Håvards scripthjørne

Max scripts

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
havards

Håvards scripthjørne

Legg innav havards » man 23 nov, 2009

Hei,

tenkte jeg skulle legge ut diverse script jeg har laget her.
Startet å se på maxscript i høst nå, så det er ikke all verden jeg har laget så langt, men det hadde vært greit med litt tilbakemeldinger :)

Det første scriptet jeg kan vise frem er basert på det elegante
Fracture Voronoi av garp, så selve cuttinga er det ikke jeg som har laget.
(Er ikke så sikker på om man får "ekte" voronoi-celler av scriptet hans, men det ligner i hvert fall )

Det scriptet gjør er å dele en mesh opp i vornoi-celler, så kan man velge hvordan innmaten til disse delene skal se ut. Jeg har laget 4 hovedtyper man kan velge mellom i tillegg til noen basic settings.

Desverre har jeg ikke tid til å cleane opp koden, så akkurat nå er den ganske så rotete. Jeg skrev det i max2010, men complx var så snill at han testet det for meg i max9, så det er bakoverkompitabelt så langt tilbake i hvert fall. GUIet er ikke så selvforklarende, og det er bare å spørre om noe er uklart.

Clickeh to download
Testes på eget ansvar! :d

Bilde
Bilde

bonedaddy
Sted: knarvik

Legg innav bonedaddy » man 23 nov, 2009

Testes på eget ansvar! :d

tror eg skal holde meg langt unna her..:P hehe

men stilig var det
The object of art is to give life a shape, shakespear

Brukeravatar

Magne
Sted: Saltnes, Norge
Kontakt:

Legg innav Magne » man 23 nov, 2009

Spennende. Er Maxscript det samme som Cinema 4D's C.O.F.F.E.E?
Cinema 4D, Photoshop, RealFlow

bonedaddy
Sted: knarvik

Legg innav bonedaddy » man 23 nov, 2009

Er Maxscript det samme som Cinema 4D's C.O.F.F.E.E?

det tviler eg sterkt på.. men det er vel ikke så veldig vanskelig å få det på et annet dataspråk.. compiler kan man vel bruke.
C++ er det du har brukt havards?
The object of art is to give life a shape, shakespear

Brukeravatar

Trådstarter
havards

Legg innav havards » man 23 nov, 2009

Er skrevet i maxscript, hence the maxscript-file :d Nå har jeg aldri rørt cinema 4d så det kan jeg ikke svare på, men vil tro det er lett å overført det til andre programmer. Jeg kaller for det meste på editable_poly sine metoder samt 1 eller 2 modifiere + noen egne custom-metoder.

Brukeravatar

Trådstarter
havards

Legg innav havards » tir 24 nov, 2009

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=spw2vHAIm6U[/youtube]

Ny dag, nytt script. =)
Dette scriptet gjør at man kan "tegne" forskjellige objekter med musa på et valgt objekt.

Quick walktrough:
- Min.dist angir minimum avstand mellom objektene som settes ut.
- Dist.var angir avvik i prosent av min.dist. Dvs har man en dist.var-verdi på 20 så vil neste objekt ha en tilfeldig verdi mellom [0.8*min.distance, 1.2*min.distance]
- Det samme prinsippet gjelder for Scale, da bare med forrige objekt av samme type sin scale-verdi +- avviket i prosent.
- Rot.local z angir maksimalverdien til hvor mye et objekt kan rotere rundt sin egen z-akse. Selve verdien er tilfeldig, men vil aldri overstige verdien til rot.local z
- Object type er forhåpentligvis selvforklarende, må legge til at incremental ikke fungerer atm.
- Scatter as angir objekttypen til de nye objektene
-Trykk Go. Viktig å legge merke til at nå har man startet et "tool" og må høyreklikke for å komme tilbake i vanlig modus igjen.

MB1: setter ut ett objekt
MB1 + alt + mousedrag: scaler objektet
MB1 + shit + mousedrag: roterer objektet
MB1 + ctrl: Bytter til neste objekt i lista
MB1 + ctrl + mousedrag: Setter ut objekter fortløpende etter hvor musa er
MB2: gå ut av mousetoolet.

Testes på eget ansvar!
Kom gjerne med forslag til ny funksjonalitet som jeg kan legge til :--)
Clickeh clickeh for nedlastning!

