FiberMesh Preview - ZBrush 4R2b

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

clayhead
Sted: tr.heim
Kontakt:

Legg innav clayhead » tir 03 jan, 2012

:-o @ FiberMesh. 3D Har virkelig forandret seg de sisste årene.

Var litt usikker på dyna mesh til å begynne med..
Anbefaler "Eat3D_ZBrush_HardSurface_2" tutorial. http://eat3d.com/zbrush_hardsurface2
Den har ihvertfall ett parr fun facks som jeg personlig ikke hadde fått med meg fram til nå.
Hovedsakelig om dyna mesh, men også om andre features.

F.eks så viser han ett "triks" der du får forskjellige smoothing algorythms.
(for å takkle poles og slikt på hvilken som helst mesh) Den featuren har vist nok existert siden Zbrush 2 , men har ikke blitt nevnt i noen tutorials jeg har fått kloa i fram til nå. Noe som er merkelig siden det er så lett tilgjengelig. Til tider har jeg sikkert brukt featuren uten å vite om det. (Slipp Shift knappen etter du har begynt ett smoothing strøk)

Bare nevner det siden dere har diskutert Ui problematik. Personlig så følte jeg at Zbrush var lite intuativ i begynnelsen.. Det gjør det jo litt extra spennende og litt extra morsomt når man har fått hodet rundt konseptet og lærer seg nye ting. Siden det faktisk er så mye forskjellig du kan gjøre i programmet.

På den annen side så tror jeg og ser for meg at det er mange 2D artister som fint kunne ha tatt overgangen til 3D sculpt og knust meg og mange andre i ren Artistry.. (Kunstnere uten 3d knowledge) Da ville det kanskje vert lettere for meg personlig å vise dem en annen sculpting application. Men, da må man jo uansett få noen andre til å fullføre ett eventuellt slutt produkt. (Film/animasjon/spill)

Savner riktignok texture painting fra mudbox. Der finnes work arounds for å få nok resolution i Zbrush. ..det kan være litt tidious.
Er det sånn at man må ha texture painting så går det ann å kjøre en desimate på final mesh med UV's preserved, og importere til mudbox.
Sist redigert av clayhead den tir 03 jan, 2012, redigert 3 ganger totalt.
<< Oh, those jazz guys are just making that stuff up while they play! >>

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tir 03 jan, 2012

Strandli skrev:Og når vi snakker om navigasjonen... Hvor idiotisk er ikke XYZ-navigasjonen?! Det at du skal styre 3-dimensjonal navigering på en 2-dimensjonal Wacom høres jo ikke engang bra ut på papiret! Så skjønner ikke hvorfor det er default. Du skal bare rotere rundt objektet litt, og vips så er den 45 grader skeiv. Så jeg ble enormt letta når jeg fant man kunne stille den om til vanlig (logisk) XY-navigering. Tipper dette var nok et tilfelle av Pixologic's tvangstanker om å måtte klistre på en Z på hver eneste tool for å være unik.

Det er langt ifra idiotisk. Noen ganger litt knotete, men ikke idiotisk. Det gjør det jo
mulig å se en modell fra alle vinkler. Det kan du jo prøve med "y-up navigering". hehe..

De er ikke unike på det. Så vidt jeg vet har (hadde?) Lightwave slik navigasjon?
Og Modo hadde det som default på et tidspunkt hvertfall? Men dette er programmer jeg
ikke har vært innom på ganske lenge, så jeg vet ikke hvordan det er lenger.

Jeg ville ikke hatt slik navigering i Maya, men akkurat i et type program som ZBrush hvor
man prøver å legge fra seg så mye teknisk tankegang som mulig, så syns jeg det bare er fint. :)
Og som du sier så kan man jo bare skru det av hvis man ikke liker det. :P
Jeg har bare bestemt meg for å prøve å unngå å "Maya-fisere" alle nye programmer jeg prøver,
for da er det ofte man går glipp av mye nyttig funksjonalitet man kanskje har godt av å prøve ut.

