Opprette enkeltmannsforetak for litt ekstra arbeid. råd?

Her kan du poste helt andre ting. Teste avatarer, skrive kjærlighetsbrev osv

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 06 feb, 2011

Det kalles vel sosiale utgifter. Det er fordi du ikke er dekket av noe annet enn din egen inntekt. Det har ikke noe med skatten og momsen aa gjoere, men at du maa betale din egen forsikring og staar du uten jobb er det ingen som staar der og hjelper deg. I tillegg faar du heller ingen feriepenger. Dette maa du sette av selv.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » søn 06 feb, 2011

Ah, ok. Men hvis man har fast jobb utenom så er ikke det et problem.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 06 feb, 2011

Nope. Da er du covered :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » ons 09 feb, 2011

Ett spørsmål til angående dette:

Er det en god kontrakt oppskrift å gå etter når det gjelder freelance 3d arbeid? Eller har noen tips på hva man må huske å ha med.
Don't let the fire fade!

danielodland

Legg innav danielodland » ons 09 feb, 2011

Tre gode kontraktstips (tror jeg):

1. Sørg alltid for at det fins en kontrakt

2. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at klienter ønsker at du lager et utkast til arbeidet før de inngår en avtale med deg. hvis det er snakk om en animasjon, kan et utkast ta fryktelig mye tid å stelle i stand. Derfor burde man aldri gå med på dette uten at man får betalt for uken med arbeid man kanskje gjør med dette utkastet.

3. Ta deg bedre tid enn du tror du trenger. Hvis du har noe du skulle sagt ang deadlines, er det greit å ha tid til å løse problemene når rendringen går ad undas, istedet for at dette skjer midt på natten fem timer før deadline.

Er jeg på viddene? Jobber ikke i bransjen (ennå) selv, men har gjort meg noen inntrykk.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 09 feb, 2011

Personlig har jeg faktisk aldri kjørt kontrakt, men en dag kommer jeg sikkert til å svi for det. Samtidig har jeg mange kunder som stadig kommer tilbake og må ha rendere asap. Jeg gjør mye produkvisualiseringer, og da er det ofte snakk om å hive seg rundt og levere kjapt.

Såklart kjører jeg da også priser deretter.

Og et annet tips jeg kom på er WinVask faktura. Gratis fakureringsprogram som er enkelt og greit. Sammen med f.eks. Bullzip PDF printer kan du da "printe" fakturaene til PDF som programmet i utgangspunktet mangler.
Sleng alt opp i en dropbox-folder så har du backup i samme slengen :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tor 10 feb, 2011

Sjekk her om du kan bruke en av disse, evt. modifisere:
http://www.grafill.no/templates/MenuLev ... _1266.aspx

Kontrakt eller ikke kontrakt. Jeg har fått svi for det og det er det jo sannsynlig at man kommer til å gjøre i fremtiden dersom man ikke har kontrakt. Det kommer veldig an på hva slags oppdrag det er og hvem det er for. Er det store summer og lange perioder blir det viktigere med papirarbeid.

Når det gjelder tid og det å pitche så er jo det sin egen verden. Som one man band pitcer man kanskje ikke like mye, men man må være forberedt på at produksjonsselskaper vil ha pitcher. Hvem får jobben tror du? Den som leverer pitch eller den som ikke gjør det? Personlig synes jeg det er skikkelig uting. Det blir som å spørre en snekker om han ikke kan bygge en garasje gratis for deg så kanskje, om det blir fint nok, får han bygge huset også. Som ENK har man ikke kapital til å holde på med for mange pitcher heller.

Når det gjelder prising så må man sette en timespris og så inne ut hvor lang tig man kommer til å bruke på det. Dermed kan man gi et overslag. Det er ofte kunder vil ha en sum og ikke en timepris, derfor er det du som sitter igjen og må jobbe gratis etterhvert. Flere ganger har jeg sett timesprisen synke :)

Winvask, 1.plass i spamolympics 5 år på rad :p

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 10 feb, 2011

Takker for gode råd igjen!
Nå som jeg ikke sitter på den stasjonære tok jeg meg litt tid til å "leke" litt i excel for å få opp en fil hvor jeg kan plotte inn inntekten og få ferdig regnestykke på moms, skatt og netto inntekt. Tror jeg har satt det opp riktig nå, prøvde å gjøre det så enkelt og oversiktlig som mulig. Et regnestykke før 50 000 og et etter, med moms. Si ifra om noe ikke stemmer:
Bilde

Et ting til jeg lurer på, når dere gir kunden summen istede for timepris, gir dere sum med eller uten moms?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 11 feb, 2011

Jeg pleier alltid å gi pris + moms, f.eks. 400kr/t + moms. Da slipper jeg å tenke så mye på momsen og hvor mye jeg sitter igjen med per time.

