"Wrapit" - Retopo Plugin

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

"Wrapit" - Retopo Plugin

Legg innav Stiansch » lør 10 mar, 2012

.

Vet ikke hvor mange som har hørt om den eller hvor ny den er, men kom over en plugin til 3ds Max som ser utrolig effektiv å lage ny topologi med! Tenkte folk kanskje var interessert i å sjekke det ut litt mer og fant ikke noe om det på forumet fra før så har lagt til en video fra Eat3D forumene som er in action footage og en link til dit man kan kjøpe det. Anbefaler å ta en titt der og da GIF-bildene på About siden viser hvor mye denne plugin'en kan gjøre.

Wrapit koster ca 400 kroner og den har ganske strenge sikkerhetssteg. Den tar også omtrent 2 sekunder å installere og måten du installerer på er å bare droppe zip-fila du laster ned i ett av viewportene i Max også går det automatisk derfra ;)

[align=center][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E-5XvqX8TQs&feature=player_embedded[/youtube][/align]

[align=center]Wrapit - About Page

Hope you like it ;)[/align]

[align=center]Stiansch[/align]

.

Strandli

Legg innav Strandli » lør 10 mar, 2012

Tror den er ganske gammel, men kan jo være de har oppdatert.

Men om du har en nyere versjon av Max, så er det allerede gode retopo verktøy i Graphite Modeling Tools settet. Iallefall gode nok for min del til å overleve uten WrapIt. :p

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Ja, stod iallefall den fungerte i 2012 versjonen iallefall, så den er nok oppgradert, men står også 2009 så er vel noen år gammel ja :P

Har prøvd det litt selv og det fungerer ganske bra, men føler iallefall at "branching" er helt konge og veldig effektivt og syns også fort det er så vanskelig å få Max sin til å passe skikkelig på highres'en. Så foreløbig syns jeg det var verdt pengene, men er jo individuelt hvordan man liker å gjøre ting. Til nå har jeg også likt ZBrush sin Retopo bedre enn Max sin :)
Stian M. Schüller | Games Artist

Strandli

Woah woah waoh...
Rolig nå....

Hvilken versjon av Max er det du har testa retopo-en i? Altså, den er ikke perfekt, men den er rask og veldig brukbar. Så jeg skjønner ikke helt hva du har snubla bort i om du foretrekker Zbrush sine retopoverktøy over Max sine, for Zbrush-retopo er virkelig, virkelig balle.

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

What? That's my impression. Bruker Max 2012 og bare prøvd retopoverktøyene i 2012 og overall etter et par ganger kom jeg fram til at jeg jobber mye raskere med ZBrush sin. Jeg syns den har vært konge til nå, vet ikke hva du har snubla siden du ikke liker ZBrush sin, men det tar litt tid å få det til skikkelig og ikke gjøre no kluss :P

Skal også sies at ZBrush sin var den første jeg prøvde ut, og før det brukte jeg "årevis" på å modellere lowpoly fra bunnen av i Max oppå highres'en. Da jeg fant Max sin retopo tenkte jeg først at detta var awesome, men det tok likevel litt lengre tid og å gå tilbake til navigasjon og editing i Max er et mareritt, føler jeg, etter å ha holdt på med ZBrush, med andre ord for meg tar det lengre tid.

Jeg syns editing av vertecies og å lage individuelle polygons er fryktelig på characters spesielt i Max. Igjen, det er fullstendig opptil person til person hva man liker best å jobbe med og hva som er mest effektivt, noe kommer man seg fort inn i og andre ting fungerer ikke like bra for alle.

Strandli

Selvfølgelig, folk har forskjellig smak. Men din beskrivelse av retopo i Max virker bare ikke kjent for meg... Som om du bruker feil verktøy, eller bare bruker det på feil måte. Jeg vet ikke helt, men Zbrush-verktøyene for retopo er virkelig ikke gode.

Med Extend-tool i Max kan du jobbe veldig raskt, og du trenger ikke så mye annet enn det. Conform-verktøyene er også kjempeflotte for å justere meshen, uten å miste formen.

Jeg vet at det kan være vanskelig å høre for noen Zbrush-loyalister at det finnes Zverktøy som ikke er gode, og at Max har et bedre alternativ, men seriøst. Hvis du kan bruke hotkeys, så gjør extend-verktøyet 90% av jobben alene.

Men selvfølgelig, om du ikke tror meg, så kan du jo bare fortsette å bruke verktøyene du føler deg mest komfortabel med. :p Ingen skam i det. Vil bare ikke at du skal leve på en løgn! :D

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Eehm, det er Conform Tools jeg har brukt i Max ja, men det er tydeligvis ikke alt det har å by på? :P Sorry, my bad I guess.

Haha, neida, ser den ;)

Strandli

Ser ut til at du har brukt en hammer som sag... :p

Start med 1 polygon på objektet du vil lage retopo av. Så finner du det riktige verktøyet for jobben. Conform Tools er kjempeflott å bruke når du har en retopo å jobbe med, for da kan du bruke relax til å spre polyene mer jevnt, så du kan være litt mer unøyaktig når du retopoer sånn ellers.
Bilde

Brukeravatar

Trådstarter
Stiansch
Kontakt:

Legg innav Stiansch » søn 11 mar, 2012

Yeee, I see I see, might give it another try ;P

Gå tilbake til «Nyheter»