Pixar Brave

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Pixar Brave

Legg innav Mikademius » tor 17 nov, 2011

Trailer #2 ute:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TEHWDA_6e3M[/youtube]
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » tor 17 nov, 2011

Deilig å se noe nytt fra Pixar. Vet ikke hvor original det er med at datteren til kongen vil være mer kriger enn prinsesse (minner meg om mange lignende filmer/serier fra den tidseraen), men satser på Pixar lever opp til den høye standarden sin. Animasjonen kommer uansett til å se strålende ut - så jeg gleder meg uansett til å se den.

Brukeravatar

Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » tor 17 nov, 2011

Er det bare meg, eller er vi blitt bortskjemte på Pixar filmer. Tenk på det, de ga oss hva, 6 originale og helt utrolige filmer på rad?

Toy Story, Monster Inc, Toy story 2, The Incredibles, Finding Nemo, a bugs life.

plus etter cars mekka de :

Up og Wall E

På dette tidspunktet så er jeg rett å slett nervøs for Pixar, det kommer stadig flere nye filmer, og som SveinKF mistenker, så er det ikke så veldig orginalt.

Men jeg kan pokker tilgi dem for uorginalitet etter deres tidligere geniale filmer :)

Tenk på det slik, hadde dette vært en film som slapp ut etter at Pixar hadde tatt pause i si 5 år, så vi hadde freaka ut over denne traileren :P
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Strandli

Legg innav Strandli » tor 17 nov, 2011

Er enig i at dette virket noe uoriginalt. Pixar har jo alltid levert en liten "twist", monstre som skremmer for energi, leker som lever, klovnefisk som leter etter sønnen, gammel mann som flyr huset sitt med ballonger, og så videre...

Dette har var veldig tamt. Det jeg reagerte mest på var hvor mye dette føltes som en film fra Dreamworks. Og enda verre; hovedkarakteren så grusomt kjedelig ut, lite uttrykksfull i ansiktet, rett og slett kjedelig. Men her kan jeg nok ha blitt bortskjemt av Tangled igjen.

Uansett, prøver å ikke dømme en film på grunn av en trailer, men denne klarte ikke å hype meg opp for noe. Det er det ingen animasjonsfilmtrailer som har klart så langt. Jeg elsket How To Train Your Dragon og Cloudy With a Chance of Meatballs, men trailerne for disse to imponerte meg ikke stort heller. Dessuten er jeg ikke noen stor Pixar-fan, syntes de får mye ufortjent skryt bare for å være Pixar nesten ;p

danielodland

Legg innav danielodland » tor 17 nov, 2011

SKulle akkurat si at "How to train your dragon" ikke interesserte meg mye før jeg tilfeldigvis så den, men jeg syns i dag at det er en av de bedre animasjonsfilmene i samlingen min.

Pixar var i en veldig spesiell situasjon før cars fordi de bare hadde lagd knallfilmer. Utenom cars syns jeg alt de har laget av features har vært veldig bra. Utenom cars og bugs life syns jeg alt av features er bortimot perfekt=)

Jeg syns ikke de er særlig oppskrytt heller, jeg=) Men de burde IKKE begynne på en underachievment vei heller, det de virkelig har på sin side er integritet og kvalitetsstempel. Integritet fordi de foreløpig (såvidt jeg vet) ikke har hatt et virkelig melkeprosjekt (har ikke sett cars2...er det unntaket?). Toy story har oppfølgere men såvidt jeg vet har disse (til tross for noen near-misses) blitt tatt seriøst og gjort "ordentlig". For å si det sånn, ingen av film franchisene deres har til nå lidd skjebnen til Ice Age, shrek osv hvor oppfølgerne blir åpenbare melkekuer med svake scripts, svak humor og åpenbar melkeku-status.