Det er også da mye lettere å sette av momsen med en gang. De fleste fakuraprogrammer legger du også inn pris før moms og så legger programmet til 25%

Så til skjemaet ditt. Det er i utgangspunktet riktig såvidt jeg kan se bortsett fra at det er 25% og ikke 20% moms som skal settes av.

Også når det kommer til inntekt så pleier jeg å sette det opp slikt:

Innkomne fakturaer: 60 000
Avskrivninger/Utgifter: 45 000

60 000 - 45 000 = 15 000

Det er disse siste 15 000 som regnes som inntekt og du skal skatte av.
Jeg setter alikevel av 36% av alt jeg får inn og holder en viss oversikt over regnskapet. Etterhvert som jeg da skriver av ting kan jeg hente tilbake penger fra skattekontoen :)

Derfor det virkelig lønner seg å skrive av så mye som mulig. Jo mer du klarer å skrive av desto mindre skatt må du betale. Du kan til og med skrive av mer enn du tjener og kjøre firmaøkonomien i minus om du vil (kan). F.eks. ved bruk av egenkaptal, men om det gjentar seg år på år så er det nok godt mulig du får noen reaksjoner. Det er mye gråsoner her, men igjen kan en regnskapsfører hjelpe deg med hva som er lov og ikke lov :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » fre 11 feb, 2011

Som Tronotrond sier saa er det bra aa dele det opp og ikke tenke paa en sum. I tillegg er det vanlig aa omtale priser uten mva, men sleng det paa saa det ikke blir noen forviklinger der. La oss ta et fiktivt oppdrag. Kunde oensker en vebside med grafikk og koding.
Timespris 750,- eks mva. (TronoTrond, du maa revurdere timesprisen din, 750 er ogsaa lavt.1000 -1200 er more like it, men det er en helt annen diskusjon)

Administrasjon: 4t
Grafikk: 32t
Koding: 16t
Stock og WP template: 1500 ,- (dersom man bruker det)
Buffer: 8t

Sum timer: 45.000,- (eks. mva)
Man kan velge om man vil bake inn de 1500 paa innkjoep i prisen og sette en total som man drar moms paa til slutt. I dette tilfellet kan man sette 45.000 og la innkjoep havne under bufferen ettersom det ikke er saa mye, men dersom man bruker 20.000 paa modeller etc. maa man huske aa la kunde betale for det og. Ok, saa tilbake til eksempelet over:

Du fakturere:
45.000 * 1.25 = 56.250 (som Trond sier gjoer fakturaprogrammer mva for deg.)

Kunde betaler inn beloepet og du setter over 11.250 paa mva kontoen din. Saa stikker du i butikken og kjoeper foelgende:
- Wacom Cintiq 21UX: 16.923 ink. mva (13.538 eks. mva)
- iWorks: 790 ink.mva (632 eks mva)
- Businesslunch: 600 ink. mva (14% mva paa mat 526,3)
- Avatar paa BluRay: 199 ink. mva (159,2 eks. mva)
- Digital SLR (magasin) : 149 ink. mva (119,2)
- Star Wars collecter figures : 2500 ink. mva. (2000 eks. mva)
- Printerblekk: 349 ink mva (279,2)
- iPad 64GB wiFi: 6590 ink.mva (5272 eks. mva)

Slik ville regnakapet mitt sett ut:

Inntekt:

Utgift:

// Sum 2011:
Inn: 45.000
Ut: 22.246
Tot:22.754

mva inn: 11.250
mva ut: 5.505
Skyldig mva: 5745

I tillegg skriver jeg ogsaa ned hvilke poster disse linjene tilhoerer. Jeg husker dem ikke naa og jeg har ikke faatt opp regnskapet mitt her borte ennaa.

