Pixar Brave

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

danielodland

Legg innav danielodland » tor 17 nov, 2011

Strandli skrev:
danielodland skrev:En av grunnene til at det feires når Pixar annonserer ny film er vel at de i høy grad blåste nytt liv i animasjonsbransjen, og har til dels formet den til det den er i dag. Husk at før pixar var voksen, edgy humor og sarkasme mangelvare i animasjonsfilmer, og det kom knapt en animert feature som ikke var en musikal. Pixar står nok på takkelisten for at dette endret seg.

Underholdningsverdi er forøvrig (etter min mening) ikke det samme som kvalitet. Syns en film kan være underholdende og dårlig samtidig.

Det er jeg helt enig i.
Kvalitet er ikke det samme som underholdning. Man kan like og sette pris på en film som ikke nødvendigvis er god, men det betyr ikke at en kvalitetsfilm er underholdende. Har ofte sett filmer som regnes for å være av utrolig kvalitet, men ende opp med å sove til de i stedet.

Pixar har nok mye av skylden for at animasjonsbransjen vokste ut av barndommen, og droppet musikalene. Men hvor lenge skal vi ta hensyn til det? Når skal vi få lov til å kritisere Pixar uten at høygaffelene kommer?
Jeg føler jo det at jeg er minoritet her når jeg sier min veldig ærlige mening om Pixar's filmer, får liksom et slag i trynet hver gang. :P Det er litt som å kritisere Nintendo og Zelda i spillindustrien, er ikke lov.

Men for å si det slik. Skal man trille en trening for "Up". De fleste gir den en soleklar 6'er, men hadde ikke de første gode 20 minuttene vært der, og du skulle dømt filmen for de resterende 60-70 minuttene rett fra oppskriftsboka, hva hadde da terningen sagt? Ikke helt rettferdig spørsmål kanskje, men hadde det vært en Dreamworksfilm, så er jeg rimelig sikker på at folk hadde pekt ut at de siste to tredjedelene av filmen ikke holder samme nivå som den første. Og filmen hadde fort landet på en 4'er eller svak 5'er. Det ble en 6'er, fordi folk valgte bare å fokusere på grininga.

Derfor blir det spennende å se hvordan folk reagerer på Brave, som enda ikke viser noen tegn til spesiell originalitet. Selv om folk allerede har begynt med "Omg! Herreguuuud så bra den ser ut!" kommentarer. :p

Jaja, smak og behag.
og hurra! :D Det ble en "Pixar yay or nay" debatt allikevel.

Du kan kritisere pixar så mye du vil, jeg ser ingen høygafler. Men du kritiserer de på et forum, og må regne med at noen argumenterer imot=) Du er heller ikke en minoritet i at du sier din ærlige mening og pixar, jeg gjør også det=) Og jeg mener ingenting jeg sier iaffal som et slag i noens tryne, jeg er bare uenig i at de er oppskrytt. De får nok mer godvilje enn mange andre, men det er fordi de nesten bare har levert krem. Det er ikke helt ufortjent godvilje syns jeg. Når det er sagt vil jeg ikke at kritikere skal ta fortiden i betraktning når de snakker om en ny film fra pixar, da burde de konsentrere seg om hva DENNE filmen leverer.

Når det gjelder UP, snakker du om den som om det er et faktum at siste halvdelen ikke holder mål. Det er ikke sånn at alle andre bare godtar at de første 20 min bærer hele filmen og at resten er dårlig, jeg syns hele filmen er god. For meg er det ikke et kompromiss.

Vil også nevne at jeg har ikke noen fanboyholdning til noenting, jeg er ikke ukritisk og uforbeholden tilhenger av noe produksjonsselskap, regissør, musikkgruppe, instrumentmaker eller softwareutvikler. Det er ikke slik at jeg svelger alt pixar kaster på meg, men jeg sier med hånden på hjertet at jeg liker alt de har spyttet ut av features med unntak av Cars som var i klassen "underholdende, men ikke spesielt bra" etter min mening.

Strandli

Legg innav Strandli » tor 17 nov, 2011

Jeg overdriver jo selvfølgelig litt når jeg sier "oppskrytt" og at folk kommer med høygafler. Jeg er veldig glad i Pixar, og det er klart at de sin gjennomsnittlige kvalitet er langt høyere enn Dreamworks' gjennomsnitt.

De har mye velfortjent godvilje, og man blir fort upopulær dersom noen velger å trosse denne godviljen. Så jeg snakker ikke om at du har høygaffel, snakker veldig generelt her.
Og jeg må presisere at jeg ikke mener at noen Pixar-filmer er direkte dårlige, de er alle veldig gode. Jeg føler bare ikke at alle filmene er så "mesterverk uten feil" som mange skal ha de til å være. Så når jeg ser filmer, så prøver jeg å ignorere hvem som lagde den. Det er jo selvfølgelig noen forventninger når Pixar kommer med nytt stuff, men det er hele hysterien som jeg aldri forstod meg på. Og når jeg ser Up, og ignorerer Pixar og de første 20 minuttene, så sitter jeg igjen med en eventyrfilm for hele familien som ikke akkurat er original eller noe unikt. Og da lurer jeg på hvorfor folk lovpriser den som om det var verdens beste animasjonsfilm gjennom tidene. Det er ikke at filmen er dårlig eller "ikke holder mål", den er en god familiefilm, men ikke helt 6'ern om du skjønner. Femmer, mulig.

