Bilrigg

Max scripts

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Bilrigg

Legg innav hardrock_ram » fre 01 nov, 2013

Dette er en fortsettelse av en samtale hvor havards hjelper meg med bilrigging

Her ser du "problemet" mitt. jeg må understreke "problem" i gåsetegn, for det dreier seg heller om at jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal få hjulene til å holde seg på bakken på en elegant måte :). Jeg har laget en rigg med raycasting over hele scenen slik jeg viser i bildene. Jeg har også tenkt på raycasting fra selve hjulene, men da dukker det opp andre problemer. Derfor spør jeg deg hvordan du ville gjort det ;).
Bildene tar kun for seg problemet med å holde korrekt akselavstand. Det er andre småproblemer, men dem kan vi ta siden om du har tid :).

OBS: I utgangspunktet tenker jeg at hjul_2 alltid skal justeres inn etter hjul_1 mtp. akselavstand.

Problem 1, beholde riktig akselavstand i terreng (shot 2): Se for deg at bakken ikke er flat som i bildet, men med kuler isteden. Hjul_1 er plassert slik det skal, og hjul_2 har en kul under hjulet. Det skytes først rays fra raycastere (kun en ray som treffer midt under hjulet). De finner ut at det er høydeforskjell mellom hjulene. RayCast_2 trekker seg derfor inn mot rayCast_1:

Kode: Velg alt

(
   avstand_rayCastere = undefined
   høydeforskjell = 50
   akselavstand = 100

avstand_rayCastere = sqrt ((akselavstand*akselavstand) - (høydeforskjell*høydeforskjell))
)

Problemet er nå at den nå må gjøre det hele på nytt siden den ikke står på en jevn overflate, og dermed ikke kan vite høydeforskjellen mellom hjulene. Dette kan man selvsagt begrense ved å stoppe loopen etter et visst antall ganger.

Problem 2, humper: Det er nødvendig å skyte mange rays til hvert hjul for at det ikke skal oppføre seg rart. Man må ha rays som går fra det fremste til det bakerste punktet på hjulene, samt i bredden. Dette kreves for at hjulene skal reagere med en gang på for eks. høye hindringer som vil treffe foran på hjulet. Ellers vil hjulet gå inn i hindringen før den kommer til punktet midt under som det raycastes til. Et annet problem er at hjulene vil oppføre seg rart om det er for stor avstand mellom punktene for raycasting samtidig som at humpene hjulet triller over er for små. Da vil hjulet hoppe opp og ned. Dette er gi og for seg greit nok, det er bare å fylle på med rays. Men i problem 3 kulminerer det hele :P.

Problem 3 (shot_2): Jeg er usikker på hvordan jeg skal få raycastingen til å oppføre seg bra når det skal sendes mange rays for hvert hjul, samtidig som at hele bilriggen blir skråstilt i terrenget. På mange måter må jeg gjøre samme operasjonen på hvert enkelt raycastingpunkt, som jeg måtte for å få korrekt akselavstand i punktet over. jeg har en del forslag for å løse dette, hvor alle er omtrent like dårlige :p. Hvordan ville du løst dette?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «Max scripts»