Årets 3D-konkurranse på Noroff.no

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
KriFos

Årets 3D-konkurranse på Noroff.no

Legg innav KriFos » man 20 feb, 2012

Hei alle :)

Da har vi (som i fjor) akkurat lansert en ny 3D-konkurranse på våre hjemmesider.

Vi har hørt etter på en del innspill som vi fikk bl.a. fra brukerne her på 3Dhue (takk for alle innspill!), og justert konkurranseformen og formuleringene deretter.

I år vil de tre øverste premiene utelukkende bli valgt ut av en jury, som består av de samme fem som i fjor:

Kristian Foshaug (meg)
Jani Mattinen (lærer, 3D Spilldesign)
David Froholt (lærer, 3D Design & Animasjon)
Paul Batt-Rawden (Infinity Innovations)
Trond Hille (aka Tronotrond) fra 3Dhue og National Oilwell Varco.

Førstepremien i år er Wacom A3-tegnebrett, Spacepilot Pro 3D-mus, samt Zbrush. Andrepremien er valgfritt mellom A3-tegnebrettet og Zbrush, mens tredjepremien er et Wacom A4-tegnebrett. I tillegg har vi ekstrapremier for å sanke likes, hver runde vil bidraget med flest likes vinne en SpaceNavigator 3D-mus.

Vi har også forandret noe på rundeoppsettet. I år kjører vi en temabasert konkurranse. Vi har annonsert alle temaene for de neste rundene på forhånd, slik at dere allerede nå kan starte å produsere noe innenfor disse temaene. Hver runde varer i ca tre uker fra startdato.

Første runde er derimot en "åpen runde". De tre andre temaene er arkitektsvisualisering, figurdesign, og det ekstremt åpne "The End" (her håper vi på mange kreative bidrag)! :)

Ønsker alle lykke til og gleder meg til å se hva dere kan få til :)

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 20 feb, 2012

Kult :) Liker at dere tok imot inspillene fra forrige konkurranse :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » man 20 feb, 2012

Er det noen regler mot og blande 3D og photo?
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » man 20 feb, 2012

Så om jeg skal være med så kan jeg f.eks levere 4 bidrag snarest mulig?

Jeg lurer også på om det kommer noe mer informasjon anngående "the end"-temaet.

edit: Jeg ser at man ikke kan levere til de andre temaene enda.

Trådstarter
KriFos

krth8 skrev:Er det noen regler mot og blande 3D og photo?

I hovedsak skal bildet være laget i 3D-programvare, men etterbehandling i f.eks. er lov. Nå spørs jo det jo hva du mener med å blande 3D og foto, det er jo rimelig vanlig å bruke foto som bakgrunn i visualiseringer f.eks. :)

Misfortune skrev:Så om jeg skal være med så kan jeg f.eks levere 4 bidrag snarest mulig?

Jeg lurer også på om det kommer noe mer informasjon anngående "the end"-temaet.

edit: Jeg ser at man ikke kan levere til de andre temaene enda.

Det stemmer, vi har forhåndsannonsert temaene slik at det skal være mulig å planlegge og å lage noe spesifikt til konkurransen og de gitte temaene. De to første temaene er riktignok ganske "standard" - mens sistnevnte er veldig abstrakt :)

"The End" har ikke noen ytterligere spesifisering, det er opp til hver kreatør å tolke temaet - og deretter opp til juryen til å bestemme hvor bra det er tolket. Dere har dog god tid på planlegging av dette teamet, det var en av årsakene til at vi lot dette være helt til slutt :)

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » man 20 feb, 2012

Tenkte og feks bruke matte painting som environment om en kanskje skal lage en bil, character...
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Trådstarter
KriFos

Så lenge det er innenfor "rimelighetens grenser" så vil jeg jo si at det er naturlig del av å lage fine presentasjoner :)

danielodland

Legg innav danielodland » man 20 feb, 2012

Må bidraget være produsert i konkurranseperioden i år?

En ting jeg ikke er helt sikker på; er det sånn at man f eks kan komme videre i første runde, ikke delta mer og så vinne det hele på slutten, eller må man komme videre i alle fire rundene for å være med videre til sluttavgjørelsen?

danielodland

Legg innav danielodland » man 20 feb, 2012

Knall at dere gjør dette igjen forresten. Også knall at dere tar med i betraktningen kommentarer fra forrige gang.

Skal prøve å få vært med i år. Hadde vært moro å være med på dette.

Trådstarter
KriFos

danielodland skrev:Må bidraget være produsert i konkurranseperioden i år?

En ting jeg ikke er helt sikker på; er det sånn at man f eks kan komme videre i første runde, ikke delta mer og så vinne det hele på slutten, eller må man komme videre i alle fire rundene for å være med videre til sluttavgjørelsen?

