3d ark vis priser.

Her kan du poste helt andre ting. Teste avatarer, skrive kjærlighetsbrev osv

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
pettyh
Sted: Bergen

3d ark vis priser.

Legg innav pettyh » tor 25 okt, 2012

Hei, jeg starter for meg selv innen de neste ukene og tenkte i utgangspunktet og ta arkitekt visualiserings jobber, men er litt usikker på prisnivået per dags dato.

Er det noen som har litt peiling på hva ett generelt interiør bilde eller eksteriør bilde selges for?

Kanskje dere har solgt noen og kan nevne hva dere solgte for.

for mye = no work for lite = bli brukt og være med på og presse priser ned:(

Håper på noen kjappe svar!

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tor 25 okt, 2012

Tror nok du skal heller tenke på følgende :

Hvor mye tid du bruker.
Skal du ta timebetalt for modeling?
og Pris per render?

Eller skal du ha et prosjekt budsjett ?

Er ting du egentlig må finne ut selv. Om du er ny i markedet er det kanskje ikke lurt å setter for høye priser. Men husk du skal leve av det :)
Freelance 3d Artist

Trådstarter
pettyh

Legg innav pettyh » tor 25 okt, 2012

Takk for tilbakemelding.

Men hva er mest vanlig?

Timebetalt eller pris per bilde eksteriør/interiør.

Hadde i utgangspungtet tenkt og ta ett sted mellom 5 og 7k per interiør bilde (ferdig etter eventuell PS post produksjon) og fra 8 til 11k for exteriør.
Men lurer på om det er og prise seg latterlig lavt eller høyt?.

Timebetalt har jeg egentlig ikke tenkt på.
Du Saberril som er frelance 3d artist, kan du si hva du pleier og ta for f.eks. 3 interiør bilder og ett exteriør bilder 2 plantegninger i 3d der du hadde 4 dager på hele oppdraget.

Bare si vist det er ett dumt spørsmål, men er bare litt usikker.

Håper igjen på svar :)

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » tor 25 okt, 2012

Kan vel linke til denne tråden der folk var ganske aktive for ei stund sidan. Der vil du nok finne nokon tips.

Opprette enkeltmannsforetak for litt ekstra arbeid. råd?
Mvh
Saihtam

Brukeravatar

Teetime
Kontakt:

Legg innav Teetime » tor 25 okt, 2012

Det vil nokk være vanskelig å sette en fast pris en visualisering fordi en det vil aldri ta like lang tid å lage hver gang. Men her er noen ting du må tenke på:

- Hvor lang tid tar dette bildet, og hvor mye skal jeg ha betalt i timen? (Modellering, rendering, etterarbeid, korreksjoner med kunden)

- Lønner det seg å kjøpe modeller fra andre, eller fra nettet? isåfal legg det med i prisen.

- Hvilken utgifter har du iløpet av tiden du jobber på visualiseringen? (Lunch, leie av kontor, utstyr, etc..)

- Hvor mye skal betales i skatt? Og skal Moms være inkludert i prisen?

- Hvis du skal leve av dette som freelancer må du også ordne deg Pensjon, helseforsiring etc.

Dette er bare ting jeg tenkte på nå i farta, Men det er en del ting man må tenke på!

Si at du tar 30000 kr for en måned, Så legger du av halvparten til mva og skatt. da står du igjen med 15000. så trekker du fra 2000 kr for mat (100 kr lunch pr dag). Da har du 13000 kr. osv.. kanskje du har leie av kontor for 5000 pr mnd. så har du 8000 kr igjen.

Selv om jeg ikke kan gi deg ett klart svar(Fordi jeg har nettop begynt å sette meg inn i dette selv) Så håper jeg dette hjelper deg litt=) Men du gjør absolutt riktig i å gjøre litt research!

Du Saberril som er frelance 3d artist, kan du si hva du pleier og ta for f.eks. 3 interiør bilder og ett exteriør bilder 2 plantegninger i 3d der du hadde 4 dager på hele oppdraget.