Så jeg velger å ha tro på pixar jeg=) Får håpe jeg ikke blir skuffet=)

Strandli

danielodland skrev:Jeg syns ikke de er særlig oppskrytt heller, jeg=)

Jeg mener jo ikke at Pixar lager dårlige filmer, sikter bare til at de får unødvendig mye skryt her og der. :p
Slik som "Up". De første 20 minuttene var noe for seg selv, for å si det mildt. Den delen av filmen gjorde jobben sin, og jeg respekterer Pixar for at de gikk fullt ut på den. Men Up har ofte blitt hyllet som et mesterverk, men utover disse triste 20 minuttene, så er det jo bare en helt normal familievennlig eventyrfilm? Resten følger jo oppskriftsboka vi har sett andre filmer følge i mange, mange år. Tullete sidekick, morsomme snakkende dyr, helt som viser seg å være slem, etc. Det var ingenting spesielt utover de første 20 minuttene, og jeg kjedet meg faktisk. Likevel så er denne forutsigbarheten helt greit, fordi starten var god, og det er Pixar. Pixar gjør jo aldri feil. (Bortsett fra Cars, selvfølgelig.)

Også har jeg heller aldri vært fan av hvordan de animerer karakterene sine, de blir tonet ned så mye. Når det er animasjonsfilm så burde de utnyttet de fleksible lemmene oftere, og gitt uttrykkfulle ansikt som Disney var mestre til (og som de beviste de fremdeles er i Tangled). Kan ikke komme på noe øyeblikk i Pixar's filmer hvor jeg har lagt spesielt merke til god animasjon.
Det gjorde jeg i Tangled, jeg gjorde det i Cloudy with chance of Meatballs, og How To Train Your Dragon (Toothless sine kattebevegelser).

Det er ikke meninger å blåse opp dette til en "Pixar, yay or nay?" debatt, men føler bare for å ventilere litt. Jeg liker de fleste av Pixar sine filmer, men de får mye skryt som kunne (og burde) vært gitt til andre filmer engang i blant. Det er jo ikke slik at Pixar er de eneste som lager gode animasjonsfilmer.

danielodland

Hvorfor har alltid sverd-og skjoldfolk (er de vikinger?) den aksenten, forresten? =)

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 17 nov, 2011

Strandli skrev:Det er jo ikke slik at Pixar er de eneste som lager gode animasjonsfilmer.

Det er ikke så veldig lenge siden de faktisk var det.

danielodland

Strandli skrev:
danielodland skrev:Jeg syns ikke de er særlig oppskrytt heller, jeg=)

Jeg mener jo ikke at Pixar lager dårlige filmer, sikter bare til at de får unødvendig mye skryt her og der. :p
Slik som "Up". De første 20 minuttene var noe for seg selv, for å si det mildt. Den delen av filmen gjorde jobben sin, og jeg respekterer Pixar for at de gikk fullt ut på den. Men Up har ofte blitt hyllet som et mesterverk, men utover disse triste 20 minuttene, så er det jo bare en helt normal familievennlig eventyrfilm? Resten følger jo oppskriftsboka vi har sett andre filmer følge i mange, mange år. Tullete sidekick, morsomme snakkende dyr, helt som viser seg å være slem, etc. Det var ingenting spesielt utover de første 20 minuttene, og jeg kjedet meg faktisk. Likevel så er denne forutsigbarheten helt greit, fordi starten var god, og det er Pixar. Pixar gjør jo aldri feil. (Bortsett fra Cars, selvfølgelig.)

Også har jeg heller aldri vært fan av hvordan de animerer karakterene sine, de blir tonet ned så mye. Når det er animasjonsfilm så burde de utnyttet de fleksible lemmene oftere, og gitt uttrykkfulle ansikt som Disney var mestre til (og som de beviste de fremdeles er i Tangled). Kan ikke komme på noe øyeblikk i Pixar's filmer hvor jeg har lagt spesielt merke til god animasjon.
Det gjorde jeg i Tangled, jeg gjorde det i Cloudy with chance of Meatballs, og How To Train Your Dragon (Toothless sine kattebevegelser).

Det er ikke meninger å blåse opp dette til en "Pixar, yay or nay?" debatt, men føler bare for å ventilere litt. Jeg liker de fleste av Pixar sine filmer, men de får mye skryt som kunne (og burde) vært gitt til andre filmer engang i blant. Det er jo ikke slik at Pixar er de eneste som lager gode animasjonsfilmer.

Kanskje det at du aldri har lagt spesielt merke til animasjonen deres nettopp det de er ute etter? Må alt ha samme listen og samme stilen? Hvis man kan lage appellerende animasjon uten ekstrem squash&stretch, exaggeration eller follow through så føler iaffal ikke jeg for å pelle de fra hverandre fordi de ikke er som disney. Vet heller ikke at det eksisterer en "skrytekvote" hvor kritikere ikke kan skryte av flere filmer, og at følgelig pixar får skryt som andre skulle hatt.