Jeg er jo glad for at folk kan bli så begeistra over noe jeg mener er en helt middelmådig trailer, er jo koselig å ha noen å tilbe i filmbransjen. Jeg føler bare at jeg må representere den ikke like engasjerte siden, for å holde en liten balanse her. Overengasjert circlejerk er ille å se på uansett hva det handler om, så jeg må bare bremse ned litt. :p Kjiping, I know.
Men sånt blir det forhåpentligvis en sunn debatt av! Og det liker jeg. Argumentasjon er flott. Så håper Brave overrasker og blir en fantastisk film, er andre som har klart det tidligere, så er vel Pixar sin tur å overraske nå, håper jeg.

danielodland

Legg innav danielodland » fre 18 nov, 2011

Hehe det høres bare ut som du mener at den eneste forklaringen på at noen kan like disse tingene som du kritiserer er hvis de er ukritiske fanboys=) Og jeg prøver bare å forklare at sånn er det ikke. Man er ikke enten enig med deg eller circlejerkdeltager ;) Det fins flere alternativer. Up er for meg en veldig bra film tvers igjennom. Samme med Wall-E.

Det jeg tror gjør de første minuttene spesielle for mange er vel at det er så utypisk måte å lage animasjonsfilm på. Det er ikke ofte man ser denslags scener i animasjon. Scenen i seg selv er god, men det at man turde å gjøre den i en animasjonsfilm fortjener virkelig skryt. Samme med Wall-E. Der foregikk store deler av filmen uten noe særlig dialog og med veldig enkle karakterer. Pixar balanserer ofte litt og gjør nye ting som ingen trodde skulle funke i animasjon. Det er en av tingene de er berømt for. De har skjønt at animasjon ikke er en sjanger, men et medie. Man kan gjøre mer enn søte musikaltegnefilmer med snakkende dyr i animasjon.

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » tor 23 feb, 2012

Nå har det kommet en sneak peak, nyt!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T1SBjAuMN6A[/youtube]

Det ser rett og slett helt fantastisk ut!

Pjack
Sted: Middlesbrorough
Kontakt:

Legg innav Pjack » tor 23 feb, 2012

Oki jeg er enig og uenig i mye som er sagt over her, men det siste filmen som ble lagt ut her viser virkelig potensiale. Tror etter det jeg har sett så blir nok dette en veldig god underholdningsfilm, med god humor og sjarm, historien er jeg noe spendt på, men liker heller å gå inn med lave forventninger og bli overrasket. Ja det er veldig vanskelig å ha lave forventninger til en Pixar-film, men må prøve og sette riktig ting i fokus og se på hva som faktisk vises på skjermen uten så mange tanker om hvordan det ble gjort eller hvem som gjorde det.

danielodland

Legg innav danielodland » tor 23 feb, 2012

Ser veldig interessant ut. Ser det litt dreamworksaktig ut stilmessig?

hadde tenkt å skrive en rant om hvor lei jeg er av at alle pilogbueogsverd-filmer er full av den dialekten der, men så ser jeg at filmen foregår i skottland så det er vel greit denne gang=))

Strandli

Legg innav Strandli » tor 23 feb, 2012

Heltinna starter filmen som ei vill og uavhengig jente, men etter hun setter ut på et eget eventyr så finner hun ut at hun ikke klarer alt alene likevel. Hun må mot sin vilje akseptere hjelp fra andre, og gjennom en rekke hendelser med liv og sprell, så lærer hun at den virkelige meningen med mot (bravery) er å tillate seg selv å være sårbar og la andre hjelpe deg.

Moren var helt sikkert lik selv når hun var ung, og ville også oppleve eventyr. Men så skjedde X som stoppet henne fra å oppfylle drømmen, og hun ønsker ikke at det samme skjedde med datteren. Derfor er hun så streng, men de tilgir hverandre, klem og rulletekst.

Hvis det ikke er en sinnssyk twist et sted i denne filmen, så blir jeg veldig skuffa.

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » tor 23 feb, 2012

Strandli: =D>

Kan lett sjå for meg det der, men håpar dei gjer meir ut av det. Håpar så inderleg det.
Mvh
Saihtam

danielodland

Hvis man bryter det ned kan man oppsummere de aller fleste filmer i noen veldig få setninger. Ofte blir de interessant likevel fordi det skjer ting, det er bihistorier og man utvikler en empati for karakterene.