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tir 03 jan, 2012

clayhead skrev:
Savner riktignok texture painting fra mudbox. Der finnes work arounds for å få nok resolution i Zbrush. ..det kan være litt tidious.
Er det sånn at man må ha texture painting så går det ann å kjøre en desimate på final mesh med UV's preserved, og importere til mudbox.

Hvorfor skulle du decimate? Bare å eksportere highest res fra Zbrush til Mudbox og bruke reconstruct Subdivisions. Funker som bare julingen. Jeg vet ikke hvordan MB håndterer decimated meshes, men jeg merker konsekvent at ZB går mye tregere etter man har en mesh som har blitt decimated, selv om polycounten er betydelig lavere. Jeg regner med det har noe med at den er full av triangles og ikke har subd levels.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » ons 04 jan, 2012

dobbel
Sist redigert av Athidi den ons 04 jan, 2012, redigert 1 gang totalt.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Skjønner ikke hva dere maser om jeg. Dere kan jo flytte rundt på alt av ui hvor enn dere vil, tar deg kanskje en time å mekke uien akkurat slik du vil ha den. :P Så er det bare å save..

har ikke jeg mekka en tutorial på dette?

Uansett, hvor mye av toolsa er det dere egentlig bruker i zbrush? Jeg skifter mellom brushes og materials. Tror det er det jeg gjør mest.. :P Size og Strenght er jo bare høyreklikk. Brushes har jeg hurtigknapper og hurtigtaster på.

Resten har jeg bare lagt opp til en god ui for å slippe å gå gjennom en ekstra meny for å finne det.

navigasjonen er faktisk noe av det lettere når du blir vant til det. Jeg har skifta i en periode mellom 4 pogrammer navigasjon, houdini, maya, max og zbrush..

og zbrush er det eneste av de jeg aldri glemmer hva som gjør hva, jeg gjør det av instinkt, de andre kan jeg glemme hvilken hurtigtast som gjør hva.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » ons 04 jan, 2012

Det med UI er vel ikke det at man ikke kan endre den og lage den som man vil. Problemet ligger vel i at man ikke aner hva man trenger og hvordan man vil ha den. :D

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Men jeg mener det er akkurat slik på alle programmer, når du er ny, samme greia som Zbrush.

Rota fryktelig mye rundt i menyer i Maya en gang i tiden, samme med Max. Før jeg faktisk fant det jeg ønsket.

Senere har jeg gått over til å bruke marking menues eller forandre på UI.

Jeg tror ikke problemet er "hvor finner jeg det"
problemet er "hva trenger jeg for å gjøre den funksjonen" og det er ikke et UI problem.. Det er et problem at man rett å slett ikke vet åssen man skal få til det man ønsker.

Første gang man modellerer, så vet man ikke åssen man extruder uten å se en tutorial, du er ikke klar over den funskjonen. Slik er Zbrush føler jeg, det er funksjoner man ikke har tenkt på før.
Så når man åpner zbrush og ikke har peil, er det veldig forvirrende fordi du selv ikke vet meningen med det eller hva slags funksjoner du ønsker.

Det er ingenting en tutorial ikke kan forklare deg. En 5 minutters tutorial hadde lært deg hvordan ta opp en mesh, begynne å skulpturere på den og bruke divide.

Føler ikke uien er problemet med Zbrush, føler det er en bratt lærekurve, men det er det også med alle programmer i en helt annen katogori.
Jeg har lite tro på at 3d studio max eller maya var noe mindre forvirrende første gang du åpne det. (med untak at du hadde noe erfaring fra noe lignende)

Føler også det er en stor misforståelse på hva Zbrush egentlig skal brukes til, og folk tror at dette er et program som skal være likt som vanlige 3d programmer.

I might be wrong :)

Strandli

Legg innav Strandli » ons 04 jan, 2012

Athidi skrev:Føler også det er en stor misforståelse på hva Zbrush egentlig skal brukes til, og folk tror at dette er et program som skal være likt som vanlige 3d programmer.