Vi vurderte dette, men det ville være tilnærmet umulig å kunne kontrollere - med mindre vi la inn veldig spesifikke kriterier i temaene slik at det var umulig å levere noe man hadde gjort tidligere. Hva om bidraget var påbegynt før konkurranseperioden, men avsluttet i løpet av den? Hva om det var et ferdig prosjekt fra tidligere, bare med en ørliten oppdatering? Vi kunne selvsagt skrevet at bidraget i sin helhet må være påbegynt etter konkurransestart, men igjen - det vil være ekstremt vanskelig å kontrollere. Det er jo selvsagt ikke umulig av vi begrenser det mer en eventuell neste konkurranse - kanskje ved å ha flere abstrakte temaer som gjør det vanskelig å bruke tidligere arbeider :)

For å svare på det andre spørsmålet: Du trenger kun være med i én runde for å kunne stikke av med førstepremien, juryen vil nominere like mange bidrag fra hver runde - som går til en hovedrunde der vi vurderer alle bidrag opp mot hverandre i henhold til kriteriene vi har satt i reglene.

danielodland skrev:Knall at dere gjør dette igjen forresten. Også knall at dere tar med i betraktningen kommentarer fra forrige gang.

Skal prøve å få vært med i år. Hadde vært moro å være med på dette.

Håper det! Venter spent på bidraget ;)

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » ons 29 feb, 2012

Tar dette her jeg, kunne like godt sendt Krifos en PM, meeen..

Mitt bidrag hadde 223 stemmer da klokka var 1745.. på 2-3 minutter så hoppet den opp 314 stemmer, for også gjør et nytt byks på 120 stemmer.

Har sendt en mail til Noroff, men aner ikke hvor den havner.

Stemmene blir vel oppdatert med en gang? Det er ikke sånn at jeg har hatt 434 folk som har stemt på meg, også får jeg stemmene nå? Så mange venner har jeg ikke.

Om det er en kompis som som tror han hjelper meg til å jukse til seg stemmer, eller om det er en annen deltager som vil at jeg skal bli tatt for juks, veit jeg ikke. Jeg har ihvertfall ikke noe med det å gjøre.

Teit hvis dette skal ødelegge.

Det hvis jo at det er mulig og jukse, med mindre det faktisk det er sånn at det er 434 personer som bestemte seg for å stemme på meg akkurat samtidig, iløpet av en periode på 2-3minutter.

Uansett, så burde det sjekkes. Alle stemmene som er gitt, til alle bidragene.

danielodland

Legg innav danielodland » ons 29 feb, 2012

Husker at i fjor var det flere som satt og stemte på seg selv mange ganger. Antok dette var fikset nå. Er ingen ekspert på nettrelaterte ting, men håper dere har oversikt over hvor stemmene kommer fra så dere kan se om samme person har stemt hundrevis av ganger.

Brukeravatar

Andrews

danielodland skrev:Husker at i fjor var det flere som satt og stemte på seg selv mange ganger. Antok dette var fikset nå. Er ingen ekspert på nettrelaterte ting, men håper dere har oversikt over hvor stemmene kommer fra så dere kan se om samme person har stemt hundrevis av ganger.

Det går ikke ann å stemme mer enn en gang per ip-addresse. Det står det jo ganske klart i reglene også.

Men så fort man jobber med IT osv, så er det sikkert muligheter for å lure seg rundt dette med ip-adresse osv. Håper virkelig de sjekker hvor stemmenne kommer fra før noen premier blir gitt :)

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 29 feb, 2012

Vi vurderte dette, men det ville være tilnærmet umulig å kunne kontrollere - med mindre vi la inn veldig spesifikke kriterier i temaene slik at det var umulig å levere noe man hadde gjort tidligere. Hva om bidraget var påbegynt før konkurranseperioden, men avsluttet i løpet av den? Hva om det var et ferdig prosjekt fra tidligere, bare med en ørliten oppdatering? Vi kunne selvsagt skrevet at bidraget i sin helhet må være påbegynt etter konkurransestart, men igjen - det vil være ekstremt vanskelig å kontrollere. Det er jo selvsagt ikke umulig av vi begrenser det mer en eventuell neste konkurranse - kanskje ved å ha flere abstrakte temaer som gjør det vanskelig å bruke tidligere arbeider

For å svare på det andre spørsmålet: Du trenger kun være med i én runde for å kunne stikke av med førstepremien, juryen vil nominere like mange bidrag fra hver runde - som går til en hovedrunde der vi vurderer alle bidrag opp mot hverandre i henhold til kriteriene vi har satt i reglene.

Det er ikke vanskeligere enn å kreve at alle som deltar må lage en WIP post her på 3dhue. Noe jeg ihvertfall synes dere burde gjøre for rettferdighetens skyld. Det å bare levere noe som har ligget på disken i lange tider og som aldri har ment til å være med i denne konkurransen burde ikke være lov og det burde presiseres i reglene. Hvis deltagere synes det blir kranglete å registrere seg her "kun" for å vinne fete premier.. Synd for dem..

Ang dette med antall likere så er det vel ikke dette som avgjør vinneren? Det er vel heller dommerpanelet som står for dette? Hvis det er antall likes som avgjør så må dere også få gjort noe med dette ;)

Hils Jani og David :)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Andrews

v@la skrev:Ang dette med antall likere så er det vel ikke dette som avgjør vinneren? Det er vel heller dommerpanelet som står for dette? Hvis det er antall likes som avgjør så må dere også få gjort noe med dette ;)

Det er "trøstepremie" for antall likes i hver runde.

Gå tilbake til «Nyheter»