p3d.in - WebGL nettside for fremvisning av 3d-modeller

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Strandli

p3d.in - WebGL nettside for fremvisning av 3d-modeller

Legg innav Strandli » fre 17 feb, 2012

Dette er ikke direkte nyheter, siden nettsiden har eksistert i noen måneder. Men det er iallefall nytt for meg!

P3D.in kan du laste opp .obj filer til en konto, og dele modellene med andre enkelt og greit.
Du får foreløbig 50mb å leke med, noe som er nok for enkle modeller. Det er ikke støtte for textures enda, bare rene 3D-modeller uten noe fancy stuff, men du kan skru av og på wireframe og slikt.

Dette er utrolig nyttig for de som ønsker å få kritikk på enkle modeller her på 3DHue. Det er lettere for oss å studere modellen fra flere sider og se hvordan wireframen er, uten å måtte mase etter bilder fra forskjellige vinkler og slikt.

P3D.in

Testet nettsiden litt, og det funker veldig bra så langt! Tror dette kan bli en nyttig nettside å ha i baklomma. :)

Eksempler:
Hånd
Abomination - 90k faces
Fugl - 321k faces
(Ikke mine modeller)

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 17 feb, 2012

Den var ikke dum nei :) må testes ut :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

LuvMachine
Kontakt:

Legg innav LuvMachine » fre 17 feb, 2012

Veldig nice den her, kjekt å ha i baklomma som du sier ^^
Bookmarked!
"There are very few personal problems that cannot be solved by a suitable application of high explosives."
http://failfactory.weebly.com/index.html

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » fre 17 feb, 2012

Har testet denne selv. Veldig effektiv visning av modeller, syns jeg.

En test fra min side:

Commander Bust

p3d.in har imidlertidig ikke laget et sikkert system for å unngå at folk "stjeler" modellene dine. Her er hva de selv har sagt:

Currently it would be reasonably easy for 'bad' people to steel your models, so don't put anything up there that you don't want people to get hold of. We are however planning on adding more security so e.g. models would be encrypted. This is a bit tricky as in the end the viewer in the browser does need to access the data. We are however gonna add several measures which makes it non-trivial to get at the models. Also the models are delivered in a binary format to the viewer, so you can't just open it directly.

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » fre 17 feb, 2012

Dødsrått takker for tipset!
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » fre 17 feb, 2012

Det som gjorde denne bedre en meshbin er at man kan se wireframe. Meshbin har bra støtte for maps da. Vet ikke om det er så lett for de og få til uten plugin.

Ellers så ser det rimelig nice ut. Takk for link
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 17 feb, 2012

Det er nok bare at de ikke har implementert det ennå. Three.js støtter, så vidt jeg vet, maps.

Jeg vet i hvert fall at documentasjonen på three.js er litt iffy sist jeg sjekket. :D

Trådstarter
Strandli

Legg innav Strandli » fre 17 feb, 2012

Can I pretty please have materials / textures / animation / lights / collada ?
Absolutely yes!! What you want is what we do, however we try to really think the best way of doing things and that takes a bit of extra time and effort. Also as p3d.in grows we have to constantly make it stronger and stronger in order to handle all those tasty polygons you're feeding us. Our priority will always be "stable before fancy" but rest assured we love fancy as much as you do!

Det kommer nok flere features etterhvert. Wireframe-shading er jo bare en uke gammel, så de kommer konstant med nye funksjoner. Teksturer er nok på to-do listen, men som de sier, stabilitet over funksjonalitet.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 18 feb, 2012

Nice! Dette kan bli utrolig nyttig her på 3dhue.

Spiller ingen rolle om slike ting er "gamle" nyheter. jeg hadde ikke fått det med meg. Bedre at slike ting blir nevnt en gang for mye :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » lør 18 feb, 2012

Mhm, driver for tiden å jobber med female ansikter og prøver å finne ut hvilke former som gjør et ansikt til en kvinnes/jentes. Når man ikke har tekstur og hår er det ikke så mye som skal til mellom mann og dame.
Holder nå på med en modell som jeg la ut på denne siden, ta en kikk og kom med tilbakemeldinger :)

http://p3d.in/BxU7v/smooth
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » ons 22 feb, 2012

Ser ut til at det kommer support for maps nå.

http://pasteall.org/pic/show.php?id=27004
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » ons 22 feb, 2012

Dette var jo knallfett :) Nytt for meg!
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tor 23 feb, 2012

fabelaktig.
de forbeholder seg retten til aa bruke modellene til hva som helst, heads up
LICENSE TO P3D: As between you and p3d.in, you own the 3D content ("models") that you submit to the p3d.in Service. By submitting a model, you grant p3d.in and its affiliates a limited, worldwide, non-exclusive, royalty-free license and right to copy, transmit, distribute, publicly perform and display (through all media now known or hereafter created), and make derivative works from your model for the purpose of displaying the model within the p3d.in Service; displaying the model on third party websites and applications through a model embed subject to your model privacy choices; allowing other users to view, download, and embed on third party websites the model, subject to your model privacy choices; promoting the p3d.in Service, provided that you have made the model publicly available; and archiving or preserving the model for disputes, legal proceedings, or investigations.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Trådstarter
Strandli

Legg innav Strandli » tor 23 feb, 2012

Det er vel sikkert slike ting de må gjøre for å drive en slik tjeneste. De har ikke akkurat planer om å selge videre modellene dine og tjene på de, men de må ha retten til å kunne oppbevare de på serverne, embedde de på andre nettsider gjennom p3d-tjenesten også videre...

Facebook har jo også en "vi har rettighetene til alt du laster opp" lisens greie.
Men det er uansett greit å være oppmerksom på!

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 23 feb, 2012

Jeg holder jo også på med noe greier her: http://threedee.whitespacemedia.no/

Må innrømme at det har blitt en liten pause for andre prosjekter, men det ligger i bakhodet fremdeles.

Gå tilbake til «Nyheter»