Ergo, skal du ta ut alle pengene dine etter alle innkjoepene kjoerer du 40% (eller hva du er komfortabel med, bare soerg for aa ikke komme bakpaa. 10% er f.eks. en ganske dristig sats i Noreg...) skatt paa 22.754 (9.101) og koser deg med resten. Naar det gjelder mva saa har du naa 11.250, however skal du kun betale 5745 i mva. Det betyr at du kan kjoepe deg en fin kassegitar for resten :)

Legg ogsaa merke til hva som kan skrives av. F.eks. kan du skrive av alle filmer du kan komme over som research ettersom det sansynligvis er grade paa den. Er det en effektfilm som Avatar er det enda klarere research. Skal du programmere eller lage grafikk til iPad spill maa du ha en iPad. osv...

Brukeravatar

Sinx
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Sinx » fre 11 feb, 2011

=D>

Meget bra tråd dette her... burde spikres i toppen av forumet!
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 11 feb, 2011

Ok

det er 25% og ikke 20% moms som skal settes av.

Siden jeg var usikker på om jeg skulle gi kunden beløpet med eller uten moms gikk jeg for det sikkre og lagde eksempelet ut ifra at jeg gir kunden beløpet med moms og sum inn med moms er 20 000. Så i eksempelet mitt regner jeg ut hvor mye av summen inn som er moms, ikke hvor mye som skal legges til prisen og da mener jeg at det blir 20% istede for 25%. Eks: 20% av 12 500 (ink mva) er 2500 som er 25% av 10 000 (eks mva). Kanskje litt bakvendt måte å regne på det :P hehe

Blir kanskje litt mye spørsmål/mas men må spør for å være sikker :P

Mikademius, når det gjelder dette med at man skal skatte på pengene når man tar dem ut, kan man ha pengene på firmakonto i årevis uten å skatte på dem da eller skal skatten inn iløpet av et regnskapsår?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Du kan til og med skrive av mer enn du tjener og kjøre firmaøkonomien i minus om du vil (kan).

Vil det da si at hvis jeg bruker alt jeg har fått inn på ting jeg kan skrive av, vil jeg ikke trenge å skatte på noen ting? Og da vil momsen på det jeg tjener overstige momsen på det jeg kjøper så det samme gjelder her?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Kommer bare med mer og mer spørsmål her :P

7) Om du vil skrive av noe som koster over 15000 er det egne avskrivingsregler for dette om jeg ikke husker feil. Laptop f.eks. må muligens skrives av over flere perioder. Jeg er ikke sikker på reglene her.

Vil dette si at hvis man vil kjøpe seg en stasjonær pc over 15000, lønner det seg da å kjøpe den i deler slik at man bestiller en samling med deler for 15000 og resten av delene for 10 000?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

severin
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav severin » fre 11 feb, 2011

Vil det da si at hvis jeg bruker alt jeg har fått inn på ting jeg kan skrive av, vil jeg ikke trenge å skatte på noen ting?

Ja, ettersom du da ikke har et overskudd å skatte av.

Men husk at du får pensjonspoeng på overskuddet ditt(alt over grunnbeløpet), og hvis du ikke har noe overskudd, sparer du heller ikke pensjonspoeng. Ikke et stort problem om dette er en ekstrajobb på siden av ansettelse, men om dette er din hovedinntekt kan det være lurt å prøve å holde personinntekten så høy som mulig på lang sikt, istedet for å spare noen kroner i skatt. Men det er jo litt opp til hver enkelt hvordan man velger å gjøre dette! :)

Vil dette si at hvis man vil kjøpe seg en stasjonær pc over 15000, lønner det seg da å kjøpe den i deler slik at man bestiller en samling med deler for 15000 og resten av delene for 10 000

Du får vel tilnærmet samme beløp fraskrevet, bare at det skjer over lengre tid om det tas som et stort innkjøp. Igjen, det er jo fordeler og bakdeler med det også!

Litt om pensjonspoeng:http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147950.cms
<a href="http://3dartist.no">3D Artist</a> - <a href="http://gimpville.no">Gimpville</a>

Gå tilbake til «Hva som helst»