I might be wrong :)

Det tror jeg ikke, jeg ser på ZB som et sculpting-program. Om det er noen som tror Zbrush skal være en Max/Maya konkurrent, så må det være Pixologic. :p Og når du snakker om Maya og Max, at de er like vanskelige å lære, jeg tror ingen har påstått at de har god og oversiktlig UI heller. :p

Som du sier, så kan grensesnittet justeres etter eget behov. Men før man kommer så langt, uansett program, så må man være rimelig komfortabel med hele programmet. Du skal liksom vite hva du velger og vraker. Pixologic gjør så mange ting veldig annerledes enn hva som er vanlig, både på godt og vondt.

I stedet for å sammenligne Zbrush med Maya/Max, så kan du heller sammenligne med Mudbox. I MB så er alt logisk plassert, det er praktisk talt ingen læringskurve, selv for nybegynnere. Du kan argumentere og si at Zbrush har mange fler funksjoner, men det er ikke like logisk plassert. Alt er sortert alfabetisk, ikke sortert etter praktisk bruk. Det er vanskelig å skille mellom knapper som er viktige og uviktige.

jeg har mistet tellinga på hvor mange som unnskylder Zbrush med å si "Du venner deg til det". Det skjønner jeg, og jeg har selv klart å bli vant til navigasjonen. MEN, det gjør det ikke noe mindre brukervennlig, selv om du kan fikse ting på egenhånd. Det er fremdeles unødvendig knotete på noen ting. Jeg liker nytenking og innovasjon, men det å droppe en "import obj" knapp til fordel for "tools" er bare tungvindt. Tools er fint, men det er unødvendig mange trykk for å importere objekter i en scene.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Jeg tror ikke jeg sammenligna zbrush med max og maya. Jeg tror faktisk jeg argumenterte det motsatte og kun sammenlignet verdiene for hvor forvirrende et hvilket som helst avansert 3d pakke kan være når man ikke har vært borti noe lignende før.

men jeg velger å ikke sammenligne de som programmer eller ui, jeg velger å sammenligne de på hva slags effekt de har på en ny bruker som aldri har rørt noenting annet før.

Jeg vill gjerne vite hvorfor du mener at ting ikke er logisk plassert. Jeg tror du gjør akkurat det jeg argumenterte imot, at du tenker "logisk" plassert i forhold til andre 3d pakker..

Jeg argumenterer at Zbrush er ulikt andre 3d pakker og derfor ikke skal nødvendigvis fungere under samme prinsipper som du påstår er logisk ui wise.

Du vill importere et obj for å ha det som et tool. hva er ikke logisk med det? Det er under tool. Med en gang du åpner zbrush er tools på høyre siden din, der står det import. Hva er problemet?

Så i bunnen og grunnen, jo, det er vanesak. Fordi Zbrush fungerer under en annen ui logikk utifra hvilket prinsipp Zbrush fyller.
Viss en kar som begynner med zbrush uten noen annen bakgrunn i 3d, og han plutselig går over til MB. Så vill jeg tørre å påstå at han greit klarer å argumentere på at MB ikke er logisk. Fordi han er vant til logikken som er blitt brukt i Zbrush.

Viss jeg tar opp MB nå skal jeg greit klare å slå hull i logikken som er brukt i den UIen og klare å finne ting jeg føler er utrolig knotete. Og du kan gjøre det samme med Zbrush.

Strandli

Greit, Zbrush er en egen greie, lever i sitt eget univers med egne regler. Jeg syntes bare det er kjipt at de dropper alle "normer", når det egentlig ikke gjør brukeropplevelsen noe bedre. Jeg (som mange andre) har tukla i mangfoldige programmer gjennom åra. 2D, 3D, whatever. Mange av disse programmene følger noen vanlige regler som gjør det lettere for meg å identifisere hvordan ting fungerer raskt. Så har vi Zbrush... Med sine Zfeatures, Zplugins og Ztools i all sin Zprakt.

(Advarsel: Jeg kommer til å ventilere masse frustrasjon fra mitt forrige prosjekt med Zbrush. Og jeg forventer svar på hvert eneste punkt fra deg, Athidi.)