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » tir 24 nov, 2009

artige maxscrips, kommer til å følge med på denne tråden.
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Danbannan
Sted: Oslo

Legg innav Danbannan » tir 24 nov, 2009

Tøff den siste der! Minte meg veldig om hovercrafter på 3D-Palace sitt :-)

Link
Well, I've got to get back to work. When I stop rowing, the slave ship just goes in circles.

Brukeravatar

Trådstarter
havards

Legg innav havards » ons 25 nov, 2009

Jepp, Danbannan. Regner med det finnes en del slike script, er ikke mange linjene som skal til før du får resultater.

Nytt script i kveld, dette er noe av det aller første jeg skrev, og det første jeg lagde gui til (guiet er hardkodet, da jeg ikke visste bedre da jeg skrev det :-( )
None the less, ideen var å lage en egen greebler. Endte opp med en del funksjoner som man kan lage mye kult med. Må peke ut "Shffl. connect" som jeg bruker til nesten all mesh jeg skal deformere nå til dags. Det den gjør er å ta en kant i en poly og connecte den til en random kant i samme poly så lenge den ikke er nabo med kanten den connecter fra, i utgangspunktet. Kombinerer du den med relax ( som er "shfl.relax i scriptet) får du en pseudo-randomisert mesh.

Bilde

Ikke så veldig keen på å legge ut kildekoden da det er et av mine første script og kodingen er dermed ganske skrap ;D
Clickyeh clicket to download

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 25 nov, 2009

Ikke så veldig keen på å legge ut kildekoden da det er et av mine første script og kodingen er dermed ganske skrap

Spiller da ingen rolle det, bare det funker :wink:

Forøvrig; kan vi flytte denne tråden til: 3D programmering / Max scripts siden den hører mer hjemme der ?

Kanonmorro at du deler scriptene forøvrig, skal se om jeg får lagt ut noe etterhvert også når jeg bare får laget noe som er verdt og dele :wink:

Brukeravatar

Trådstarter
havards

Må bare flytte den dit den skal, tenkte bare at ikke så mange sjekket maxscript-seksjonen av forumet :d
Og hadde vært artig om du la ut noen av dine script også :)
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Trådstarter
havards

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C8YkTN9jexw[/youtube]

Lagde et nytt script i dag mens fiskegratengen godgjør seg i ovnen. :-)
Selve ideen er fra en kompis sin funksjon fra the gathering-invite-demoen som vant democompoen på kindergarden-lanet nå nettopp(ikke released enda). Hans funksjon er rekursiv og instansierer over 1000 objekter realtime, hvis jeg husker rett. Så vidt jeg vet så er det ingen rask måte mtp på kjøretid å gjøre dette i maxscript. Ulempen her er at man ikke kan lage ting "on the fly" mens timelinen er aktiv, så vidt jeg vet. Derfor må man sette keyframes for hvert objekt så lenge den er aktiv. Med andre ord så vil box nr 1 ha 1 keyframe, box nr 347 ha 347 keyframes, box nr 1000 ha 1000 keyframes osv. Dette gir en kjøretid på n^2 noe som er ganske treigt! En lettere måte er å sette ut objektene slik de er i den siste framen av animasjonen og animere synligheten i stedet, noe jeg skal gjøre videre med dette scriptet :d

Ninja-edit: Clickyeye for download

Brukeravatar

Trådstarter
havards

Legg innav havards » tir 15 des, 2009

Nytt script fra meg i dag :)
Er jo snart jul, så jeg lagde et juletre.
For et bra resultat så kommer antall polys på godt over en halv mill. og antall verts rundt 1.5 mill. Har ikke kommet så langt med å scripte julepynt og lys enda, men det kommer sikkert etter hvert :O)
Clickeeh for download
Bilde

Bilde

Brukeravatar

Trådstarter
havards

Legg innav havards » søn 28 feb, 2010

Har mekket et script der man kan spille mineseveiper i max sin viewport : D
Funker på max 2010, hvis du vil teste det på eldre versjoner ta å fjern "private" og "public"-ordene i fila (:
Controls:
Mouse button 1 – Open spot
Ctrl + Mouse button 1 – Set flag
Mouse button 2/3 – Stop game
Bilde

Clickey to dowload!
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet

http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 01 mar, 2010

Keep em coming! :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Gå tilbake til «Max scripts»