Opprette enkeltmannsforetak for litt ekstra arbeid. råd?

Her kan du poste helt andre ting. Teste avatarer, skrive kjærlighetsbrev osv

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 15 mar, 2011

Hurra:) gjett hvem som har glemt helt at 10. Mars forvant forrige uke og dermed ikke har betalt momsen sin... Må sette meg ned i kveld og sende inn 4 dager for sent. Noen som vet hvordan eventuelle gebyrer regnes ut ved for sen betaling? Kjenner jeg Norge AS koster det vel i underkant av 100.000 pr. Tusenlapp :/
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

danielodland

Legg innav danielodland » tir 15 mar, 2011

Mikademius skrev:Hurra:) gjett hvem som har glemt helt at 10. Mars forvant forrige uke og dermed ikke har betalt momsen sin... Må sette meg ned i kveld og sende inn 4 dager for sent. Noen som vet hvordan eventuelle gebyrer regnes ut ved for sen betaling? Kjenner jeg Norge AS koster det vel i underkant av 100.000 pr. Tusenlapp :/

Alt kan forhandles om=)

Er vel best å ringe de og prøve å sjarmere deg til å slippe så greit som mulig unna..

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 15 mar, 2011

Hehe, jeg gjorde det samme i fjor. Det var forsåvidt første året mitt som freelancer også, men gikk vel en måned over tiden. Jeg hørte ingen ting før jeg merket dette selv, men i ettertid fikk jeg et brev som sa at jeg hadde betalt for sent. Heldigvis var det bare en advarsel og siden det var første gang og jeg var nyoppstartet så lot de det gå. Men lurer på om de truet med "bøter" fra 250,-
Såvidt jeg husker var det ikke det ikke store summen for purringer.

Men hvorfor i alle dager kan man ikke få en email reminder fra Altinn når skjemaet for moms o.l. sendes ut?! Jeg får mail på masse annet vissvas som at jeg har signert et dokument, men det som er viktig må man pent passe på selv.. Er det utelukkende for å gjøre det litt vanskeligere å drive firma og kanskje håpe på å få inn noen kroner ekstra i gebyrer?
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 15 mar, 2011

Hva med å sette opp en årlig varsling i kalenderprogrammet ditt?

Brukeravatar

severin
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav severin » tir 15 mar, 2011

Det hadde vært fint om de sendte ut et varsel et par uker før eller noe, ja. Nå skal det sies at da jeg registrerte meg i merverdiavgiftsregisteret så kom det faktisk en veldig fin veiledning i posten som forklarte hva en er pliktet å gjøre, og når. Så vi er ikke helt glemt! :P
<a href="http://3dartist.no">3D Artist</a> - <a href="http://gimpville.no">Gimpville</a>

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 15 mar, 2011

Hva med å sette opp en årlig varsling i kalenderprogrammet ditt?

Det var fire måneder etter jeg hadde startet opp i hui og hast pga permitering fra gamlejobben og jeg fortsatte på påbegynte prosjekter som freelancer. Jeg hadde ikke helt oversikten over alt.. Faktisk så var jeg ofte innom altinn og sjekket, men jeg hadde ikke oppdaget at jeg hadde fått en egen side for firmaet ;)

Nå har jeg regnskapsfører og har ikke problemet, men poenget var hvorfor ikke gjøre det så greit som mulig og gi muligheten for å få en påminnelse om slike ting?
Ettersom de sender ut varsler om alt annet fra Altinn på mail, så virker nesten bevisst gjort at man ikke skal få påminnelser om viktige betalinger... :-k
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 20 mar, 2011

Fikk plottet inn alle tall og generert betalingsblankett 15. mars. Så får vi bare se om det blir noen reaksjoner på det :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

ben

Legg innav ben » tir 22 mar, 2011

Flaut å innrømme at man ikke har satt seg bedre inn i lover og regler, men også for meg var opprettingen av ENK noe som ble gjort i temmelig hui og hast, grunnet et veldig forlokkende oppdrags-tilbud.
Jeg ble først nå klar over at man er forskuddskattepliktig hvis man har et ENK. Man skal kontakte skatteetaten angående forskuddskatt så raskt som mulig etter man har opprettet et ENK. Hm, dette gjorde ikke jeg. Jeg opprettet mitt foretak for over et år siden, og har ikke betalt noe forskuddskatt. Får ta meg en telefon til skatteetaten i morgen..
Lurer på hva de sier til det..

For meg vil det også være helt umulig å spå hva jeg vil tjene i løpet året, så Mikas bakksmell-løsning blir nok å gjelde for meg også. Enn så lenge, så ser jeg bare på foretaket som en fin "deltidsjobb", og har ingen større ambisjoner for det de nærmeste år.
Sist redigert av ben den tir 22 mar, 2011, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 22 mar, 2011

Jeg ble først nå klar over at man er forskuddskattepliktig hvis man har et ENK

Du er ikke forskuddskattpliktig. Det du skal gjøre er å sette av skatt og moms på egen konto. Regnskapet ditt for 2010 skriver du inn i næringsoppgaven og selvangivelsen som kommer nå, og så får du "regninga" til høsten på hvor mye skatt du skal betale.