Det første jeg stusser over er hvordan jeg faktisk kan sculpte. Jeg får 2D-painting. I andre programmer ville jeg sett etter en import-knapp under en file-meny. Det gikk ikke. Jeg finner 3D-objekter, men disse blir bare klistra på en 2D-flate. Og slik går det jo... Jeg vet jo nå at man må trykke "edit", men jeg har flere ganger klart å kødde til alt ved å komme ut av edit-modus med et uhell. Selv om Zbrush er sin egen greie, hvorfor ikke bare ha en "import object" som oppfører seg som normalt? Det skal bare en liten knapp som skal til, så hadde nybegynnere fått et mye bedre førsteinntrykk, uten at det ødelegger resten av programmet.

Det andre spørsmålet jeg måtte stille meg var "hvordan i helvette lagrer jeg?" Dette burde ikke være et spørsmål jeg burde være usikker på, men når jeg ser "Save Document", "Save Project" og "Save Tool", så blir man jo i tvil. Jeg fikk bare streng beskjed fra Henning at "Save Documents" var ubrukelig, og "Save Projects" var det jeg så etter. Denne oppførte seg som man forventer av en save-knapp. Men til min overraskelse så oppdaget jeg at "Save Project" ikke kom før i Zbrush 4. Greit at ting er bedre nå, men hva pokker tenkte Pixologic før dette?! Etter litt spørsmål fra Twitter, så sa Pix direkte til meg "Save Project er en feature som kom i ZB4". Greit nok, men hvorfor i helvette kaller de det en feature?! Dette sier litt for mye om Pixologic og ZB's tankegang for min del.

Så har vi Brush panelet. For et rot. Det er umulig å identifisere hva som er nyttig og hva som bare skal brukes av og til. Alt sorteres igjen etter alfabetisk rekkefølge, for DET er hjelpsomt. For en lat løsning. :p

En annen ting... Når store deler av UIen er bitte små knapper og sliders, så forventer jeg at de store knappene skal være nyttige. Slik som move, scale, rotate, draw og edit. Disse ER nyttige, og vil brukes ofte. Og rett ved siden av denne veldig viktige "edit" knappen, så finner jeg "Quick Sketch". Denne kødder til alt, jeg mister alt 3D-arbeid, og undo funker ikke. KJEMPEFINT! Ikke engang en advarsel.

Så har vi funksjoner som dreper UVs. Om man ikke passer på at den lille "UV" knappen er aktivert til enhver tid før du gjør noe drastisk, så slettes alle UVs. Hvorfor?! Er det ikke mer logisk og ikke-destruktivt å heller ha en "slett UV" knapp? Her er det heller ingen advarsel.

Jeg liker layers, fordi det er ikke-destruktivt. Så jeg var veldig glad for at dette også var i Zbrush. Meeeen. Om du har layers aktivert, så funker plutselig ikke mange ting. Layers funker bare på høyeste sub-div, så jeg kan ikke lengre hoppe mellom sub-divs. Om du kollapser layers uten at scrollbaren er på topp, så får du ikke lengre se toppen. Nye layers dukker ikke opp, fordi du så ikke toppen når du kollapsa, men scrollbaren er borte, så du får ikke fiksa det. Tommel opp.

Så har vi knapper som ligger i samme område med like navn. Om jeg skal speile et objekt, så vet jeg ikke om jeg skal trykke "Smart ReSym", "ReSym", "Mirror" eller "Mirror and Weld", for alle disse ligger i samme område. Det er vanskelig for meg å vite hva jeg skal bruke til enhver tid. Svaret var visst "Mirror" under Subtool Master.
Og hva er forskjellen mellom "Insert" og "Append" under Subtools? Og hvorfor kan du ikke rydde i Tool-menyen? Når du har jobba med noen tools, så blir den lista fort veldig lang, men du kan ikke fjerne individuelle tools du ikke trenger. Praktisk!

Og hvorfor i huleste er det ikke en 64-bit versjon tilgjengelig?! Vi er i fuckings 2012. :p Hvorfor er topp-menyen alfabetisk? Kunne de ikke bare satt "File" til venstre? Der den pleier å være?

