Problem med AO på et objekt med gjennomsiktighet

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
ufoninja
Sted: Oslo
Kontakt:

Problem med AO på et objekt med gjennomsiktighet

Legg innav ufoninja » tir 14 jun, 2011

Hei,

har sitti og knota med et lite problem i hele kveld. Samme hva jeg gjør ender jeg opp med det samme resultatet omtrent.
Prøver å få til en AO på et objekt, som har en maske. Jeg vil at det maskede området skal påvirke objektet rett bak.

Siste forsøket mitt var å teste:

AO with masks

There are some instances where you have objects with transparency; the leaves on a tree model for example where you have a basic plane and the leaf shape is cut out with an alpha channel. Now obviously if you setup your AO pass as described above the alpha channel will be lost and your AO pass will render the full planes rather than the leaf shape, to get around this we need to, again, abandon the 'material override' method and go for a more custom setup. All you need to do is apply your basic AO to everything in the scene then, for the leaves (or whatever else it may be) do the following:

1: Create a blend material

2: Plug the AO material into slot 1

3: Create a standard material with opacity, specular level and glossiness set to 0

4: Take the alpha channel used in the original material and plug it into the mask channel of the blend material

That's it, you should now get an AO render which has your transparency masks included.

Endte opp med resultatet under. Som dere ser blir bare det maskede område svart og ikke transparant.
Noen, som har et grei løsning på dette?

Testet også denne tutorialen:, men endte opp med samme resultat. Den var litt kronglete skrevet synes jeg, så mulig jeg gjorde noe feil på denne. Har også testet denne uten hell.

Bruker 3dsmax 2009

Bilde

Brukeravatar

Trådstarter
ufoninja
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav ufoninja » ons 15 jun, 2011

Yes da, jeg endte opp med en liten workaround. Kunne like greit modellert objektet ordentlig først, som sist, så hadde jeg
jeg vel sluppet hele problemstillingen. Uansett, jeg endte opp med 2 modeller. En for tekstur/turbosmooth og en for occlution.
På modellen med alpha benyttet jeg meg av proBoolean for å blokke ut området. Jeg hadde pathen til alpha-området fra illustrator, så importerte denne og gjorde den til geometri før jeg brukte proBoolean. Denne brukte jeg altså for occlution-pass. Litt tungvint å bruke to modeller, men bedre enn ingen resultat :p

Bilde

Gå tilbake til «Mental Ray»