Redd Windows XP fra å dø den 30/6/2008 underskriftskampanjen

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Fekke
Sted: Sandefjord

Legg innav Fekke » ons 16 jan, 2008

Liker Mac best, men hvis XP forsvinner er vi DOOOMED!!

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » ons 16 jan, 2008

Meh.. Vekk med dritten. :p

Jeg måtte oppgradere fra NT4 til Win2k på grunn av manglende støtte til usb, og for noen måneder siden oppgraderte jeg igjen til Vista64 siden Win2k ikke støtter flere kjerner i prosessoren og 64 bits OS fristet.
Utviklingen går videre, og jeg er ikke veldig lei meg for at jeg fikk hoppet forbi XP.
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » ons 16 jan, 2008

Er ikke imot utvikling generelt sett, men det er endel sider med Vista jeg setter spørsmål tegn med. Spesielt lisensieringen. Du skal betale meget dyrt for å "eie" en Vista kopi. I aller fleste tilfelle "leier" du i prinsippet. Dette har jeg ikke sansen for hverken med operativsystem, film, musikk eller hva det enn måtte være. Betaler du full pris skal du eie produktet er min personlige mening.

En annen ting er at Vista som alle nye systemer ikke er ferdig enda. Rapportene siden lanseringen har stort sett vært nedslående. Masse feil og funksjoner som ikke fungerer ordentlig. At det krever mye kraftigere pc og har redusert ytelse er heller ikke et pluss synes jeg. Jeg gleder meg til Vista er stabilt og yter ordentlig, da kan/bør folk oppgradere. Men at de skal bli påtvunget en maskinvare og programvare oppdatering når alternativet er såpass uferdig synes jeg er trist og feil.

Jeg tror nok ikke XP blir utryddet med det første, men at det blir en normal avslutningsyklus (overgang) på den som det var med forgjengerene. Bortsett fra Windows ME som var et skudd i mørke da, hehe.

PS! Håper ikke denne tråden blir en flamewar av noe slag, den har potensiale til det, hehe.

-K-

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 16 jan, 2008

Kjører også Vista 64bit og er fornøyd :)

Eneste problemet er produsenter som ikke klarer å lage 64-bits drivere .. *host, hark* apple *host, hark* O:)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

l_o_s_b

Legg innav l_o_s_b » ons 16 jan, 2008

64-bits driver problemt er jo produsentens feil og ikkje ms. Og det var masse problemer med xp når det kom og.

Er det virkelig slik at du må oppgradere :wink: Tingen er vel heller at du ikkje får kjøpt xp meir og alle nye pc kommer med vista. Og det kommer heller ikkje fleire updates til xp.

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 16 jan, 2008

hehe. Men XP finnes også som 64-bit. :) Maskina mi ble som en gammel Lada med Vista. Holder meg til XP så lenge jeg kan.
Men er vel bare support som forsvinner vel? Regner med at det ikke blir bråstopp på drivere til nye produkter heller. Her må det stemmes..

XP SP3 performs twice as fast as Vista SP1 on the same machine--and slower than the initial release of the Vista OS as well
Visualization/ Animation
Aker Solutions

Brukeravatar

Medi8or

men det er endel sider med Vista jeg setter spørsmål tegn med. Spesielt lisensieringen. Du skal betale meget dyrt for å "eie" en Vista kopi. I aller fleste tilfelle "leier" du i prinsippet. Dette har jeg ikke sansen for hverken med operativsystem, film, musikk eller hva det enn måtte være. Betaler du full pris skal du eie produktet er min personlige mening.
Har ikke sammenlignet Vista-lisensen med andre lisenser, men i alle tilfeller jeg har sett så eier du ikke software du betaler for, du betaler for en lisens til å bruke den. Se f.eks. på lisensen til Max aller Photoshop om du "eier" dem.. ;)

PS! Håper ikke denne tråden blir en flamewar av noe slag, den har potensiale til det, hehe.
Ganske morsomt egentlig. Noen år siden brukte jeg nesten bare Linux, og et av argumentene til Windows-siden i "diskusjoner" var at det var så veldig mange distribusjoner av Linux. Nå har vi potensiale for flamewar mellom forskjellige Windowsversjoner... :D
(var jo det den gang og, med Windows 9x, Windows2k, WindowsXP, WindowsME, ++ )

Brukeravatar

kbotnen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » ons 16 jan, 2008

Vanligvis kommenterer jeg ikke ting jeg har blitt sitert på, men avogtil må det være lov :)

Vet ikke om du misforstod med vilje, eller om jeg uttrykkte meg uklart angående det å eie VS det å leie. Det gir meg uansett muligheten til å utbrodere litt ;)

Jeg velger å henvise til følgende artikkel: http://www.idg.no/pcworld/article18488.ece

Poenget er at du får bare installere Vista på en maskin, en gang. Bytter du ut deler av innholdet i maskinen, da må du kjøpe en ny lisens. XP, Max, Vray og mest sansynlig PS(?) har hvertfall portable lisenser, så der er vel poenget at du kjører 1 kopi av softwaren om gangen. Hvilken maskin du velger å gjøre dette på og om du bytter maskin / endrer på maskinen så er det ok.