Momsregnskapet (om du er momspliktig) for 2010 skulle vært levert tidligere i mars.

danielodland

Legg innav danielodland » tir 22 mar, 2011

Kjapt spørsmål her. Svaret er sikkert innlysende for mange, men ikke for meg=)

Er det i det hele tatt mulig å ta oppdrag på lovlig vis uten å opprette foretak? Skjønner at
det er fordeler med å gjøre det med et foretak, men lurer altså på om det er i det hele tatt
lov å gjøre det uten? I så fall, er det noe mer man må gjøre da enn hvis man
har et foretak?

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 22 mar, 2011

Det er mulig, men det er noen begrensninger. Du kan blandt annet ikke gjøre ting som er en del av ditt daglige arbeid. Det er også en grense på 4000 kr pr person du gjør oppdrag for.

Les denne artikkelen:
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10028804

Brukeravatar

severin
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav severin » tir 22 mar, 2011

Du er ikke forskuddskattpliktig
Som personlig skatteyter skal man betale forskuddsskatt, men det er som det allerede har vært snakk om i tråden mulig å skrive at forventet inntekt er et veldig lite beløp, for så å betale "restskatt" neste år. Men hovedregelen er altså at man som Ben sier skal gi beskjed om ventet inntekt og får tilsendt innbetalingsblanketter fire ganger i året.

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/drive-bedrift/skatt-og-avgift/skatt/forskuddsskatt/

http://www.risanger.no/skatt-avgift/naringsdrivendes-forskuddsskatt-pessimist
<a href="http://3dartist.no">3D Artist</a> - <a href="http://gimpville.no">Gimpville</a>

ben

Legg innav ben » tir 22 mar, 2011

Tronotrond skrev:
Jeg ble først nå klar over at man er forskuddskattepliktig hvis man har et ENK

Du er ikke forskuddskattpliktig. Det du skal gjøre er å sette av skatt og moms på egen konto. Regnskapet ditt for 2010 skriver du inn i næringsoppgaven og selvangivelsen som kommer nå, og så får du "regninga" til høsten på hvor mye skatt du skal betale.

Momsregnskapet (om du er momspliktig) for 2010 skulle vært levert tidligere i mars.

Det er også slik jeg har forstått det, og hvordan jeg har lagt det opp. Men må jo si jeg blir usikker når jeg leser dette:
http://www.frilansinfo.no/startguiden-d ... -foretaket (eget lite avsnitt om forskuddsskatt der)

Så for å sjekke det opp, tok jeg turen til skatteetatens side for å lese hva de skriver om forskuddsskatten.
http://www.skatteetaten.no/no/Alt-om/Sk ... uddsskatt/

Der står det i klar tekst: "Driver du selvstendig næringsvirksomhet (enkeltpersonforetak) eller er deltaker i ansvarlig selskap, skal du betale forskuddsskatt."

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 22 mar, 2011

Hm, okey. Har isåfall mistforstått det her selv.. Merkelig at ikke regnskapsføreren har nevnt noe om dette når vi har vært inne på temaet. Skaffet regnskapsfører nettopp for å holde styr på slike ting.

Men på en annen side har jeg heller ikke hatt noen problemer med å ikke forskutere. Mulig det er noen sammenheng i og med at bortsett fra et par måneder i fjor så har jeg hatt fast ansettelse i tillegg?

Jaja .. :-k

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 19 jun, 2011

Ok...
Naa sitter jeg og svetter godt her...
Kan noen hjelpe meg med aa forstaa siste innspurt av selvangivelsen?

8099:
skattekonto renter og mva-konto renter

1920:
Bankinnskudd mva og fakturakonto(skal fakturakonto vaere med her da?)

1950:
Bankinskudd Skattekonto

2050 annen egenkapital.
Det jeg ikke har tatt ut av firma(fakturakonto) MINUS det jeg hadde til overs fra i fjor.
However. 1920 har baade MVA og fakturakonto. Skal jeg trekke ut fakturakonto her
ettersom det kommer med her paa 2050?

Eneste som da ikke er foert opp er renter paa fakturakontoen. Skal jeg sette dette
paa 8099 sammen med de andre renteinntektene?

I saa fall er alt i balanse og greier :)

Hvilke tall er det som skal foeres i selve selvangivelsen?
1920 og 1950 blir ikke overfoert ettersom de ofte er ferdig utfyllt staar det paa altinn.

2.7.6 har hentet automatisk 9930 naeringsinntekt.
Det er vel mer at paa selvangivelsen har de hentet tall fra banken ang. hva som er paa konto?
Skal jeg her trekke fra det jeg har foert opp i naeringsoppgaven saa det ikke blir dobbelt opp ?

122.688,00 er totalen paa hele bankutskriften. Saldo inkl. renter.
1464,25 er totalen paa renteinntekt.

Konti som involverer firma er
78165,73 saldo inkl. renter
164 renteinntekter

Alle disse tallene er jo naa spredt rundt paa nearingsoppgaven. Dersom jeg trekker dette fra
faar jeg
44522,27 og
146,261

Er dette mine nye tall i selve selvangivelsen under "renter/innskudd" 3.1.1 / 4.1.1?

phew.... snart i maal :)

Gå tilbake til «Hva som helst»