Jeg syns UP var bra tvers igjennom. Jeg er forsåvidt enig i det du sier her: "Tullete sidekick, morsomme snakkende dyr, helt som viser seg å være slem, etc" og at dette var ingredienser i filmen. Dette er vanlige ingredienser ja, men for meg var det spesielle med både UP og Wall-E det emosjonelle. Det var et menneskelig aspekt (ironisk nok i Wall-E) som jeg ikke kan huske fra noen annen animasjonsfilm, og det er veldig vanskelig å diskutere dette aspektet fordi jeg ikke helt vet hvilke ord jeg skal bruke. Men det ligger i voice performance, animasjon, script og regi.

Strandli

christerb skrev:
Strandli skrev:Det er jo ikke slik at Pixar er de eneste som lager gode animasjonsfilmer.

Det er ikke så veldig lenge siden de faktisk var det.

Nåvel. Jeg kan være enig at det var en nedgangsperiode i 2005 og frem til 2007, eller noe i den duren.
Før dette så fikk vi jo Et Kongerike for en Lama, Istid 1, Shrek 1 og 2. Alle disse er veldig gode filmer, og det er jo en grunn til at Istid og Shrek ble så populære at de kunne melkes til den grad de gjøres idag. Jeg respekterer Pixar for å unngå dette, men de har jo ikke kapasitet til å lage så mye som Dreamworks samtidig.

Så i denne "nedgangsperioden", hvor vi fikk servert skvip som Shark's Tale, Shrek 3, Robots, Istid 2, Over the Hedge osv, hva brukte Pixar anledningen til å vise oss? Cars. Dreamworks ga oss Madagascar, som var en helt grei film, minst like god som Cars. :p Så denne perioden var ikke akkurat spennende fra Pixar heller.

Etter 2007 fikk vi jo Ratatouille, Wall-E og Up fra Pixar. Andre studioer ga oss Kung Fu Panda, Cloudy With a Chance of Meatballs, Megamind, How to Train Your Dragon og Tangled. Pixar har en jevnere kvalitet, men de er ikke på langt nær de eneste som leverer snadderet. Tror ikke det er så stor margin mellom Pixar og resten som alle vil ha det til.

Mulig jeg er alene i å ha denne meningen om animasjonsindustrien, og selv om Dreamworks har dårlig rykte (fortjent), så er mange av filmene de lager minst like underholdene som Pixar sitt arbeid.

Strandli

danielodland skrev:Kanskje det at du aldri har lagt spesielt merke til animasjonen deres nettopp det de er ute etter? Må alt ha samme listen og samme stilen? Hvis man kan lage appellerende animasjon uten ekstrem squash&stretch, exaggeration eller follow through så føler iaffal ikke jeg for å pelle de fra hverandre fordi de ikke er som disney. Vet heller ikke at det eksisterer en "skrytekvote" hvor kritikere ikke kan skryte av flere filmer, og at følgelig pixar får skryt som andre skulle hatt.

Absolutt. Jeg ser jo veldig tydelig at de ikke prøver å overdrive. Og det er ingenting galt i det, for de gjør akkurat den biten bra, men det har heller aldri imponert meg på samme måte som andre filmer har klart. Det er nok mye i smak og behag dette, men de kunne godt prøvd å strekke grensene sine litt mer av og til. Syntes jeg da.

Og angående skytekvoter, så er det ingen begrensninger for mye skryt og kritikk en film kan få. Men syntes ikke du at kritikere og seere er mindre kritiske til Pixar enn de er for andre? De har mye lettere å pirke og klage på ting hos andre, men de tør ikke å legge en finger på Pixar. Selvfølgelig, kan ha noe med at Pixar er jevnt over bedre, men de får noe særbehandling.

