Luxology modo 601

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Luxology modo 601

Legg innav Kelemvor » tor 01 mar, 2012

Sweet!

modo 601 tour

Guilemo: Du har vel testet betaen? Tell us!

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » tor 01 mar, 2012

Det har han veit du.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cidqabna5MU&feature=youtu.be[/youtube]

Veeeeeldig mykje interessant der. Er vel absolutt på tide å kikke skikkeleg på Modo.
Mvh
Saihtam

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » tor 01 mar, 2012

Er det noe dato for når 601 kommer?
Ser veldig flott ut, gleder meg til å få testet.
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Trådstarter
Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 01 mar, 2012

Det har vel kommet ut. Er bare å kjøpe nå.

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Re: Luxology modo 601

Legg innav Guilemo » tor 01 mar, 2012

Kelemvor skrev:
Guilemo: Du har vel testet betaen? Tell us!

Stemmer, stemmer. Jeg har vært opptatt med skole, så jeg har ikke fått testet så mye som jeg ville, men ut fra min erfaring, er det en fantastisk verson! Jeg har jobbet mest med retopo-toolene, og de er top notch. Jeg kan jobbe minst like raskt i 601 med retopo som jeg kan i topogun.

Det er og et helt nytt deformers-system. Jeg har kun lekt litt med det, men ut fra slik jeg har fortstått det, er det et meget kraftig system som skal gi et solid fundament for fremtidige versjoner.

Det er mye nytt knask når det kommer til rendringen og, som en skikkelig render pass manager og et helt nytt render window, hvor du kan gjøre legge til enkle posteffekter og slikt.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » tor 01 mar, 2012

Noen som har jobbet en del med modo som kan si en del om pros and cons sammenlignet med maya og max.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Pros:
-Modelleringen er fantastisk og føles veldig naturlig.
- Modo føles gjennomtenkt, i motsetning til max og maya hvor du kan tydelig se enkelte steder at de har kjøpt opp plugins som er implimentert. Du har f.eks ting som føles begensende, som at du ikke kan rendre spesielle shaders i mental ray, og tilsvarende ting. I modo kan alt brukes om hverandre. Du vil aldri møte på et problem som at et material ikke kan rendres for du bruker feil renderenginge.
- Luxology fokuserer ikke bare på fancy features, men og på et solid fundament. 501 var en release med heller få store features, sammenlignet med 601. Fokuset her var å få et fundament for fremtiden.
- Rendringen er nydelig. Det er veldig enkelt å få fine resultat i modo. Mye av dette har mer preview-vinduet, som er en funksjon som gjør at du kan se et preview av renderet ditt, noe som gjør at du ikke trenger å testrendre ofte. preview
- Uv mapping er veldig skikkelig.
- Retopo er nydelig i 601.
- Det føles utrolig mye mer behagelig enn maya og max, ettersom workflowen generelt er mye smoothere. Ting tar rett og slett færre klikk.
- Sculpting! Modo har ganske brukbar sculpting. Den kan ikke sammenlignes med Zbrush, men for enkle ting funker den utmerket. Ofte er Zbrush totalt overkill, og da funker modo bra. Skal du f.eks bare gjøre objekter mer ujevne, sculpte et terreng, osv.
- Brad Peebler, presidenten i Luxology, rapper. Fuck yeah.

Cons:
- Er ikke en komplett pakke. Du kan ikke erstatte maya fullstendig ettersom modo fortsatt mangler komponenter som dynamics, particles og slikt.

That said, selv om modo ikke kan erstatte maya som et hoved-pipeline app, så kan det lett erstatet maya på en del områder. Om du lager stillbilder, er det nydelig. Ta en titt på galleriet her, så får du en ide om hva du kan bruke modo til.
Gallery
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » tor 01 mar, 2012

Ummm har vurder å gå over til modo siden jeg ikke er fornøyd med maya på mage måter. Akkurat som du nevner over at det virker dårlig implementert og så er det out of hell ustabilt.
Når det kommer til dynamics og particles er jo ikke maya så veldig anvendelig uansett så det er jeg ikke redd for å miste. Er mer nervøs hvordan det forholder seg til animasjon, rigging, skin painting og det å sette opp kontrollere.

Jeg brukte Cinema 4D før og var egentlig ganske fornøyd med det. veldig fint til modellering, lett å få fine renders og fine partikkel, vann og dynamics, men animasjons delen var ikke noe særlig bra.
Savner mest at det var så utrolig stabilt.
Øyvind Fiksdal

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

601 er første versjonen av modo som har skinning og weight painting. Rigging systemet er veldig dypt og solid, men igjen, det er første gang nå at det faktisk er mulig å jobbe med karakteranimasjon direkte i modo. Jeg er ingen rigger eller animatør, så jeg vet ikke nødvendigvis spesifikt hva modo mangler på området, men jeg vet at det ikke er støtte for lyd ennå, så lipsync er nok tricky.

