JibRig Creator v1.1

Max scripts

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 17 mai, 2011

Ja, gode forslag!

Har ikke sett på deres rigg spesifikt. Var ikke klar over at de hadde noe slikt heller, men har mye på lista nå som kan legges til. Fint å ha et gratisalternativ, men må få ryddet opp i koden nå snart.

Dette er jo mitt første skikkelige script, så det merkes nå. Smårotete :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » ons 18 mai, 2011

Hvorfor encrypted? :D

Og fikk du fikset problemet med dummyen? Jeg skulle egentlig se på det den kvelden du spurte, men jeg ble sittende å game så lenge at pastebin-linken expired :p
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 18 mai, 2011

Hvorfor encrypted?

Hehe, delvis for å skjule den rotete koden og delvis pga kopiering, men er jo ellers ikke noe topphemmelig der. Gir det nok ut ukryptert når jeg føler meg ferdig ;)

Og fikk du fikset problemet med dummyen? Jeg skulle egentlig se på det den kvelden du spurte, men jeg ble sittende å game så lenge at pastebin-linken expired

Delvis. Den er nå limited innenfor en boks rundt riggen, men jeg fikk ikke låst den til enden av krana.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 22 mai, 2011

Ser det merkbart bedre ut med kamera på en virtuell "jib", framfor å animere det fritt? Dette er kjekt å vite til senere bruk.

Ang. motion capture, så har jeg prøvd det litt. Det er veldig enkelt å fikse i max, da alt ligger som lett tilgjengelige funksjoner. Jeg lekte litt med det en kort periode, men jeg var plaget av "napping". Plutselig kunne modellen min (som jeg styrte som en RC-bil med tastaturet i scenen) gjør et lite rykk i en eller annen retning. Jeg skjønte aldri grunnen, men brukte heller ikke så mye tid på det. Jeg bare lagde noen slidere i en rollout for å kontrollere ting real time isteden ...
Hvis noen har noe løsning på det, så post det gjerne :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 23 mai, 2011

Ser det merkbart bedre ut med kamera på en virtuell "jib", framfor å animere det fritt? Dette er kjekt å vite til senere bruk.

Kommer igrunn helt ann på. Hvis du jobber mot realisme så vil jeg si ja, men det er går jo helt fint å animere et kamera manuelt som er tilnærmet likt om det sitter på en rig. Jeg vil vel si at det er raskere å enklere å animere med en rig enn å prøve å etterligne en manuelt. Problemet som jeg ser alt for ofte i (ikke-profesjonelle) 3D-animasjoner er at dette ikke er tatt hensyn til over hodet og man får "flytende" kameraer som skriker CG.

Noen ganger fungerer det såklart, og det kommer ann på hva man vil fortelle. Man kan jo godt utnytte friheten med 3D-cams i VFX-shots og spesielle scener for å lage en effekt ut av det. Men er det en konversasjon mellom to karakterer som foregår fungerer det dårlig. Generelt sett om du studerer filmer, cinematics e.l. så er kameraet i de aller fleste tilfeller animert for å etterligne virkelige scenarioer. Rig, helikoptershot, håndholdt etc.

Jeg synes egentlig at temaet er ganske interessant. Cinematografi var vel strengt tatt det mest interessante og lærerike faget jeg hadde på 3D-filmproduksjon :)

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » man 30 mai, 2011

ok, skjønner ... Greit å vite ;)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «Max scripts»