FiberMesh Preview - ZBrush 4R2b

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
shcmack
Kontakt:

FiberMesh Preview - ZBrush 4R2b

Legg innav shcmack » tor 29 des, 2011

Pixologic slutter virkelig ikke å imponere!

Pixolator skrev:I am pleased to announce the official launch date for ZBrush 4R2b has been scheduled for January 23th, 2012.

ZBrush 4R2b will be released as a patch update to version 4R2, and is free of charge to all ZBrush registered users.

With each new release of ZBrush, we introduce new features that we hope will enable you to further explore your creativity while having a lot of fun in the process.

Originally ZBrush 4R2b was scheduled to be released in December and focus on fixing previously reported problems. Not fully satisfied with this original intent, we could not resist adding new and exciting features. FiberMesh is one of these features, which will have a significant impact on your ZBrush creations.

FiberMesh will enable you to easily and quickly create hair and other fibers. FiberMesh will create a fully sculptable PolyMesh 3D object.
The FiberMesh density can range from few polygons to several millions of polygons and it may also be exported, just like any other PolyMesh3D.
When you are done shaping and sculpting, Best-Preview-Render (BPR) will help you put the final shine on your creations:)

Sjekk ut den originale tråden, ligger en rimelig fet video-demonstrasjon der:
http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?164835-FiberMesh-Preview

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » tor 29 des, 2011

By the gods... Fy søren som desse folka pusher på.
Mvh
Saihtam

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tor 29 des, 2011

Jeg er absolutt for at de skal legge til sexy features som dette, men først og fremst ville jeg satt stor pris på om de gjorde selve brukeropplevelsen mer behagelig. Jeg har en del i klassen som har lyst å lære seg sculpting nå, men det er ikke sjans at jeg viser de Zbrush fordi det er så mye spesielt med programmet. Det ender opp med at jeg viser de Mudbox, rett og slett fordi det er betydelig lettere å lære. I løpet av 5 min kan du lære helt basic Mudbox og begynne å sculpte. I ZBrush? Not so much.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tor 29 des, 2011

Gleder meg så SYKT! blir blaut i buksa av å tenke på det ;)
Freelance 3d Artist

danielodland

Legg innav danielodland » fre 30 des, 2011

Håper Pixologic vil fortsette på denne måten og ta godt vare på betalende kunder. Gleder meg til å teste nye features=)

Guilemo: hva om du tar noen timer og introduserer de som er interessert til Zbrush? I mudbox er det jo nesten ingenting å vise, nesten alt gjør jo akkurat det man forventer der inne. Selv om ikke alle vil ha utbytte av de timene du setter av til ZB, vil sikkert de som gidder å legge litt innsats i det ha mye igjen for en introduksjon. Det som er særest i ZB er vel sånne pipelineting som import, eksport og terminologi. Men går vel greit når man har sett det en gang.

[edit:] tror ikke pixologic og zbrush-fansen ser den uvanlige UI'en som en mangel, snarere en feature. Syns det er en ganske handy og god UI når man vet hva den handler om.

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » fre 30 des, 2011

danielodland skrev:Håper Pixologic vil fortsette på denne måten og ta godt vare på betalende kunder. Gleder meg til å teste nye features=)

Guilemo: hva om du tar noen timer og introduserer de som er interessert til Zbrush? I mudbox er det jo nesten ingenting å vise, nesten alt gjør jo akkurat det man forventer der inne. Selv om ikke alle vil ha utbytte av de timene du setter av til ZB, vil sikkert de som gidder å legge litt innsats i det ha mye igjen for en introduksjon. Det som er særest i ZB er vel sånne pipelineting som import, eksport og terminologi. Men går vel greit når man har sett det en gang.

[edit:] tror ikke pixologic og zbrush-fansen ser den uvanlige UI'en som en mangel, snarere en feature. Syns det er en ganske handy og god UI når man vet hva den handler om.

