Parallax Occlusion shader?

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Oleivh
Sted: Stavanger

Parallax Occlusion shader?

Legg innav Oleivh » fre 16 okt, 2009

Har lett overalt, men klarer ikke finne en 'parallax occlusion' shader til mental ray (3ds max).

Mental ray virker som en passe populær renderer, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer finne dette. Er det noen som har en (eller vet om en) shader som implementerer parallax occlusion mapping?

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 16 okt, 2009

Vet desverre ikke om noen som har laget en slik shader, men klarer du deg ikke med bump + normal mapping?

Eneste løsningen jeg kan komme på å er bruke DirectX og/eller Mental Mill Shader.

Fant denne videoen som iallfall viser at det er mulig. Er noen linker i infoen der du også kan sjekke ut. Kanskje de hjelper deg på vei :)

http://www.youtube.com/watch?v=GpKlZLtnox8
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » fre 16 okt, 2009

Du kan eventuelt sjekke ut Lumonix shaderFX: http://www.lumonix.net/shaderfx.html

Trådstarter
Oleivh
Sted: Stavanger

Legg innav Oleivh » fre 16 okt, 2009

Bump/normal mapping kan egentlig ikke sammenlignes med parallax mapping. :/

Og mental ray er vel en software renderer, m.a.o. kan jeg ikke bruke HLSL, GLSL eller CG shadere (disse fungerer bare i viewporten), jeg må bruke shadere skrevet spesifikt for mental ray.

Edit: Ser at mental mill kan exporte mental ray shadere, men jeg håpet på å finne en ferdig shader. Er litt skeptisk til hva slags shadere man kan lage med et program.

Gå tilbake til «Mental Ray»