Men det ser i alle fall ikke ut som storyen er myntet på små barn, her er plottet i pixar's ord:

"Since ancient times, stories of epic battles and mystical legends have been passed through the generations across the rugged and mysterious Highlands of Scotland. In Brave, a new tale joins the lore when the courageous Merida (Kelly Macdonald) confronts tradition, destiny and the fiercest of beasts. Merida is a skilled archer and impetuous daughter of King Fergus (Billy Connolly) and Queen Elinor (Emma Thompson). Determined to carve her own path in life, Merida defies an age-old custom sacred to the uproarious lords of the land: massive Lord MacGuffin (Kevin McKidd), surly Lord MacIntosh (Craig Ferguson) and cantankerous Lord Dingwall (Robbie Coltrane). Merida’s actions inadvertently unleash chaos and fury in the kingdom, and when she turns to an eccentric old Wise Woman (Julie Walters) for help, she is granted an ill-fated wish. The ensuing peril forces Merida to discover the meaning of true bravery in order to undo a beastly curse before it’s too late."

Tror ikke den som har skrevet det der har unger selv i alle fall=) Ser ut som en adjektivhistorie fra et fuktig lag=)

Strandli

Legg innav Strandli » tor 23 feb, 2012

Kunne sikkert lagt ved like mange adjektiver til Shrek om du ville. Sikkert fin film, aldri sagt noe annet, bare at det virker som et steg bakover for Pixar.

De har laget en film om leker som kommer til liv, og favorittleken blir sjalu når eieren får en ny favoritt.
De laget film om monstre som skremmer barn for å løse en energikrise.
En handikappet klovnefisk som ble fanget av noen fiskere, og faren setter ut på eventyr på tvers av havet for å finne sønnen sin.
Superhelter som lever i skjul på grunn av juridiske problemer, og helten blir rastløs etter å ha slått seg ned med familien, og ønsker å finne tilbake til helterøttene sine.
En gammel mann som flykter fra livet ved å fly huset med masse ballonger for å hedre en drøm til sin avdøde kone.

Så kommer Brave, og premisset der høres ikke akkurat ut som noe nytt og spennende. Det kan godt være filmen er fantastisk, og ender opp å være den beste animasjonsfilmen som ble laget siden Et Kongerike for en Lama, men så langt har Pixar ikke gjort noe for å overbevise meg om det.

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 23 feb, 2012

Skal ikke si noe mer enn: Loving it! :)
Don't let the fire fade!

danielodland

Strandli skrev:Kunne sikkert lagt ved like mange adjektiver til Shrek om du ville. Sikkert fin film, aldri sagt noe annet, bare at det virker som et steg bakover for Pixar.

Mente bare at de brukte vanskelige ord i synopsiset..

Strandli skrev:Så kommer Brave, og premisset der høres ikke akkurat ut som noe nytt og spennende. Det kan godt være filmen er fantastisk, og ender opp å være den beste animasjonsfilmen som ble laget siden Et Kongerike for en Lama, men så langt har Pixar ikke gjort noe for å overbevise meg om det.

Filmen har en setting som er blitt litt mye brukt de siste årene, ser litt lite unikt ut visuelt i forhold til hva jeg er vant med fra Pixar. Kanskje de overrasker på andre punkter denne gangen. Hvem vet. Men til nå har jeg kun to grunner (Cars 1 og 2) til å tro at filmen ikke blir knall, og ti grunner til å tro at den blir det.

Men foreløpig har ikke jeg et godt grep om hva som skal skje i filmen så har vanskelig for å spå noe særlig om hvor bra den blir.

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 23 feb, 2012

Skal ganske mye til for å være original nå til dags, og Pixar er ikke typen til å kjøre helt nye konsepter, men de kjører kjente konsepter på en fantastisk måte som både treffer voksne og barn samtidig. Alle kjente har hatt sin nedtur innimellom, det er menneskelig, håper og tror ikke at dette er den som senker forventningene til pixars kvalitet :)
Don't let the fire fade!

Tepes

Legg innav Tepes » man 27 feb, 2012

Hei.

Ikke for å kaste mer bensin på bålet, men hørte et interessant intervju med Ed Hooks hvor han snakker om at Pixar er ferdig kreativt sett.

Det går b.la. på at de ikke kan risikere for mye på grunn av at filmene koster for mye, de må tenke merchandise og det er blitt en samlebåndsproduksjon. Han forteller også at Wall-E og Up aldri kommer til å bli husker som klassikere på lik linje med gamle Disney filmer.

Om han har rett eller ikke er vel subjektivt, men jeg synes han har en del gode poenger.

http://altanimation.podomatic.com/ (ca. en times tid ut i podcasten).

KEv

Seruz

Legg innav Seruz » tir 28 feb, 2012

danielodland skrev:Hvorfor har alltid sverd-og skjoldfolk (er de vikinger?) den aksenten, forresten? =)

Det er skotsk, det var vel i England / Skottland prinsesse og ridder-kulturen stod sterkest i middel-alderen. Nå er ikkje eg nokken ekspert men tror det her skal foregå eller hinte til middelalderske Skottland.

Gå tilbake til «Nyheter»