Remove Materials and UVs on object's

Max scripts

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Remove Materials and UVs on object's

Legg innav tassel » tir 21 feb, 2012

Jeg vet vi finner dette i utilities/more/utilities, men den er langt borte og ikke undocable. Så jeg laget noe av det samme som man kan ha oppe hele tiden når man trenger det (Jeg bruker det endel på jobben)
Oppdater det gjerne til et enda mer nyttig script om dere vil :)

Kode: Velg alt

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Remove Materials and UVs on object's
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

try(destroyDialog roll_RemoveMaterialls)catch()

rollout roll_RemoveMaterialls "Remove Materials & UVs"
(
   group "Remove:"
   (
      button btn_RemMaterial "Materials" width:70 height:40 align:#center across:2
      button btn_RemUVS "UVW" width:70 height:40 align:#center
      button btn_Grey "Set Object Wirecolor to Gray" width:152 height:40 align:#center
   )
      HyperLink Hypl_homepage "..:: Raymond H.Ingebretsen'2012 ::.." address:"http://www.homme3d.com" color:(color 255 255 255) hovercolor:(color 111 111 111) visitedcolor:(color 255 255 255) align:#center

on btn_RemMaterial pressed do
   (
      for obj in selection do
      (
         $*.material = undefined
      )
   )

on btn_RemUVS pressed do
   (
      for obj in selection do
         (
            for m in obj.modifiers do
               (
                  if classOf m==uvwmap or classOf m==uvwunwrap do deleteModifier obj m
               )
         )
   )

on btn_Grey pressed do
   (
      for obj in selection do
      (
            obj.wirecolor = color 127 127 127
      )
   )

) -- End rollout

createDialog roll_RemoveMaterialls 190 140 90 150

--// EOF

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 22 feb, 2012

Jeg må si jeg sliter en smule med å se nytten av dette scriptet, men siden du har skrevet det så er det vel noe du gjør mye :P

En funksjon som sikkert kunne vært nyttig (for meg ihvertfall) er å collapse unwrapUVW - modifieren.
Trenger bare en sjekk for om den ligger i bunn, evt. skille ut alle objektene hvor UVWunwrap ikke ligger i bunn til et eget array, og i et eget dialogvindu spørre om man allikevel vil collapse disse ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 22 feb, 2012

Jeg har laget lassevis av unyttige scripts, men noen synes kanskje det er kjekkt.. alternativet er at jeg lar vær og poste dem :wink:

Men jeg registrerer at jeg har litt trøbbel med å slette uvw map modifiere i stacken. Det oppfører seg forskjellig fra max 2012 og max 2012 design. Jeg vet ikke hva som er mest hensiktmessig egentlig. Du/derekan komme med forslag. Her er en annen metode (virket i max 2012, men ikke i max 2012 design) :?

Kode: Velg alt

try
         if $.modifiers[#uvw_map] == $.uvw_map then deletemodifier $ $.UVW_map
         catch ()

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » ons 22 feb, 2012

Om du skal fjerne material, uvw og sette grå er jo uvw remove under More i utilites en fin mulighet.

Det jeg bruker om jeg skal gjøre det, men kan ikke si det er så ofte jeg vil det da :P
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 22 feb, 2012

krth8 skrev:Om du skal fjerne material, uvw og sette grå er jo uvw remove under More i utilites en fin mulighet.

Det jeg bruker om jeg skal gjøre det, men kan ikke si det er så ofte jeg vil det da :P

Om du leser oppe så ser du jo at jeg skriver dette.. Jeg skulle bare hatt den undockable. Men det er tydelig at folk helst ikke vil ha slike script som dette.. så får slutte å poste dem :wink:

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » ons 22 feb, 2012

haha så faktisk ikke det.

ingen grunn til og slutte å poste. noen er nok alltid nyttige for noen, men er vel bare de som lurer som legger inn et inlegg :P

Hvorfor bruker du dette mye btw?
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » søn 26 feb, 2012

Hehe, jeg klagde ikke på at du posta scriptet :) Jo mer sånt som ligger ut, jo bedre.
Det er bare at jeg ikke helt greier å forestille meg arbeidsoppgaver som krever at man gjør denne operasjonen gang på gang :P

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » søn 26 feb, 2012

hardrock_ram skrev:Hehe, jeg klagde ikke på at du posta scriptet :) Jo mer sånt som ligger ut, jo bedre.
Det er bare at jeg ikke helt greier å forestille meg arbeidsoppgaver som krever at man gjør denne operasjonen gang på gang :P

Vi holder på å gå over til å bare bruke 1 multisub materiale på jobben og har veldig mange modeller som vi må fjerne uvs og materialer på, derrfor bruker jeg dette, men det er klart at når den jobben er ferdig så er det ikke så ofte jeg kommer til å trenge dette lengre. Skal se på om jeg kan få mekket noe som er bedre en dette etterhvert (ser jo at den remove uvw ikke fungerer skikkelig i max design hos meg) :wink:

Edit: Det kan jo alltids være greit og analysere scriptene også om man holder på å lære (sånn som meg) :)

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 27 feb, 2012

Jada, det var ikke for å være spydig eller noe. Man skriver jo ikke script man ikke har bruk for :)
Og som du sier så er det bare bra at script ligger ute, for om man trenger lignende funksjonalitet, så kan man se på koden til andre og finne deler man trenger.

Brukeravatar

Trådstarter
tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 28 feb, 2012

Hehe, Jeg tok jo seff. dette som er personlig angrep :wink:
Har endret endel på dette nå da, siden dette er litt mangelfult/ukomplett. Skal se om jeg husker å poster oppdateringer når jeg gjør dem, men det ligger på jobb .. Kommer sikkert til å legge ut enda mer tull etterhvert også :wink:

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 29 feb, 2012

Det var ment som et personlig angrep også, så det er godt det ikke er noen misforståelser ute og går. Det kan forårsake så mye konflikt :P

Gå tilbake til «Max scripts»