teste siste utgave i arbeidssammenheng.

3DS MAX 2011 kan lagre 2010 filer, så dette er noe som er kommet, men jeg hadde helst sett at det gikk og få det tilbake til 2009 :wink:

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tor 09 des, 2010

3DS MAX 2011 kan lagre 2010 filer, så dette er noe som er kommet, men jeg hadde helst sett at det gikk og få det tilbake til 2009

Enig! Jeg må flere ganger i uken eksportere scenene mine til FBX (eller OBJ når fxb ikke funker) fordi hjemmepc'en min ikke takler Max 2011. ](*,)

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 11 des, 2010

Er det noen i det hele tatt som vil ha disse årlige oppdateringene? Det kommer en ny versjon før man har rukket å installere den gamle omtrent, fylt til randen med nye bugs. Nye features er dessuten ofte dårlig integrert i grensesnittet og Maxscript.

Og den nye retningen mot ribbons er fullstendig fjern! Store ikoner OG skrift vitner om at det kun skal se "fancy" ut, ikke være brukervennlig for profesjonelle brukere.

Det virker som at Autodesk er fullstendig i utakt med kundene sine ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » lør 11 des, 2010

Blir litt oppgitt her ja. Når man ser på 2010 og 2011 ser man at i UI-en har man bare klasset på ribbons hvor de har lagt til polyboost. Problemet med dette er at den blir bloated til tusen. Nøyaktig de samme toolene ligger nå flere steder i UIen noe som skaper forvirring og døplass.

Som Strandli sier, holder de på å "relansere" 3ds max i det de kaller for Excalibur. Selv er jeg skeptisk til dette. Om de hadde hatt en release hvor de KUN hadde fokusert på workflow, bugs og UI hadde det nok blitt populært.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Gå tilbake til «Nyheter»