Jeg kommer til å bruke noen timer på dette, men ikke nå. Folk har nettopp fått fingrene i Maya, og har mere nok med det. Tingen er at noen ganger vil du scuplte litt på ting for å gjøre det mer organisk. Da er det bare lettere å vise de Mudbox. Sure, Zbrush er overlegen på selve sculptingen, men når det kommer til å lære seg vinner mudbox hands down.

Ang. UIen vet jeg om flere ZBrush folk som virkelig ikke liker den, meg selv inkludert. Jeg har brukt ZB i 6 år nå, og jeg forstår den ordentlig, men den er fortsatt mindre brukervennlig. F.eks menyene er plassert etter alfabetisk orden i stedet for hvor mye du bruker de ulike delene. Det er og rare ting som henger igjen fra da Zb var et illustrasjonsprogram, som Edit-mode. Det er ingen grunn til at du skal trenge edit mode, noe som kan være svært frustrerende for nye brukere.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Strandli

Legg innav Strandli » fre 30 des, 2011

danielodland skrev:Guilemo: hva om du tar noen timer og introduserer de som er interessert til Zbrush? I mudbox er det jo nesten ingenting å vise, nesten alt gjør jo akkurat det man forventer der inne.

"Bare ta noen timer og introduserer de", en introduksjon for å få kunne gjøre basic ting burde ikke ta flere timer. :p Og det er ikke "bare" å lære opp en hel klasse sånn uten videre. Zbrush har ingen verdi så lenge man ikke kan sculpte, så det aller viktigste i starten er å lære opp grunnleggende teknikker og et artistisk øye. Da hjelper det lite om du har et grensesnitt som jobber imot deg hele tiden.

Man kan si at det "bare er noen timer", men når man sammenligner med Mudbox, som tar 5 minutter å sette seg inn i, så er det en betydelig forskjell. Jeg har gitt Mudbox til medelever uten 3D-erfaringer i det hele tatt, og de "forstod det" og kunne hoppe rett til moroa. Det skjer ikke med Zbrush. Jeg prøvde gang på gang å gi Zbrush et forsøk, men jeg ble like frustrert og ga opp hver gang. Det var ikke før nå nylig jeg klarte å lære meg det, og det er lenge etter jeg begynte å leke med Mudbox.

Og vær så grei, ikke si at Zbrush's interface er en feature. Dårlig brukervennlighet er negativt uansett åssen du vrir eller vender på det. Det er fleksibelt etter noen måneder når du har lært deg alt, men det gjør den ikke noe bedre, man burde hatt begge. Bare se for deg at du skal lære en klasse med elever å bruke Zbrush, og du må faktisk forklare hvilken Save-knapp som faktisk er riktig. "Nei, ikke save document..."

Jeg sier som jeg alltid har sagt om Zbrush's UI: Du kan venne deg til å spise drit, men det gjør det ikke noe mindre bedritent sammenlignet med skikkelig mat. Du kan si hva du vil om Mudbox sine features, men brukergrensesnittet er fantastisk.

Det er kjempefint at Zbrush har så mange fine features, men det er plagsomt at alle Zbrush-evangelister prøver å unnskylde det dårlige grensesnittet og brukervennligheten med at "du blir vant til det", og deretter ignorerer alt det negative.

danielodland

Ang UI: Alltid rart når noen forveksler sine egne personlige meninger med fakta. Det er ikke et fakta at ZB har dårlig UI. Men jeg forstår at mange kan bli frustrert, jeg syns også det er ulogisk hvordan menyene på toppen er lagt opp. Jeg ser hvordan de kunne gått bort fra det gamle opplegget fra da ZB var et illustrasjonsverktøy og lagt det opp med en mer intuitiv håndtering av enkelte ting. Enig der for min egen del, men er sikker på at mange zbrushbrukere ville hatt innsigelser på det.Men jeg syns at det øvrige grensesnittet stort sett er logisk og fornuftig. Jeg føler at jeg stort sett har det jeg trenger innen rimelig rekkevidde i skjermbildet. Det er lekende lett å customisere deler av UI'en også. Det at man ikke lagrer arbeidet sitt med save document er ikke intuitivt, der er jeg enig. Men det er vel ganske greit nå som det er bare å save file? Noen programmer opererer med litt annen terminologi enn andre, det er ikke ZB alene om.

