Musikk på reelen

Her kan du poste helt andre ting. Teste avatarer, skrive kjærlighetsbrev osv

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

Musikk på reelen

Legg innav danielodland » søn 12 mai, 2013

Et spørsmål om bruk av musikk på reelen:

Har noen her kommet i trøbbel for å bruke copyrightet musikk på en reel? Problemet oppstår vel dersom man legger det ut på youtube eller vimeo eller lignende. Men går dette under Fair Use? Prøvde å google, men kom ikke til noen endelige svar på dette.

Noen tanker?

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » man 13 mai, 2013

I utgangspunktet så er dette Copyrighted materialle, så du bryter loven om du gjør det. Det er vel mulig at ikke alle studios/selskaper er like fanatiske mtp. dette, men du kan f.eks. ta kontakt med http://www.tono.no/ og spørre dem eller rett og slett gå for noe musikk herfra f.eks: http://freemusicarchive.org/

Edit: Det er forøvrig viktig (mener jeg) å kreditere/legge ved link om du finner det til den personen som har laget musikken.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tir 14 mai, 2013

Klart det må krediteres.

Ja man kan vel spørre Tono men de har vel ikke retten på bruk av musikken, de er vel bare ansvarlige for å kreve inn penger til opphavsrettighetshavere?

Men lurte litt på om det går under Fair Use. Lager man en review, f eks, eller noe educational kan man vel bruke klipp fra hvasomhelst? Tenkte kanskje denne type bruk gikk under samme paraply. Men de reglene er vel forskjellige fra land til land og.

Det jeg har gjort før er egentlig bare å snakke med de som har rettighetene. Litt lettere om artisten selv sitter på de, og ikke måtte blande inn et EMI eller noe.

Jess, men takk for respons!

Brukeravatar

tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 14 mai, 2013

Jeg for min del er veldig forsiktig med å bruke andres musikk uten å ha spurt først, man tråkker fort noen på tærne. :)

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tir 14 mai, 2013

Ja er enig.

Bare håpte du skulle si noe annet=) Som at det er null problem ;) Neida, men jeg skjønner.

Takk for svar igjen!

Brukeravatar

evengi
Sted: Spydeberg
Kontakt:

Legg innav evengi » ons 02 okt, 2013

Hei.

Vimeo har også en tjeneste hvor du kan søke på og bruke gratis musikk sålenge du krediterer.
Jeg har brukt musikken derifra i mine reels.

Roger
En dag vil jeg forhåpentligvis forstå det der.
www.evengi.no

Brukeravatar

tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 02 okt, 2013

evengi: Hei.

Vimeo har også en tjeneste hvor du kan søke på og bruke gratis musikk sålenge du krediterer.
Jeg har brukt musikken derifra i mine reels.

Er det denne du sikter til?
http://vimeo.com/musicstore

Siden jeg ikke har tid til å lese så mye og finne utav dette akkurat i kveld, så prøver jeg meg på en "spansk" en: Hvordan går det bruke disse FREE låtene i commersiel sammenheng?

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tor 03 okt, 2013

Et lite apropos..syns å huske at remixer er noe man kan gjøre uten opphavsmanns godkjenning. Vet noen noe om dette, og hva som betraktes som remix rent juridisk? Er det en remix om man bare klipper i låten? Kan være min info er utdatert eller bare feil, og det kan være det kun dreier seg om vederlag mtp tono.

Brukeravatar

deific-X
Sted: Sola
Kontakt:

Legg innav deific-X » man 07 okt, 2013

tassel skrev:Siden jeg ikke har tid til å lese så mye og finne utav dette akkurat i kveld, så prøver jeg meg på en "spansk" en: Hvordan går det bruke disse FREE låtene i commersiel sammenheng?

De har en creative commons licence. De er veldig enkle og lenker til en slik side: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/

I de to jeg trykket inn på sto det Noncommercial — You may not use this work for commercial purposes, eller NC som kode i creativecommons.

Gå tilbake til «Hva som helst»