Opprette enkeltmannsforetak for litt ekstra arbeid. råd?

Her kan du poste helt andre ting. Teste avatarer, skrive kjærlighetsbrev osv

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Opprette enkeltmannsforetak for litt ekstra arbeid. råd?

Legg innav Drakon » tir 01 feb, 2011

Hei

Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av 3ds max for å kunne ta enkelte småjobber utenom jobben min. Jeg har tidligere blitt spurt om jeg har vært interresert i å gjøre noen jobber men har ikke hatt muligheten da jeg ikke har eid 3dsmax og ikke er en bedrift/foretak (?).
Så noe av det jeg lurer på nå i første omgang er:

Hvor skal jeg begynne/Hva er beste måten å gå frem på nå?

Er det best å opprette enkeltmannsforetak?

Hvor får man kjøpt 3ds max billigst? Virker som om det er store forskjeller i priser..

Er egentlig veldig usikker rundt det meste her så alt av relevant info er svært satt pris på.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 01 feb, 2011

Det greieste er å opprette et enkeltmannsforetak. Dette er gratis.
Ulempen er at din økonomi og firmaets er det samme, så skulle du av en eller annen merkelig grunn gå konkurs er du personlig konkurs.

Det positive er at du slipper unna mye lover og regler, slipper arbeidsgiver avgift osv.

Jeg vil egentlig anbefale deg å sjekke opp om ikke det er noen inføringskurs i nærheten av der du bor. I Krisitansand har blant annet Etableringssenteret i Vest Agder (EVA-senteret) ukentlige kveldskurs. Gratis er de også!

Er forsåvidt en del informasjon på websiden deres også som er verdt å sjekke;
http://etablerersenter-agder.com/?vis=a ... arter%20du

Ellers er det veldig greit å så fort som mulig skaffe seg regnskapsfører. Jeg førte min egen selvangivelse i fjor og det var noe knot av en annen verden. Utrolig nok gikk det greit når skatteoppgjøret kom da ;)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » tir 01 feb, 2011

Kan ikke si noe om kjøp av 3dstudio, men jeg støtter Tronotrond på det han skriver over. Opprette enkeltmannsforetak er dødsenkelt, og du får et organisasjonsnummer. Dette gjør det veldig lett å fakturere andre, og la andre ha med forretningen din å gjøre.

Om du ellers har få eller enkle inntjeningsveier kan det være skatteoppgjøret ditt blir drastisk annerledes neste gang. Jeg har en økonomikompis som gjør mitt, hadde jeg ikke hatt det ville jeg betalt noen til å ta det. Herregud for et rot...

På det mer praktiske forsøkte jeg nettopp tjenesten Fakturo i forbindelse med noe konsulentgreier, og det fungerte smertefritt.

Lykke til! ps: sendte pakken i går :)

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tir 01 feb, 2011

oppretting av enkeltmansforetak kostet 2500,- for 1 år siden ihvertfall. Det er ikke vanskeligere enn å gå til brønnøysundregisteret og fylle ut elektronisk skjema som er gjort på 2 min.

Når du har fått org- nummer og bekreftelse papirer fra brønnøysund i posten er du egenetlig klar til å ta i mot oppdrag.
Men hadde jeg vært deg ville jeg stukket ned i banken og opprettet en egen "driftskkonto" og en konto for automatisk skattetrekk.

Ellers er det greit og vite at du ikke skal fakturere med med mva før du har registrert deg i merverdiavgiftregisteret som du først gjør i det du overstiger 50 000,- Når du overstiger dette skal du etter du har registrert deg skrive MVA bak org nummer ditt på fakturaen. (123456789 MVA)

Alle fakturaene du sender ut skal ha en unik ID, og kravet her er at du bruker en elektronisk faktureringstjeneste som automatisk plusser på et nummer for hver faktura du sender ut. Ellers kan du gå ned i bokhandelsen og kjøpe ferdig nummererte faktura blokker.
Keep moving forward

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » tir 01 feb, 2011

Takk for råd :)
Virker som dere er ganske enige i at det vanskelige med det hele er å holde styr på økonomien. Er dette pga smarte avskrivinger av kostnader og slikt eller blir det vanskelig å holde styr på pga at man må regne ut hvor mye av det inntjente beløpet man må sette av til skatten?
Og hvor mye koster det med en regnskapsfører som følger med på tallene?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » ons 02 feb, 2011

Et annet tips som jeg har fått er å gå for NUF (norskregistrert utenlandsk foretak), fordi da får man alle rettigheter som et AS, mens det er like enkelt å forholde seg til som et enkeltmannsforetak. Noen som vet noe om dette, har erfaringer eller kjenner noen som har eller har hatt erfaringer med dette?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 02 feb, 2011

Tja.. NUF kan sikkert være greit, men det har et rufsete rykte pga det ofte har vært brukt til svindelfirmaer, skatteundragelse o.l. Er faktisk en del firmaer som ikke vil gjøre avtaler med NUF.