4 dager hørtes lite ut på alt dette. ikke gå i fella ved å beregne alt for liten tid på ett prosjekt!
Petter Burhol
Produsent
Goldbox AS
www.goldbox.no

Trådstarter
pettyh

Legg innav pettyh » fre 26 okt, 2012

Tusen takk for respons! =D>

Har litt ting og tenke på da:D

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » fre 26 okt, 2012

Hei.
Jeg gjoer ikke disse typen jobber, men Teetime er inne paa noe.

Naar man diskuterer pris med kunde er det vanlig aa snakke pris UTEN mva, men soerg for at du er klar paa dette saa du skriver f.eks. 11.000,- eks. mva.

Skatt og mva:
For deg burde mva kontoen vaere hidden. Dette er penger som ikke finnes som du kun har paa konto midlertidig. Naar du begynner aa roere disse pengene er du paa tur.

Det er ogsaa lurt aa ha en skattekonto der du setter av det du skal betale i skatt. Vanligvis kjoerer jeg 40% skatt, som sannsynligvis er noe for mye, men det er bedre aa vaere paa den sikre siden. Er du heldig blir det ny Cintiq til hoesten ;)

Skatt og moms er penger som alltid foelger prosjektet. Det er andre ting som varierer og noe som kunde ikke skal betale for alene.

Hardware-Software:
Du invisterer i 3d et sted mellom 50k-100k i hardware og software (ofte mer, men alene er det ). Du kan ikke belaste samme kunde for dette alene. Du maa sette deg en tidsperiode med avbetaling paa dette der du ser for deg at du betaler ned dette over f.eks. ett aar eller to. Om du har femti jobber over ett aar, kanskje du skal bake inn dette i prisen din ogsaa.

Andre kostnader er:
- Lokaler
- Mat
- Forsikring
- Penjon

Om du har vaert saa uheldig at du har startet enkeltpersonforetak maa du ogsaa tenke paa at du mister en del av dine rettigheter i forhold til sykepenger etc. Arbeidsgiveravgift som vanlig ansatt er 14% saa om du jobber som freelance maa du tenke paa at du faktisk ikke betaler inn dette og dermed ogsaa mister alle benefits du egentlig kunne tenke deg aa ha... Du kan soeke frivillig medlemskap i NAV som tar for seg dette. Noe mange glemmer, men som er EKSTREMT viktig. Selv har jeg gaatt i fella her og skal naa starte AS istedet saa jeg ikke er en vandrende gavepakke for staten.

Naar du har regnet sammen alt dette sitter du sikkert med at du burde havne rundt 50-60k i maaneden for aa kunne dekke det du skal. Andre faktorer er hvor mye erfaring du har og om du gjoer denne jobben for aa komme inn i markedet eller om du tar det som en jobb just because. Om du tar timebetalt og bruker mange timer paa aa finne ut av loesninger paa ting. R&D, er det ikke kunden som skal betale for dette. Dette er en pot man tar fra firma. Som oftest, som freelancer tar man dette paa egen tid uansett da man laerer seg ting, men du maa prise som om du kan det du skal gjoere. Om du kanskje er litt rusten i lighting kan du ikke charge for 100 timer naar du skal kune gjoere det paa 70 fordi du trenger 30 paa aa friske deg opp litt.

Da jeg gjorde smaajobber av denne typen tidligere tok jeg stykkbetalt og derav fikk hoeyere timepris etter hvor fort jeg jobbet. Det varierte fra 250/timen til 1200/timen. Det kan vaere en nyttig laereprosess og slitsomt naar det blir 250/timen for det er egentlig gratis naar du trekker fra utgifter.

4 dager hoeres lite ut som andre nevner. Om du har et utkast av scenen maa du sette opp en asset breakdown. Gaa gjennom bildet og brekk ned alle assets du trenger.
eks:
stol
bord
sofa
tv
...
... etc etc.

deretter setter du opp foelgende komponenter du maa gjoere:

modeling - uv - texturing - lookdev - render

Da kan du fort se hvor mye du ser for deg aa gjoere pr. asset. Render burde nok dras ut og legges i shottet:

scene assembly - animation - render - comp

i et stillbilde er det kun snakk om assembly og render dog. Comp kommer i tillegg da du sannsynligvis maa tweake render passes for aa faa det du oensker.

Det er foerst naa du ser hvor mye tid noe tar og dette gjoer at du ikke bare tar et random tall ut fra loese luften.