Når det gjelder det å lære bort Zbrush: det er sikkert ingen sjanse for at du klarer å få folk til å mestre zbrush med noen få timers undervisning, men det kan være nok til å åpne øynene til folk for at det ikke er uoverkommelig (slik mange føler det med ZB) og inspirere til eksperimentering og egentrening. Dette funket for meg i alle fall.

danielodland

Strandli skrev:
"Bare ta noen timer og introduserer de", en introduksjon for å få kunne gjøre basic ting burde ikke ta flere timer. :p Og det er ikke "bare" å lære opp en hel klasse sånn uten videre. Zbrush har ingen verdi så lenge man ikke kan sculpte, så det aller viktigste i starten er å lære opp grunnleggende teknikker og et artistisk øye. Da hjelper det lite om du har et grensesnitt som jobber imot deg hele tiden.

Man kan si at det "bare er noen timer", men når man sammenligner med Mudbox, som tar 5 minutter å sette seg inn i, så er det en betydelig forskjell. Jeg har gitt Mudbox til medelever uten 3D-erfaringer i det hele tatt, og de "forstod det" og kunne hoppe rett til moroa. Det skjer ikke med Zbrush.

Litt vanskelig å se hvor du vil med dette. Du sier i det ene øyeblikket at det ikke burde ta timer, og i det neste at det ikke er bare-bare. Og det at ZB er litt ikke-intuitivt er vel en god grunn for å ta det for seg? Og siden mudbox bare tar 5 minutter å lære seg basic bruk av mudbox er det kanskje rom for å vie litt tid til ZB?

Leser dette mer som et "slag" mot zbrush enn mot min post som du siterte =)

Strandli

Jeg mente det slik at grunnleggende bruk burde ikke ta timer å lære seg, noe det gjør i ZB. Og prøver du å vri ordene mine om til at Mudbox ikke er verdt å lære seg fordi det tar så kort tid? :p Zbrush har kanskje flere features og en bedre sculpting engine, men Mudbox løper runder rundt Zbrush når det gjelder texture painting.

Poenget mitt var at når noen skal lære seg 3D sculpting, så er det ferdighetene og teknikkene som er viktigst. Da burde grensesnitt og "annen kreativ UI" stå minst mulig i veien.

Det er mye som handler om smak og behag, men det er ikke noe gyldig argument for Zbrush's forferdelige brukergrensesnitt. Den er, helt objektivt, dårligere enn den burde vært. Nye brukere har problem med den, og gir opp programmet bare på grunn av dårlig førsteinntrykk. Det har skjedd med meg, opptil flere ganger. Da er det ikke lengre bare et spørsmål om smak, da er det noe alvorlig galt.

Gi en elev som ikke har åpnet enten Zbrush eller Mudbox tidligere, og be han/hun om å importere en obj-fil så den er klar til å jobbes med. Det krever ikke mye peiling for å finne finne "file -> Import object" i Mudbox, for det gir mening. I Zbrush er dette en langt mer komplisert affære, det er et objektivt faktum. ;) Dette er ikke brukervennlighet.

For øyeblikket har jeg gått over til å bruke Zbrush fremfor Mudbox, rett og slett på grunn av overlegen sculpting engine og Dynamesh. Så jeg regner meg selv som ganske upartisk her, iallefall nok til å kunne identifisere både positive og negative sider hos begge sider, og Zbrush har ikke akkurat få feil, selv om det er kraftigere og mer populært.

danielodland

Strandli skrev: Og prøver du å vri ordene mine om til at Mudbox ikke er verdt å lære seg fordi det tar så kort tid? :p

Skulle gjerne sett en quote her, har virkelig ingen aning om hvor du finner grunnlag for dette i mine innlegg. Mudbox er langt fra dårlig, jeg tror aldri jeg har skrevet noe som en gang kan tolkes dithen.