Det er bare så utrolig mange småting som er grusomt irriterende. Jeg har bytta over til Zbrush (kom fra Mudbox), fordi det er så mange fristende features (som dynamesh) og overlegen sculpting-følelse. Jeg har så lyst til å like Pixologic, for de har mange gode ideer, innovative features og god business. Men for hver geniale ide, så har de minst en grusomt dårlig ide. Hver gang jeg blir imponert, så gjør de alt de kan for å motbevise meg.
UIen er fleksibel, greit. Men det ser ut som om de bare kaster features og nye knapper på grensesnittet, uten å egentlig tenke mer over det. Så lenge knappen ligger i riktig "kategori", så er det liksom greit. Det gjør at man ender opp med masse små knapper som egentlig ikke sier meg en dritt.

Jeg vil virkelig bli en stor fan av Zbrush. Jeg har gjort hoppet, og jeg vil gjerne elske funksjonene alle er så glad i, men jeg finner de faen meg ikke.
Zbrush er som en stor og fin bil med en kraftig motor. Du har lyst til å bare hoppe i bilen, og kjøre fort. Dessverre er bilen uten sikkerhetsfunksjoner som airbags, og du må styre bilen med en joystick i stedet for et tradisjonelt ratt. Bilen har et sinnsykt musikkanlegg, men knappene for å skru det på er gjemt under passasjersetet. Det er hvordan det føles å bruke Zbrush.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Det første jeg stusser over er hvordan jeg faktisk kan sculpte. Jeg får 2D-painting. I andre programmer ville jeg sett etter en import-knapp under en file-meny. Det gikk ikke. Jeg finner 3D-objekter, men disse blir bare klistra på en 2D-flate. Og slik går det jo... Jeg vet jo nå at man må trykke "edit", men jeg har flere ganger klart å kødde til alt ved å komme ut av edit-modus med et uhell. Selv om Zbrush er sin egen greie, hvorfor ikke bare ha en "import object" som oppfører seg som normalt? Det skal bare en liten knapp som skal til, så hadde nybegynnere fått et mye bedre førsteinntrykk, uten at det ødelegger resten av programmet.

Akkurat som når du skal modellere på et spesefikk object, må du først få objectet du har lyst å editere på inn i en slags funskjon som tillater det.

Klarer å komme bort i "T" knappen som er edit mode. Så er det en bruker feil, ikke Zbrush sin feil.

Jeg vet ikke hva du mener med en import object knapp som fungerer normalt. Min funker som bare det. Import object. Velg object i tools (hvor det er 100 % logisk at den havner), dra det ut i på skulpturerings området. Edit objekte. Jeg ser liksom bare ikke hva som er så fælt eller ulogisk med det.

Det andre spørsmålet jeg måtte stille meg var "hvordan i helvette lagrer jeg?" Dette burde ikke være et spørsmål jeg burde være usikker på, men når jeg ser "Save Document", "Save Project" og "Save Tool", så blir man jo i tvil. Jeg fikk bare streng beskjed fra Henning at "Save Documents" var ubrukelig, og "Save Projects" var det jeg så etter. Denne oppførte seg som man forventer av en save-knapp. Men til min overraskelse så oppdaget jeg at "Save Project" ikke kom før i Zbrush 4. Greit at ting er bedre nå, men hva pokker tenkte Pixologic før dette?! Etter litt spørsmål fra Twitter, så sa Pix direkte til meg "Save Project er en feature som kom i ZB4". Greit nok, men hvorfor i helvette kaller de det en feature?! Dette sier litt for mye om Pixologic og ZB's tankegang for min del

Du lagrer utifra hva du jobber med, jobber du med et 2d bilde saver du documentet, jobber du på et tool lagrer du toolet (save tool) den har jeg brukt siden tidenes morgen. Igjen, jeg ser ingenting ulogisk med det. Du jobber på et Tool, dermed save tool som er helt logisk plassert under toolsa dine.

Så har vi Brush panelet. For et rot. Det er umulig å identifisere hva som er nyttig og hva som bare skal brukes av og til. Alt sorteres igjen etter alfabetisk rekkefølge, for DET er hjelpsomt. For en lat løsning.