Hva man foretrekker er selvfølgelig en personlig smak, men jeg foretrekker fleksibiliteten som jeg er vant med fra XP sin lisens. Da kan jeg kjøpe meg ny maskin og legge inn Open BSD på den gamle, XP på den nye :)
Samme gjelder den type DRM som sier at jeg kun kan spille denne sangen på den maskinen jeg lastet ned, eller kun får flytte den to ganger o.l.

-K-

Brukeravatar

Aleks90
Sted: Nordland, Sortland
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » ons 16 jan, 2008

REDD WINDOWS XP FRA UTRYDDELSE!

ett ord... utrydd vista, la den komme til bake når den er ferdig...

Brukeravatar

l_o_s_b

Nå har vi potensiale for flamewar mellom forskjellige Windowsversjoner...
(var jo det den gang og, med Windows 9x, Windows2k, WindowsXP, WindowsME, ++ )
Nja, det er ein stor forskjell. På linux har du eit hav av forskjelige versjoner samtidig, akkurat no er berre 3 versjoner av windows som er godkjent. Xp, vista og server. MS prøver å kvitte seg med xp og server er vel berre på servere. Det at folk sitter på 98, me og 2000 betyr ikkje at det er mulig å velge dei for ein ny pc i dag. Og det er alltid litt knuffing når ein ny versjon kommer ut, som regel er eit eller anna galt med det i begynnelsen.

Brukeravatar

Medi8or

Vet ikke om du misforstod med vilje, eller om jeg uttrykkte meg uklart angående det å eie VS det å leie. Det gir meg uansett muligheten til å utbrodere litt :wink:
Misforstod litt, siden det stadig er noen som tror de eier programvaren de har betalt for.

Uansett.. Jeg tror du vil finne samme begrensningen på XP. OEM versjonen kan ikke flyttes i det hele tatt, og selv retail versjonen kan ikke flyttes til nye maskiner i det uendelige.
Både XP og Vista har begrensninger på hvor mange ganger du kan aktivere dem før en må ringe inn til Microsoft og gjøre det. Løsningen da blir å si at hovedkortet eller skjermkortet gikk i stykker, så det måtte skiftes. Det virker med OEM ersjonen av XP, og det vil sannsynligvis gå greit med Vista.. ;)

Brukeravatar

Medi8or

Nja, det er ein stor forskjell. På linux har du eit hav av forskjelige versjoner samtidig, akkurat no er berre 3 versjoner av windows som er godkjent. Xp, vista og server.

Nja, så vidt jeg husker hadde man både 2k, ME og XP i 2001. Og win98 var vel ikke gått ut enda. Det var og mange brukere av win95 og NT fortsatt.

Nå er det ikke bare XP, Vista og server, som du sier. Du har XP64 og Vista64, og du har ørten forskjellige lisenser med tilhørende add-ons...

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » ons 16 jan, 2008

Jeg kjører Vista 64-bit og har ikke opplevd noe negativt ved det. Alt jeg har koblet til fungerer og det yter bedre enn 32-bits versjonen av Vista. Rendertiden i modo gikk faktisk ned med 33%! Nå sjekket jeg ikke rendertiden mot XP, men ettersom jeg har 4 gb minne og 640 mb på skjermkortet er ikke 32-bits OS noe jeg gidder å teste ettersom mengden RAM blir sterkt begrenset. Hvis jeg ikke tar helt feil så kan 32-bits OS kjenne igjen mellom 3 og 3,5 gb med minne sammenlagt, noe som i mitt tilfelle blir 640 mb på skjermkortet og resten fra RAM.

Når det gjelder 64-bit XP så er det noe man ikke bør gå for. Det er en halvhjertet greie som har like mye stabilitet og støtte som ME. Da jeg la det inn opplevde jeg bare problemer med maskinen min, og valgte derfor å gå for Vista, selv om alle hadde dårlige erfaringer.

I det store og det hele virker det somom de som er imot Vista kun bruker argumenter de har hørt en eller annen gang uten å sjekke om det er noe substans i de. Greit nok at man kan ha problemer med drivere til ting som er helt obskure, men er det en vanlig dings smetter den som regel inn uten problemer.

Brukeravatar

l_o_s_b

Nja, så vidt jeg husker hadde man både 2k, ME og XP i 2001. Og win98 var vel ikke gått ut enda. Det var og mange brukere av win95 og NT fortsatt.
Eg snakka om akkurat no ikkje 2001.

Nå er det ikke bare XP, Vista og server, som du sier. Du har XP64 og Vista64, og du har ørten forskjellige lisenser med tilhørende add-ons...
Så 5 versjoner? Eller bør eg inkludere dei forskjellige versjonene av vista og xp? Debian, Red Hat, Ubuntu, Gentoo, Mandrive, Mandrake, Fedora, Suse, Knoppix osv. Og la oss ikkje gløyme at eit par av desse kommer i både 32 og 64 bits versjon + eldre versjoner. Så eg synest ikkje det er så stemmer å sammenliggene versjon "kaoset" til windows og linux.

Gå tilbake til «Nyheter»