Men samtidig er vel firmaer som If forsikring NUF om jeg ikke husker feil, så ja.. men det er uansett ingen problem å forandre fra enkeltmannsforetak til NUF eller AS senere.

Pris på regnskapsfører varierer veldig. Jeg har ei som tar en 600kr/t. På slutten av året dumper jeg bare alle fakturaer og kvitteringer på det jeg vil skrive av til henne. Så går hun gjennom og fyller ut selvangivelsen for meg. Blir noen noen høvdinger, men kommer jo helt ann på hvor mye papirer du har selv og om du selv organiserer papirene greit.

Men når jeg tok regnskapet selv var det i seg selv grei skuring. Det er selvangivelsen som er rimelig uforståelig for oss dødelige ;)

Men grovt sett så har du
skatt = 36% av inntekt minus sum på det du skriver av.

Så har du tjent 50000, men handlet pc, internett, telefon osv for 30 000 så skal du vanligvis skatte 36% av de resterende 20 000.

Moms regnes utenom. Der betaler du moms du har fått inn minus moms på det du skriver av.

Håper det var ca forstålig ;)

Fordelen med firma er jo helt klart alt du kan skrive av på skatten! Selv kjører jeg enmannsforetaket mitt ved siden av min faste jobb. Der tar jeg strøjobber som en ekstrainntekt. Det går hovedsaklig rett ut igjen i utstyr og hardware :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Ok, tror jeg forstår.. kanskje :P

Så eksempelvis hvis jeg nå starter enmannsforetak, kjøper 3dsmax for ca 30 000 og iløpet av året tjener 50 000. Kan jeg da skrive av på kjøpet av 3dsmax? Og vil man som enmannsforetak slippe moms på kjøp av software?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » ons 02 feb, 2011

husk å avklar med jobben om du kan dette, mtp konkurrerende arbeid/kunder ect

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Ja vi fikk faktisk ny kontrakt igår hvor det virket ganske strengt med karantene osv, så han ene på jobben her nektet å skrive under på den nye kontrakten. Fikk høre idag av sjefen at det ikke er ment så strengt, bare at man må gjøre det "med måte". Og bedriften jeg jobber i er nokk for store og dyre til å kunne ta slike strøjobber jeg tenker å ta.
Sjefen for avdelingen min var enig med meg, men jeg kan også høre med han om jeg bør ta dette opp med sjefene høyere oppe for å unngå misforståelser.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 02 feb, 2011

Ja, du kan skrive av 3dsmax :)

Og ja, som regel godtar ikke arbeidsgiver at du tar konkurrerende arbeid eller arbeid for samme kunder på si. Det er veldig lurt å bare være åpen om dette. Er du i tvil om et oppdrag så avklar med arb.giver først. Så lenge det ikke er konkurrerende eller går ut over vanlig arbeid har jeg aldri opplevd at noen sier nei.

For min egen del nå er jeg jo i offshorebransjen, men kan ta oppdrag for venner og gamle kollegaer i reklamebransjen.

Brukeravatar

Tormem
Kontakt:

Legg innav Tormem » ons 02 feb, 2011

Siste input: Statteetaten er temmelig pratsom om du henvender deg til dem. Du har en konkret og rimelig oversiktelig sak, og der får du garantert korrekt svar!

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » fre 04 feb, 2011

Om du har et par dager til overs kan jeg gi deg en rekke tips. Jeg har hatt ENK i 5 år og har lært en del. Jeg bare orker ikke skrive en kjempepost på iPhonen. Venter på macbook så når den er pakka opp kan jeg gi et mer utfyllende svar :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 04 feb, 2011

Ok, setter veldig pris på alt av tips og råd :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tormem
Kontakt:

Legg innav Tormem » fre 04 feb, 2011

@ mikademius: Om du hadde tenkt å legge litt tid i en tekst om dette tema tror jeg mange ville satt pris på en kopi under tutorials eller noe :)

Gå tilbake til «Hva som helst»