Det du sier om Wall-E er veldig sant. Det var en veldig flott start. De gjorde noe unikt og spesielt der også. Det er på slike øyeblikk Pixar viser at de er bedre enn alle andre, med god margin. Men akkurat som Up, så var den andre halvdelen av Wall-E standard (og etter min mening, kjedelig) eventyr og action rett fra oppskriftsboka. Og det er ikke rart du føler det emosjonelle aspektet fra disse Pixar filmene, for de gjør jo sitt beste på å hamre det inn hos seeren. :p De trøkker det ned i halsen på deg på best mulig vis, enten om du vil eller ei. Dreamworks har jo og sine triste øyeblikk, ikke så overdrevet, men de er der. Jeg foretrekker å bli emosjonelt engasjert i en film om de på en måte gir deg et valg, ikke skriker "Her skal du grine! ALLE skal grine!!! La oss få det unnagjort." Det er ikke noe galt i det heller, for det funket jo, men det er ikke nok for at jeg skal begynne å hylle filmen dersom resten av filmen ikke holder samme nivå.

danielodland

Enig i at ikke Pixar er de eneste som kan levere. Jeg tror forskjellen på pixar og de andre ligger blant annet i at de ikke har samme andel flopper og samme mengde melking som mange andre. Tror ikke det at dreamworks melker og pixar ikke gjør det kan skyldes på at dreakworks har større kapasitet. Pixar bega seg ut på en dårlig rute med Toy2 blant annet, hvor de satte et B-team til å gjøre den filmen mens a-teamet jobbet på noe annet. Da de så at kvaliteten ikke holdt, sendte de vel Lasseter hjem fra ferie og gjorde filmen på nytt. Dette er kanskje noe de burde ha skjønt ville skje, men de var et lite og nytt selskap med mindre erfaring enn de store gutta.

En av grunnene til at det feires når Pixar annonserer ny film er vel at de i høy grad blåste nytt liv i animasjonsbransjen, og har til dels formet den til det den er i dag. Husk at før pixar var voksen, edgy humor og sarkasme mangelvare i animasjonsfilmer, og det kom knapt en animert feature som ikke var en musikal. Pixar står nok på takkelisten for at dette endret seg.

Underholdningsverdi er forøvrig (etter min mening) ikke det samme som kvalitet. Syns en film kan være underholdende og dårlig samtidig.

danielodland

Strandli skrev:
danielodland skrev:Kanskje det at du aldri har lagt spesielt merke til animasjonen deres nettopp det de er ute etter? Må alt ha samme listen og samme stilen? Hvis man kan lage appellerende animasjon uten ekstrem squash&stretch, exaggeration eller follow through så føler iaffal ikke jeg for å pelle de fra hverandre fordi de ikke er som disney. Vet heller ikke at det eksisterer en "skrytekvote" hvor kritikere ikke kan skryte av flere filmer, og at følgelig pixar får skryt som andre skulle hatt.

Absolutt. Jeg ser jo veldig tydelig at de ikke prøver å overdrive. Og det er ingenting galt i det, for de gjør akkurat den biten bra, men det har heller aldri imponert meg på samme måte som andre filmer har klart. Det er nok mye i smak og behag dette, men de kunne godt prøvd å strekke grensene sine litt mer av og til. Syntes jeg da.

Og angående skytekvoter, så er det ingen begrensninger for mye skryt og kritikk en film kan få. Men syntes ikke du at kritikere og seere er mindre kritiske til Pixar enn de er for andre? De har mye lettere å pirke og klage på ting hos andre, men de tør ikke å legge en finger på Pixar. Selvfølgelig, kan ha noe med at Pixar er jevnt over bedre, men de får noe særbehandling.

Det du sier om Wall-E er veldig sant. Det var en veldig flott start. De gjorde noe unikt og spesielt der også. Det er på slike øyeblikk Pixar viser at de er bedre enn alle andre, med god margin. Men akkurat som Up, så var den andre halvdelen av Wall-E standard (og etter min mening, kjedelig) eventyr og action rett fra oppskriftsboka. Og det er ikke rart du føler det emosjonelle aspektet fra disse Pixar filmene, for de gjør jo sitt beste på å hamre det inn hos seeren. :p De trøkker det ned i halsen på deg på best mulig vis, enten om du vil eller ei. Dreamworks har jo og sine triste øyeblikk, ikke så overdrevet, men de er der. Jeg foretrekker å bli emosjonelt engasjert i en film om de på en måte gir deg et valg, ikke skriker "Her skal du grine! ALLE skal grine!!! La oss få det unnagjort." Det er ikke noe galt i det heller, for det funket jo, men det er ikke nok for at jeg skal begynne å hylle filmen dersom resten av filmen ikke holder samme nivå.

