Ingen bump i skygger

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Annnte

Ingen bump i skygger

Legg innav Annnte » lør 27 des, 2008

Heisan!! Har et problem som har forfulgt meg i snart 1 år. Nå er jeg lei. Når jeg bruker bump for å lage f.ex panel på en vegg, så blir det ingen bump i områder hvor det er skygger. Se vedlagt bilde...
Skal det være sånn, eller kan man løse det på et vis?
Vurderer å modelere hver planke, men har ikke lyst. Har også prøvd displace, men da modellen er en dwg får jeg ikke til det ordentlig :(

Har hvit farge i difuse og negativ bitmap i bump slotten satt til 400.
daylight system, og FG.

Sti@n
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

Zinho
Sted: Kristiansund

Legg innav Zinho » søn 28 des, 2008

I de tilfellene dette hender meg, så gjør jeg slik: tar inn bumpen - assign material på nytt, så får jeg bare bumpen, så henter in texturen igjen og assign igjen, så har jeg begge.
Vet ikke hvorfor det er slik, men det fungerer for meg iallefall.

Brukeravatar

Trådstarter
Annnte

Legg innav Annnte » søn 28 des, 2008

Takk for svar, men jeg fikk det ikke til å fungere. Så etter mye fram og tilbake fant jeg ut v det... :)
Ok, for de som også måtte ha samme problemet - så er det bare å hive Mr sun laaaangt dit peppern gror. Med en gang jeg byttet mr sun i daylight system ut med standard, så gikk alt så mye bedre. Panelet kom fram :D Grunnen til det er at du ikke kan justere shadow intensity i mr sun...så vidt jeg vet :?

Sti@n

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » man 29 des, 2008

Bump er jo egenligt bare en visuell-effekt og ikke noe kosmetisk. Den lager skygger for A skape dybde i geometrien sAvidt jeg har forstAtt. SA det kan kanskje forklare hvorfor disse bump-skyggene ikke fungerte der det er skygge med det lyset pga dArlig shadow intensity.

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » man 29 des, 2008

Har aldri vært borti dette problemet med andre renderere men har du prøvd å bruke andre typer bump? Kommer ikke på noen i farten men vet det er en del 3rd party.
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Trådstarter
Annnte

Legg innav Annnte » man 29 des, 2008

Så lenge jeg ikke bruker Mr Sun har jeg ingen problemer med bump :)

Stian

Brukeravatar

sciroxx
Sted: Oslo bislett
Kontakt:

Legg innav sciroxx » fre 01 mai, 2009

hva med å prøve displacement istedenfor? så har du ihvertfall geometri og ikke en illusjon som bump egentlig er :) som sveinKF nevnte over :)
Kim Jong Il , im a huge fan master of the internet!

Brukeravatar

Trådstarter
Annnte

Legg innav Annnte » fre 01 mai, 2009

hva med å prøve displacement istedenfor? så har du ihvertfall geometri og ikke en illusjon som bump egentlig er som sveinKF nevnte over

Åj, nå er det snart et halvt år siden siste post i denne tråden.
Problemet med displace er at denne modellen ikke takler det. Det er en dwg full av triangulering. Huset er modelert i Revit og exportert derifra, og da blir det desverre ingen rein mesh :) Bruker helst displace, men på dwg`ene fra revit funker det dårlig :)

Stian :)

Brukeravatar

codexdelux

Legg innav codexdelux » man 14 des, 2009

jeg ville tro problemet ditt ikke ligger i MR sun, siden der MRSUN treffer har du jo bump, er vel mer mr_sky som ikke kaster nok skygge. det er jo i Skylight belyste områder du mangler skygger, ikke omvendt.
kast huset ut gjennom vinduet!?!
If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Brukeravatar

Trådstarter
Annnte

Legg innav Annnte » man 14 des, 2009

Takk for svar...lenge sia denne tråden var i aktivitet. :)
Jeg har kuttet ut max og hoppet over til Modo...å dær har jeg ingen av problemene som er beskrevet i denne posten :D

simen
Sted: Købenahvn

Legg innav simen » tor 17 des, 2009

hva program har du brukt?

Brukeravatar

Trådstarter
Annnte

Legg innav Annnte » tor 17 des, 2009

hva program har du brukt?

Da jeg startet denne tråden brukte jeg 3dsMax. Men har hoppet over til Modo.

Gå tilbake til «Mental Ray»