Når det gjelder texture painting hører jeg til stadighet om hvor overlegen Mudbox er, men er det noen andre tekstureringspesifikke fordeler framfor Zbrush utenom at Mudbox painter direkte på UV'ene? Det er en klar fordel, men vet ikke om det fins mye annet enn dette som gjør Mudbox overlegent Zbrush på texture painting eller projection.

Helt enig i at UI ikke burde stå i veien for selve arbeidet, og det er vel 100% enighet om at det kreative og sculptingen i seg selv er det viktigste man gjør i sculptingprosessen. Vil også igjen rette opp i en misforståelse som går ut på at du tar feil av din egen mening og den "objektive" sannheten. Jeg er ikke uenig i at ZB sin UI kan føles tung i begynnelsen og for mange kanskje forblir tung, men det er ikke sånn at alle som sier at de liker UI'en er siklende fanboys som hadde sagt det uansett hva slags UI det var. Jeg er ny på ZB selv, har bare brukt det i noen få måneder. Jeg brukte lang tid på å begynne å lære det fordi det var rett og slett avskrekkende. Men så viste Henning noen basics på skolen og jeg kjøpte en DVD fra Gnomon, og nå går det ganske bra UI-messig. Mangler fortsatt på sculpteskillsene dog ;)

Jeg er ikke for innovasjon bare for innovasjonens skyld, jeg syns man skal gjøre livet så enkelt som mulig for artisten. Men det føler jeg store deler av ZB sitt grensesnitt gjør også. Det er fleksibelt og det er imøtekommende når man har brukt det litt. Igjen vil jeg ha det krystallklart at jeg skjønner at noen ikke er enig. Men det er ingen objektiv sannhet at ZB sitt UI er dårlig.

Vil skyte inn at dette med terminologien og framgangsmåte på ting som å importere mesher er sært. Men det er nettopp fordi ZB ikke er helt intuitivt i begynnelsen at jeg foreslår at skoler vier litt tid til det. ZB er veldig bra (best?) på sculpting og mye brukt i industrien, så syns studenter må eksponeres for det og ha tilgang til det via skolen.

Strandli

Det som gjør Mudbox overlegen på texture painting er ikke bare muligheten til å painte på UVs direkte. Du har et flott layer-system med blending modes, så painting blir ikke så veldig ulikt Photoshop. Du kan eksportere raskt frem og tilbake mellom Photoshop, og det å bruke forskjellige stencils og stamps er veldig lett. Du kan også painte texturer i alle channels (Diffuse, bump, specularity, opacity ++) med forskjellige layers i forskjellige størrelser.

Selv på eldre maskiner, så kan man lett ha flere 4k textures samtidig, og det hele går lynraskt. Du kan også jobbe på flere UV-tiles uten problemer.
Det å eksportere maps fra MB er også utrolig mye lettere og mer brukervennlig enn ZB.

Så skal jeg nå kanskje også si noe om Fibermesh? :D
Meh... Dette er fint for de som bare bruker Zbrush, men så fort du skal ha modellen over til et annet program (hørt det er ganske populært), så blir det ubrukelig. Zbrush er et pipeline program, men Pixologic prioriterer som om det skal være alt annet. Dette er kjempefint for concept art og illustrasjon, hvor sculpters vil ha en rask måte å illustrere hår på, istedet for å sende til Max/Maya og gjøre skiten der. Så sånn sett, så er det fint. For alt annet, så er det ganske meh. Har ikke noe imot at de tenker litt på begge, men syntes også de kunne fokusert tiden på å fikse andre ting først. Men men, opinions!

