Flere som er pissed off over 3D?

Her kan du poste helt andre ting. Teste avatarer, skrive kjærlighetsbrev osv

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Flere som er pissed off over 3D?

Legg innav Athidi » ons 23 mai, 2012

ARGGHH!

Jeg vil gjerne få ut litt frustrasjon over hele 3D tingen som rammer kinoene her i Norge for tiden.

I dag så jeg reklame for filmen Prometheus på nettavisen. En film jeg har gleda meg til siden jeg så første traileren. Jeg ble selvfølgelig sykt hypa opp over at det nærma seg, så jeg hoppa over til oslokino.no for å bestille biletter, dro opp lista over filmer, og hva ser jeg?

Prometheus 3D. Ingen alternativer.

Noe lignende problem hadde jeg når jeg skulle bestille til Avengers. Det var kun 1 kino i Oslo som viste den i 2d. Alle andre kinoer viste den i 3D.

Personlig syntes jeg 3D effekten er en unødvendig gimmick som ikke gir noenting ekstra til filmen. Istedet føler jeg det er mer en distrasjon som drar deg vekk fra filmen. For å ikke snakke om oss som er nærsynte og må ha 2 lag med briller når vi er på kino. :P

Mulig jeg er gammeldags og ikke vil konvertere over til det nye formatet, men er det flere som føler det samme som meg? At hele 2d tingen blir fada ut for noe som heller ødelegger en film, enn å gi mer til den?
Mulig det også er slik at filmstudio eller regisør bestemmer om det skal være i 3d eller ikke, men jeg ser ingen grunn til at en film KUN skal vises i 3D.
Vedlegg
prom.jpg
(192.74 kiB) Lastet ned 317 ganger
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » ons 23 mai, 2012

+1 fra meg. Har ikke lyst å få slike øyeblikk ødelagt av en cheesy hype, litt som filmens svar på spisepinner.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

danielodland

Legg innav danielodland » ons 23 mai, 2012

Sikkert en kostnadsgreie. Kanskje vi som ikke ønsker stereo er for få til at det lønner seg. Men ja, er enig i at stereo har kun negative effekter på opplevelsen. Hovedsaklig fordi det ikke ser bra ut enda. Kanskje det aldri kan se bra ut, vet ikke. Men til nå har jeg aldri sett en film i stereo som ikke hadde vært bedre uten. Det gjør automatisk en ellers god film om til en tivoliattraksjon. Skjønner imidlertid at folk liker penger, men vi som foretrekker 2d kunne vel kanskje fått en bitteliten sal eller en forestilling for dagen kanskje.

Bare som et lite sidetrack, i Bergen blir ofte animasjonsfilmer kun vist med norsk tale. Det er noe som begynte å skje for noen få år siden, før var det begge deler.

Brukeravatar

Robin
Sted: Norge

Legg innav Robin » ons 23 mai, 2012

Jeg mener 3D fungerer greit i de filmene der filmen faktisk er filmet i 3D, og ikke rotoscopet i post-produksjon.

3D effekten i animasjonsfilmer som How to train you Dragon og Tangled for eksempel synes jeg fungerte ganske bra.

På for eksempel Clash of the Titans derimot så la jeg kun merke til 3D effekten på Tittel skriften i starten, mens resten av filmen egentlig bare var litt "blury".

Jeg kunne godt tenkte meg å ha muligheten til å velge.
Tidligere student ved Noroff og Teesside University.

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » ons 23 mai, 2012

Helt enig, opplevde selv det samme når jeg skulle bestille Avengers billetter, måtte vente noen dager til 2d versjonen ikke gikk midt på dagen.. Syns brillene er ukomfortable og så blir det som å se filmen med solbriller på, det blir for mørkt. Håper det forsvinner til de har en bedre og brillefri versjon av 3d.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » ons 23 mai, 2012

De aller fleste jeg har snakket med om dette sier de gjerne skulle ha vært foruten 3D'en, så det er litt synd at man ikke har muligheten til å se filmen uten. Den eneste filmen jeg virkelig har følt at 3D'en løftet filmopplevelsen på var Avatar.

Gabbe

Legg innav Gabbe » ons 23 mai, 2012

Jeg er helt enig at 3D hypen ikke funker. Jeg synes det er kult sånn med en gang, men så blir det bare slitsomt.
Det hadde vært supert om det ble så bra at det faktisk funka. Men jeg leste en artikkel om at det aldri kommer til å fungere..

Link her: http://blogs.suntimes.com/ebert/2011/01/post_4.html

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 23 mai, 2012

3D er noe dritt som ødelegger hele opplevelsen. På de filmene jeg har sett i 3D har jeg vekslet mellom å ha brillene av og på, samtidig som jeg har fundert over hva som er mest ubehagelig. Forehåpentligvis går hypen over, og vi er kvitt det igjen for de neste 20 årene.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 23 mai, 2012

3D funker på noen filmer men da må filmen være laget for det i utgangspunktet. Det er uvant og jeg opplever det tidvis forstyrrende og det har en tendens til å ta fokuset bort fra der det kanskje burde være noen ganger. Men dette tror jeg for min del er fordi jeg ikke er vant til å se ting i stereo. Men helt klart, men burde kunne velge mellom 3D og ikke.
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

danielodland

hardrock_ram skrev:3D er noe dritt som ødelegger hele opplevelsen. På de filmene jeg har sett i 3D har jeg vekslet mellom å ha brillene av og på, samtidig som jeg har fundert over hva som er mest ubehagelig. Forehåpentligvis går hypen over, og vi er kvitt det igjen for de neste 20 årene.

Lucas har vel utvidet hele faden også..

Brukeravatar

Dunkejudas
Sted: Tjøme, Vestfold
Kontakt:

Legg innav Dunkejudas » ons 23 mai, 2012

Æsj, skulle gjerne sett den her uten 3D på kino og. Føler jeg ofte må sloss mot effekten i 3D-filmene for å fokusere på pene detaljer eller ting i bakgrunnen.

Det frister mer og mer å kjøpe et par av disse merker jeg:
http://www.thinkgeek.com/tshirts-apparel/miscellaneous/e9b4/?srp=1

danielodland

Ja stemmer, jeg så de for en stund siden=) Hadde ikke vært så dumt hvis de virker.

pampers

Legg innav pampers » ons 23 mai, 2012

Blir sikkert bedre i fremtiden, men slik det er nå så er det ganske grusomt.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tor 24 mai, 2012

Det er helt fundamentale problemer med "3D" slik det er i dag. Disse løses ikke ved å kun forbedre de teknikkene som er i bruk.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 24 mai, 2012

Det er helt fundamentale problemer med "3D" slik det er i dag.

Gjerne utdype deg litt her? Forsvarer ikke overbruken av 3D på film, men det fungerer da i noen filmer?
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Gå tilbake til «Hva som helst»