Men hvis alt er bare utvannet og i metaforiske mellomtoner, er det knapt mulig å føle noen ting i en animasjonsfilm. Det er her jeg syns Pixar scorer fordi jeg syns synd på og empatiserer med karakteren. Ofte er det sånn at de bare spiller noe sad-ass musikk og feller en tåre på karakteren så skal jeg automatisk bli trist. Dette med triste scener funket hos disney i gamle dager med bambi og dumbo fordi de gjorde det veldig trist, mens de fleste som gjør det nå feiler syns jeg. Det finnes noen få unntak, og en spesiell ting med Pixar er at de sitter på de fleste av unntakene her.

Strandli

danielodland skrev:En av grunnene til at det feires når Pixar annonserer ny film er vel at de i høy grad blåste nytt liv i animasjonsbransjen, og har til dels formet den til det den er i dag. Husk at før pixar var voksen, edgy humor og sarkasme mangelvare i animasjonsfilmer, og det kom knapt en animert feature som ikke var en musikal. Pixar står nok på takkelisten for at dette endret seg.

Underholdningsverdi er forøvrig (etter min mening) ikke det samme som kvalitet. Syns en film kan være underholdende og dårlig samtidig.

Det er jeg helt enig i.
Kvalitet er ikke det samme som underholdning. Man kan like og sette pris på en film som ikke nødvendigvis er god, men det betyr ikke at en kvalitetsfilm er underholdende. Har ofte sett filmer som regnes for å være av utrolig kvalitet, men ende opp med å sove til de i stedet.

Pixar har nok mye av skylden for at animasjonsbransjen vokste ut av barndommen, og droppet musikalene. Men hvor lenge skal vi ta hensyn til det? Når skal vi få lov til å kritisere Pixar uten at høygaffelene kommer?
Jeg føler jo det at jeg er minoritet her når jeg sier min veldig ærlige mening om Pixar's filmer, får liksom et slag i trynet hver gang. :P Det er litt som å kritisere Nintendo og Zelda i spillindustrien, er ikke lov.

Men for å si det slik. Skal man trille en trening for "Up". De fleste gir den en soleklar 6'er, men hadde ikke de første gode 20 minuttene vært der, og du skulle dømt filmen for de resterende 60-70 minuttene rett fra oppskriftsboka, hva hadde da terningen sagt? Ikke helt rettferdig spørsmål kanskje, men hadde det vært en Dreamworksfilm, så er jeg rimelig sikker på at folk hadde pekt ut at de siste to tredjedelene av filmen ikke holder samme nivå som den første. Og filmen hadde fort landet på en 4'er eller svak 5'er. Det ble en 6'er, fordi folk valgte bare å fokusere på grininga.

Derfor blir det spennende å se hvordan folk reagerer på Brave, som enda ikke viser noen tegn til spesiell originalitet. Selv om folk allerede har begynt med "Omg! Herreguuuud så bra den ser ut!" kommentarer. :p

Jaja, smak og behag.
og hurra! :D Det ble en "Pixar yay or nay" debatt allikevel.

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 17 nov, 2011

Cars er, i min mening, Pixar's svakeste film, men samtidig tipper jeg
at det er den filmen de har tjent mest penger på mtp. all merch som
var å finne fra den første filmen helt frem til det begynte å komme
Cars 2 merch i butikkene. hehe..

Madagascar er bare dårlig. Det er utrolig mye spennende animasjon,
design, look etcetc. i Madagascar, men det gjør det ikke til en
bra film for det. Det ble på mange måter en lang gag reel aktig greie.
Syns jeg.

Løvenes Konge og Et Kongerike for en Lama er de siste Disney filmene
jeg har kost meg med før Tangled så vidt jeg kan huske. Tangled elsker
jeg og den kan jeg se om og om igjen. :)

How to Train your Dragon er vel nesten den eneste filmen jeg med
hånden på hjertet jeg kan si jeg har storkost meg med fra Dreamworks noen sinne.

Så det er absolutt ikke bare Pixar som leverer "snadder".
Men hvis man tar en titt over Pixar's filmer så syns jeg det blir
vanskelig å sammenligne med Dreamworks og nyere Disney.
Med visse unntak så klart.

Det blir mye ranting i denne tråden nå, men...

Uansett.. Brave blir bra. Tror jeg. ;)
Sist redigert av christerb den tor 17 nov, 2011, redigert 1 gang totalt.

Gå tilbake til «Nyheter»