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Strandli skrev:Det som gjør Mudbox overlegen på texture painting er ikke bare muligheten til å painte på UVs direkte. Du har et flott layer-system med blending modes, så painting blir ikke så veldig ulikt Photoshop. Du kan eksportere raskt frem og tilbake mellom Photoshop, og det å bruke forskjellige stencils og stamps er veldig lett. Du kan også painte texturer i alle channels (Diffuse, bump, specularity, opacity ++) med forskjellige layers i forskjellige størrelser.

Selv på eldre maskiner, så kan man lett ha flere 4k textures samtidig, og det hele går lynraskt. Du kan også jobbe på flere UV-tiles uten problemer.
Det å eksportere maps fra MB er også utrolig mye lettere og mer brukervennlig enn ZB.

Word. På texture painting ødelegger Mudbox Zbrush totalt. Zbrush er OK på texture painting, men definitivt ikke noe mer. Det at du ikke kan painte direkte på texture mappen i ZB (utenom projection master) er temmelig tilbakestående. Sure, det er nyttig å ikke trenge UVs når du lager teksturer, men for å få utnyttet en 4k map i ZBrush, må du ha 16 mill polys på modellen. Oppløsningen på teksturene burde virkelig være uavhengig av polycount. Jeg har og hatt store problemer med Lightbox i Zbrush ved at det krasjer helt randomly, noe som gjorde det praktisk talt ubrukelig for meg. Det finnes og rare bugs i ZBrush, som at UVene blir flippet uten grunn og om du painter på en lavere subD level og går opp i nivåene, kan teksturen være ubrukelig, grunnet et spesielt mønster som legges over teksturen. Du har og irritasjonsmoment som at du må flippe teksturene verticalt når du er ferdig med dem, og at du kun kan lagre som psd, bmp og tiff, iallfall uten plugins.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » fre 30 des, 2011

Har egentlig alltid vært stor zbrush fan, men det er sant det som er nevnt tidligere angående håndteringen av UVer, men det er en fin løsning for kunstnere som har null interesse for å sette seg inn i 3d.

Zbrush har veldig mange rare ting i user interfacet, jeg har aldri hatt problemer med at det ikke ligner type windows menyer, men at en del ting er gjemt bort er mye verre synest jeg.
Spesielt hvordan du skal retopologisere i zbrush er helt unaturlig, clone modell, zsphere, rig, edit osv. Det er tungvint og lite logisk.
Og så har de ødelagt retopo verktøyet med å gjøre hele modellen gjennomsiktig så du velger punkt på feil side av modellen. Det er en workaround på det, men det virker heller ikke som det skal.

Det var fint å få inn skulptris og det nye hår greiene, selv om jeg vet at jeg mest sannsynlig aldri får brukt det i noen profesjonell pipeline.
Dynamesh er veldig fine greier det, men uten ordentlige retopo verktøy er det litt tungvint å bruke. Samme med shadow box egentlig.

Men skal heller ikke klage for Pixologic er som Frelsesarmeen når det kommer til å gi gratis oppdateringer til et program som er så billig til å begynne med, hadde de bare fått inn en skikelig retopo så hadde det vært ultimate software.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

johnblunt skrev:Dynamesh er veldig fine greier det, men uten ordentlige retopo verktøy er det litt tungvint å bruke. Samme med shadow box egentlig.

Men skal heller ikke klage for Pixologic er som Frelsesarmeen når det kommer til å gi gratis oppdateringer til et program som er så billig til å begynne med, hadde de bare fått inn en skikelig retopo så hadde det vært ultimate software.

Retopo toolene i Zbrush er ikke akkurat top notch nei. På den andre side, har du verktøy som topogun som gjør en utmerket jobb der, og koster vel ikke stort mer enn 100 usd. Jeg vil heller at tredjeparts firma utvikler retopo tools som er virkelig gode i stedet for at Pixologic skal bruke tid og ressurser på å lage gode retopo verktøy, noe som vil ta mye tid. Topogun tar og veldig kort tid å lære seg. Topogun og dynamesh sammen er en drøm å jobbe med.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Gå tilbake til «Nyheter»