Selge en 3d modell? pris?

Her kan du poste helt andre ting. Teste avatarer, skrive kjærlighetsbrev osv

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Selge en 3d modell? pris?

Legg innav Drakon » søn 14 feb, 2016

Hei,

Jeg fikk for noen dager siden en melding på en av youtube videoene mine om å kontakte en kar angående noe jeg hadde lagt på cg forumet Polycount. Jeg søkte opp navnet hans og fant en post på Polycount om at han prøvde å få tak i meg for å kjøpe en karakter jeg laget for en stund siden:
Bilde

Så siden jeg ikke har vært borti dette før lurte jeg på om noen her vet hva slags pris man setter på en 3d karakter og hvordan jeg bør gå fram for å gjøre dette riktig?

Her er link til hans post på Polycount:
http://polycount.com/discussion/165311/ ... to-do-this

Setter pris på all info :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 16 feb, 2016

Vanskelig å svare konkret. Spesielt uten mere informasjon som:
Ønsker han enerett på å bruke karakteren?
Er karakteren rigget?
Er karakteren animert?

Søk litt rundt på turbosquid o.l. og se hva tilsvarende karakterer går for.
Ellers tenk litt på tiden du har brukt på karakteren, og hvilken pris du vil være fornøyd med. Det er det viktigste.

Personlig om jeg hadde en slik karakter liggende, og noen ville kjøpe uten at deg gav meg noe mere arbeid, så tror jeg nok jeg hadde prøvd meg på rundt $500 uten noen form for enerett, og det skader jo ikke å høre om han har sett for seg en pris også. Det hender at du får en pris servert som faktisk er over hva du selv tør spørre om.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » ons 17 feb, 2016

Hei

Ja han ønsker enerett på å bruke karakteren.
Karakteren er bare rigget i hendene og armene (for enkel justering mens jeg holdt på å teste posering).
Ikke animert.

Har brukt en del tid på den, men det var jo også for å lære, da går det litt mer tid en hva man skal ta seg betalt for.
Litt kjipt å miste rettigheter på den da det er noe jeg kunne tenkt meg å kommet tilbake til og kanskje animert senere, meeen så kan det jo hende at jeg aldri kommer tilbake til den og angrer på at jeg ikke solgte den :P

Prøver å få han til å nevne pris først slik at jeg slipper å skremme han vekk eller selge for billig(!)
Han nevnte at han kunne lage en "full fledged" nettside, "all the perks", gratis hvis det ga han avslag i prisen, og han lager nettsider for 450-2600$ ifølge nettsiden hans. Jeg er ikke interessert i en nettside, men det gir kanskje et hint om hva han mener modellen er verdt?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Drakon
Kontakt:

Legg innav Drakon » ons 17 feb, 2016

Og hvordan gjør man det når man selger til utlandet? Er det noe som må gjøres annerledes?
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 19 feb, 2016

Jeg hadde nok bare tatt betaling over paypal. Usikker ang. skatteregler og slikt da, men med bare ett slikt salg vet jeg ikke om det er noe du må rapportere..

Igjen når det kommer til pris er nok det viktigste at du er fornøyd. Jeg hadde heller ikke ville "bytte" i en webside e.l.

En annen måte å regne det på er å ca regne hvor mange dager du vil bruke på å lage en slik karakter og gange det med en passelig dagrate. I USA har jeg f.eks. hørt man bør minimum prissette seg til $500 per dag som da blir ~$50-65/time litt etter hvor lange dager du tar.

Eller for å ta et helt annet eksempel så er ca. pris på en ferdig AAA karakter, teksturert og rigget i et større studio (riktignok inkl. planlegging, lyd osv) over $40 000 i bare lønnskostnader.

Kilde: http://www.polygon.com/2015/8/29/922225 ... -character
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Gå tilbake til «Hva som helst»