JibRig Creator v1.1

Max scripts

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

JibRig Creator v1.1

Legg innav Tronotrond » tor 05 mai, 2011

Etter å ha savnet et slikt script en stund satte jeg med ned for å lære meg MaxScript og scripte selv.

Dette scriptet lager en kamera kran, eller JibRig, som kan være veldig praktisk for å lage fine animasjoner av f.eks. interiør, produkvisualiseringer e.l.

Det er sikkert en noen bugs i scriptet som jeg ikke har sett ennå, og en del forbedingspotensiale og optimaliseringer her og der, men tror det skal fungere nå iallfall. Kranen kan skaleres i størrelse, høyde og lengde før man klikker på Rig-knappen.

Tar gjerne i mot tilbakemeldinger om noen tar seg bryet til å teste :)

Link til Download og installsjonsinstrukser på ScriptSpot

Bilde
Sist redigert av Tronotrond den ons 11 mai, 2011, redigert 2 ganger totalt.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » tor 05 mai, 2011

Kul idé! Bruker ikke Max, men dette virker veldig smart. Savner fysiske kamerakontroller i Maya også, dette gir nok fine resultater med lite pes og mye kontroll.

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Takk! Jo, håper at andre vil synes at det er nyttig. Jeg synes det har mye å si at kamerabevegelsene virker "realistiske" og bortsett fra én betalløsning har jeg ikke sett dette tilgjenglig andre steder.

Det jeg godt kunne tenkt meg av videreutviklig, men som sikkert kan bli problematisk, er å kunne bruke en space navigator som real time kontroll av riggen.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

Tormem
Kontakt:

Huh! Spennende tanke med manuell input, hvordan "tar man opp" dette da? Finnes kanskje en slags opptaksfunksjon/live avspilling i Max?

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 05 mai, 2011

Tormem skrev:Huh! Spennende tanke med manuell input, hvordan "tar man opp" dette da? Finnes kanskje en slags opptaksfunksjon/live avspilling i Max?

Knall dette Trond!! Denne skal definitivt brukes!

Tormem: Man animerer den med vanlige kontrollere, som setter keys.. Hvis det var det du mente?
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Tormem
Kontakt:

Jepp :)

Om man kan autokey'e en hvilken som helst input har jo dette en del bruksområder, fra insektsmodellene de bruke i starship troopers til et håndholdt kamera via en wiimote. Eller en kran og en space navigator.

Tror jeg må lese litt om hva som finnes for maya også!

Mulig å få en demo av kamerabevegelsen du får fra denne riggen/skriptet, forresten?

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Mulig å få en demo av kamerabevegelsen du får fra denne riggen/skriptet, forresten?

Her er en youtube film som faktisk er inne på mye av det samme, men dette er noe han har laget selv med expressions. Ikke noe script som kan lastes ned.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=apJlSRqNbZ8[/youtube]

Brukeravatar

Tormem
Kontakt:

TØFT!

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Hadde vært kult om du la heller la inn en rotation list på rigCamera, da kan du blant annet legge inn en look at constraint på rigCamera. Slik at du får akkurat det oppsettet du har nå men også muligheten for å la kamera være rotert 100% mot et bestemt punkt. Jeg testet nå og det funket som juling. Det kan du jo også legge inn i scriptet ditt.

:)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Ja, ikke dumt! Det skal jeg nok få fikset. Takk for tipset!

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tor 05 mai, 2011

Morsomt script :D/

Skal sjekke ut om jeg finner et gammelt max script (2007) når jeg kommer hjem som kanskje kan hjelpe deg med å styre kamera. Snakkes vel i kveld ellernoe :wink:

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Spytter inn tips ettersom jeg kommer på ting jeg - muligheten for Transform to Zero er alltid veldig kjekt.. Men dette er jo noe som er greit å ha tilgjengelig via noe knapper.. Jeg vet ikke hvor langt du har tenkt å dra denne jeg, men det er jo kult å ha noen muligheter

:)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » tor 05 mai, 2011

dette er noe man aboslutt burde bruke hvis man skal lage en "realistisk" kamerakjøring. Bra tiltak =)

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 11 mai, 2011

Har nå sluppet V1.1 :)

* Har lagt til en LookAt-knapp på Anim-dummyen og slider for FG<->LookAt animasjon
* FOV kontroll til kameraet

Alt ligger i modifierpanelet til AnimDummy-objektet.

Foreløpig kikker LookAt'en mot pivot, men skal fikse slik at den heller sentrerer seg på objektet i neste versjon.
Skal også prøve å få til at man kan stille både mm linse og FOV på kameraet, men her ser det ut til at det trengs en FOV til MM konversasjon.

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » søn 15 mai, 2011

Tronotrond skrev:Takk! Jo, håper at andre vil synes at det er nyttig. Jeg synes det har mye å si at kamerabevegelsene virker "realistiske" og bortsett fra én betalløsning har jeg ikke sett dette tilgjenglig andre steder.

Det jeg godt kunne tenkt meg av videreutviklig, men som sikkert kan bli problematisk, er å kunne bruke en space navigator som real time kontroll av riggen.

Har du sett på Craft animation studio setupet?
http://www.youtube.com/user/craftanimations

Der har man jo slike rigger, hvor man kan styre dette gjennom direkte kontroll enten med joystick, eller gamepad. Virker jo ganske interessant.

List kontrollers for noise og slikt følger også med. Kanskje du kan legge til kontrollere for det? Noise, samt styrke osv?

Gå tilbake til «Max scripts»