Enjoy ;)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 26 okt, 2012

@ Mikademuis =D>
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Trådstarter
pettyh

Legg innav pettyh » lør 27 okt, 2012

Fantastiske råd her!.. spesielt med break down for og regne ut tid. det er noe jeg har gjort med animasjon under studie, men ikke tenkt på i forhold til arkvis oppdrag.

Jeg starter for øvrig AS.

og tenkte i første omgang og kjøpe inn lisenser til

3ds.

vray.

og PS elements og Lightroom.

Harware har jeg for det meste, ihvertfall frem til neste sommer.

Tenkte og vente på haswell prossessor før jeg kjøper noe nytt der.

Igjen tusen takk for hjelp, og vist noen har noe og tilføye er det bare og kjøre på, setter stor pris på det. =D>

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 28 okt, 2012

Ikke vent med å kjøpe hardware. Du sparer FORT inn pengene du bruker her på redusert rendertid. Selv om du setter vekk den ferdige jobben til en renderfarm, så er man stadig nødt til å kjøre prøverendere under store deler av prosessen med å bygge en scene.

Selv har jeg en liten farm til å rendre på. Når jeg jobber så har jeg disse stående klare til DBR (distributed rendering). Det betyr at hver eneste prøverender jeg tar reduseres tidsmessig ca. 75% i forhold til kun en pc. Siden man ofte er nødt til å gjøre dette fordi ikke alt vises i viewport el, så sparer man fort inn MYE tid her.
Det kan hende du har bra nok hardware, men vær sikker på at du ikke TAPER penger på la være å kjøpe ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Trådstarter
pettyh

Legg innav pettyh » søn 28 okt, 2012

Ok, skal vurdere det. har ikke noe crazy hardware, men føler det går greit atm.

Vi får se hve som skjer der. Takk

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 28 okt, 2012

Det er like viktig aa brekke ned prosjektet uansett hva du gjoer ettersom dette er den eneste maaten du kan faa en detaljert oversikt over prosjektet. Man kan fort se at dersom man maa modellere, texturere, shade, rendre 50 assets for 4000 kroner faar man en mindre hyggelig maaned :)

Naar du starter AS er innskuddet paa 30k i dag og dette dekker vel 3dsmax $3700 og vray $1350 ex VAT. Saa vidt jeg vet kan du bruke inskudded direkte paa utstyr. Du kan ogsaa skrive inn utstyr som innskudd om du ikke har 30K i cash akkurat naa.
Om du likevel skal ha lightroom kan du naa lease Adobe pakken der du faar tilgang til baade Lightroom og Photoshop Extended for 500NOK /mnd (de norske prisene er jo syke, selv har jeg canadisk medlemskap og betaler 180/mnd)

Naar det kommer til render med Vray, kan du jo bruke fixed samples en god stund foer du trenger aa rendre ut en finfin adaptive DMC med lav threshold. Sparer mye rendertid der, men render slaves er absolutt ekstremt nyttig. Det du kan gjoere etterhvert er aa kjoepe nytt og sette opp det gamle som slave.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Trådstarter
pettyh

Legg innav pettyh » søn 28 okt, 2012

Ok så man kan bruke AS inskudd til og kjøpe lisenser.
Enda mer nyttig info, jeg trodde ikke lisenser ville telle som likvid verdi og dermed ikke kunne kjøpes for innskudd, men dette er jo veldig bra nytt:D

Tusen takk igjen. Lightroom koster bare 900kr så det kjøper jeg lisens til uansett.

Har man låv og bruke utenlandske lisenser innad i norge? er det ingen avgifter som må betales i så fall?

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 28 okt, 2012

Jeg skal ikke si det bombesikkert, men software er en av de stoerste utgiftene en 3d artist har saa det ville vaert synd om det ikke gjaldt :)
Naar det kommer til utenlandsk lisens tror jeg man mister support om man ikke er i det landet man kjoeper i. Jeg var i Canada da jeg kjoepte mitt. At jeg flyttet midt i bindingsperioden gjoer kanskje at jeg mister support, men jeg har bundet meg til ett aar saa da har jeg hvertfall utenlandsk lisens denne runden.

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » søn 28 okt, 2012

Du skulle starta union Mikademius :)
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Gå tilbake til «Hva som helst»