Det mange gjør, er at de bruker f.eks maya til å animere, så overfører de animasjonen til modo via .mdd og rendrer ut der. Så workflowen har vært:
- Modellering og UVs i modo
- Animasjon i Maya (eller et annet 3d program)
- Overføring av animasjonsdata til modo via mdd
- Rendre det hele ut i modo.

Som sagt, modo kan ikke erstatte maya fullstendig ennå, ettersom det mangler noen features her og der, men det modo gjør, gjør det godt. Modelleringen og rendringen er top notch.

Om du har tid, kan du ta en tittt på en halvannen times lang video om 601. Veldig interessant.
Link

Oh, en ting til: Modo er veldig stabilt for meg. Betaversjonen som kom ut 3 månder før release var mer stabil enn Maya 2012.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » fre 02 mar, 2012

johnblunt skrev:Er mer nervøs hvordan det forholder seg til animasjon, rigging, skin painting og det å sette opp kontrollere.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RwCAQCEVUNI&feature=channel[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qABkJvrkOtg&feature=channel[/youtube]

Virker som dei har tenkt godt gjennom dette her. Så no er det bare å vente på at dei skal legge ut prøveversjonen. Correct me if I'm wrong, men eg finner ikkje den på sida.
Mvh

Saihtam

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » fre 02 mar, 2012

Skrevet: I går -

601 er første versjonen av modo som har skinning og weight painting. Rigging systemet er veldig dypt og solid, men igjen, det er første gang nå at det faktisk er mulig å jobbe med karakteranimasjon direkte i modo. Jeg er ingen rigger eller animatør, så jeg vet ikke nødvendigvis spesifikt hva modo mangler på området, men jeg vet at det ikke er støtte for lyd ennå, så lipsync er nok tricky.

Det mange gjør, er at de bruker f.eks maya til å animere, så overfører de animasjonen til modo via .mdd og rendrer ut der. Så workflowen har vært:
- Modellering og UVs i modo
- Animasjon i Maya (eller et annet 3d program)
- Overføring av animasjonsdata til modo via mdd
- Rendre det hele ut i modo.

Som sagt, modo kan ikke erstatte maya fullstendig ennå, ettersom det mangler noen features her og der, men det modo gjør, gjør det godt. Modelleringen og rendringen er top notch.

Om du har tid, kan du ta en tittt på en halvannen times lang video om 601. Veldig interessant.
Link

Oh, en ting til: Modo er veldig stabilt for meg. Betaversjonen som kom ut 3 månder før release var mer stabil enn Maya 2012.

Jeg er 100% overbevist, tror jeg aldri har vært så oppgira over et program. Kan egentlig ikke se noe særlig mangler for å være helt ærlig.
Der røyk sommerferien ;)[/quote]
Øyvind Fiksdal

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » fre 02 mar, 2012

Håper dette etterhvert er noe som kan sette en stopper for Autodesk. Hvis fokuset hos Luxology er et bunnsolid og stabilt produkt, framfor haugevis med ubrukelig features så er de på god vei. Jeg sier ikke at 3dsmax og Maya er dårlige produkter, men Autodesk prioriterer ikke stabilitet og bugfiksing. Og et selskap som ikke forstår hva kundene vil ha må lære det den harde måten, dvs. å bli utkonkurrert.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 02 mar, 2012

Saihtam: Prøveversjonen kommer nok ikke før om et par uker hvis tidligere utgivelser er en fasit.

danielodland

Legg innav danielodland » fre 02 mar, 2012

Modo + Houdini kanskje?=)

Skulle likt å få testet ut Modo. Kunne glatt modellert videre i Maya, syns verktøyene stort sett er gode, men herre så mye krasjing. Hvis det skal fortsette sånn kommer noen andre til å ta over mye av markedet. Softimage kanskje?=)

Hvordan er Modo på respons, går det veldig glatt å jobbe med store mesher på moderate maskiner?

Brukeravatar

Trådstarter
Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 02 mar, 2012

Softimage er vel fortsatt Autodesk, akkurat som Max og Maya. Jeg synes Modo fungerer veldig bra og er veldig stabilt.

Kommer jo ikke helt utenom andre pakker når det gjelder animasjon, men det ser jo ut til å kunne endre seg snart. :)

Gå tilbake til «Nyheter»