Vell, her kan jeg si meg litt enig at det kanskje er litt rotete.

men dette kan jeg lett slå hull på ved å spørre deg : hvilken brush bruker du mest mens du tegner? Hvilken blyent? Hvilken pensel maler du med?

Det er mye vanesak og forskjellige artister bruker forskjellige brushes i Zbrush akkurat som i photoshop. Det er en sak om å rett å slett prøve seg frem. Er ingen fasit.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Så har vi funksjoner som dreper UVs. Om man ikke passer på at den lille "UV" knappen er aktivert til enhver tid før du gjør noe drastisk, så slettes alle UVs. Hvorfor?! Er det ikke mer logisk og ikke-destruktivt å heller ha en "slett UV" knapp? Her er det heller ingen advarsel.

Dette har jeg aldri opplevd, og vet ikke hvilken knapp du snakker om eller åssen i huleste du har klart å slette alle uvene dine.

Strandli

Jeg vet ikke hva du mener med en import object knapp som fungerer normalt. Min funker som bare det. Import object. Velg object i tools (hvor det er 100 % logisk at den havner), dra det ut i på skulpturerings området. Edit objekte. Jeg ser liksom bare ikke hva som er så fælt eller ulogisk med det.

Det jeg var ute etter var en enkel "import knapp", som gjorde at du kunne åpne en modell fra disk, og den ble sluppet rett på canvas i edit mode, klar til sculpting. Hadde det vært en slik knapp tilgjengelig under "file", så ville det løst mange frustrasjoner for nykommere, uten å måtte forandre noe som helst annet i programmet. Det hadde også spart mange klikk for viderekommende brukere også.

Du lagrer utifra hva du jobber med, jobber du med et 2d bilde saver du documentet, jobber du på et tool lagrer du toolet (save tool) den har jeg brukt siden tidenes morgen. Igjen, jeg ser ingenting ulogisk med det. Du jobber på et Tool, dermed save tool som er helt logisk plassert under toolsa dine.

Igjen, jeg snakker om min opplevelse som nykommer i programmet, hvor dette ikke er så "logisk". Jeg kjenner til forskjellen selv idag, men 3 Save-knapper er snodig uansett, når normen er bare 1. Som sagt, mye av frustrasjonen forsvant jo når Pixologic endelig fant ut at de kunne ha en "skikkelig" save-knapp. De var så frekke å kalle det en funksjon også, som om de skulle få en medalje for det. :p

men dette kan jeg lett slå hull på ved å spørre deg : hvilken brush bruker du mest mens du tegner? Hvilken blyent? Hvilken pensel maler du med?"

Ikke helt rettferdig sammenligning, men ok. Hvis du har 50 blyanter, og alle fungerer på veldig forskjellige måter selv om de ser ganske like ut. Alle disse blyantene er "sortert" ved å kaste de oppi en plastpose. Ut av disse 50 blyantene, så har du 3 blyanter som du bruker hele tiden, resten veldig sjeldent. Legger du da disse 3 blyantene i samme bunke (plastposen) som resten hver gang du slipper blyanten? Jeg tviler. :p

Det at det ikke er noe fasit svar kan jeg gå med på, folk har forskjellige preferanser. Men det gjør det ikke noe mindre teit at hele menyen er grusom å se på. :p

Dette har jeg aldri opplevd, og vet ikke hvilken knapp du snakker om eller åssen i huleste du har klart å slette alle uvene dine.

Når du merger subtools forsvinner alle UVs med mindre du har aktivert den knøttlille UV-knappen i samme toolpaletten.[/code]

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Igjen, jeg snakker om min opplevelse som nykommer i programmet, hvor dette ikke er så "logisk".

Det er akkurat dette jeg har prøvd å forklare deg. Det er ikke logisk for deg, men Zbrush var ikke designa for å være et 3d program. Og du kommer fra et eller flere programmer som var designa for å være 3d programmer og fungere kompitabelt med hverandre.

Zbrush er et 2.5D program. Derfor er det en funksjon for å save 2d, en for å save tools.

Det er logisk med tanke på hva Zbrush var ment for.

Jeg prøvde å argumentere flere ganger istad at en person som kommer fra ingen 3d pakker kan godt forstå logikken bak oppsettet til Zbrush etter han har lært seg det. Senere begynner samme person med mudbox og kan dermed begynne å klage på hvor utrolig lite logisk mudbox er.

Alt annet du klager på er selvfølgelig ting som kan være frustrerende angående bugs eller UI. Jeg ser alikavel ikke noen forskjell fra det og alle bugs og ui problemer andre programmer har. Og jeg kan godt ta meg tiden i helga til å gå gjennom alt jeg hater med mudbox, og dette er ikke fordi mudbox har dårlig oppsett. Det er fordi jeg er vant til ui og jobbmetoden i Zbrush. Og jeg blir sakta ned av Mudbox. Akkurat som du er vant til jobbmetoden og uien i Mudbox og sliter med å komme deg inn i Zbrush.

Jeg argumenterer ikke for at Zbrush er perfekt. Men utifra den funksjonen jeg bruker det til. Som er å skulpturere karakterer jeg kan ha i en annen 3d pakke, så funker det tipp topp..

Derfor blir jeg bare nødt til å stå på mitt og si at jo, Zbrush er enda en vanesak og de som er så frustrert med det trenger bare tid til å bli vant til det.

Vi er på samme pinne begge to egentlig. Jeg liker ikke mudbox fordi jeg er vant til Zbrush. Du liker ikke Zbrush fordi du er vant til Mudbox.

Dermed er det en vanesak.

Det jeg var ute etter var en enkel "import knapp", som gjorde at du kunne åpne en modell fra disk, og den ble sluppet rett på canvas i edit mode, klar til sculpting. Hadde det vært en slik knapp tilgjengelig under "file", så ville det løst mange frustrasjoner for nykommere, uten å måtte forandre noe som helst annet i programmet. Det hadde også spart mange klikk for viderekommende brukere også.

Jeg prøver å forklare til deg her istad at det er ikke under file og skal ikke være rett til skulpting klar, FORDI zbrush kan brukes til 2d med 3d tools. Dermed hadde den funksjonen vært forvirrende for en person som hadde brukt zbrush til det den var ment for å bli brukt til.

Det du skulpturerer på er et tool. Derfor ligger det under tools.. Derfor importerer man det til tools. Jeg ser ikke åssen det kan bli mer logisk enn det.

Det jeg sitter å ser på her er at du ønsker at Zbrush skal følge kriterier utifra hva akkurat du bruker programmet til.

Strandli

Ja, mye er vanesak. Jeg hadde mange andre problemer med Zbrush da jeg startet, men jeg lot være å ta det opp fordi det bare var vanesaker.

Men selv om du kan unnskylde mange ting med å si "det er bare annerledes, det går raskt når du er vant til det", så står jeg fremdeles fast på at det er mange skikkelig teite ting.

Det at du har flere knapper med samme navn i samme palett, men som gjør forskjellige ting, er dårlig praksis uansett. Å ha en kill-button rett ved siden av den viktigste knappen i programmet, er også veldig lite smart.
Greit at valgene de tar gir mening dersom brukerne ikke har noen tidligere erfaring fra enten 3D eller 2D, men da må Pixologic kjenne sin plass. De har laget et industriverktøy hvor folk er vant til tidligere normer, og at Pixologic ignorerer disse normene på pur faen er frustrerende uansett. Det mener iallefall jeg, og det har lite å gjøre med at jeg kommer med erfaringer fra Mudbox, Max, Photoshop, After Effects etc. Burde gå an å ta hensyn uten at det spolerer alle ideene de hadde.

Jaja.. jeg er iallefall Zbrush-bruker selv nå, så jeg kan jo bare håpe at jeg fanger samme entusiasmen eller blir bitt av samme insektet som deg senere. :p Tviler, men er jo lov å håpe.

Gå tilbake til «Nyheter»