Mental Ray interior tutorial?

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
V-Raymond
Sted: Nesodden
Kontakt:

Mental Ray interior tutorial?

Legg innav V-Raymond » ons 19 nov, 2008

Hei, noen som vet om noen bra mental ray tutorials. Interiør-rendering, først og fremst med mr sun og sky? hadde ikke trudd det var så vansklig å finne. har funnet noen gamle dårlige...helst ikke videor, da linja mi er treig..

Edit: i tillegg er jeg nygjerrig på om noen her har erfaring med å jobbe med LWF (gamma 2.2) med mental ray?

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 19 nov, 2008

Har brukt LWF en stund, men tweaka meg litt frem og tilbake underveis for å finne passende arbeidsmetoder både i MR og Vray. Det fungerer ikke alltid like bra og jeg har nok sikkert ikke alltid gjort det "helt riktig", men får bare spørre om du lurer på noe..

Med MR tror jeg det bare er å sette gamma til 2.2 - og jeg kjører også input gamma på 2.2 for å slippe å gjøre dette på alle bitmaps jeg bruker.
Tror ikke det er særlig mer hokus pokus enn det - bortsett fra å bruke mindre lys og slikt såklart :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
V-Raymond
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » ons 19 nov, 2008

skjønner..når du velger farger, slenger du da bare en color correct (max-map'en, ikke plugin) i difuse og setter gamma til 0.4545?

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 20 nov, 2008

Jeg prøvde meg såvidt på en Color Correction plugin som jeg ikke husker hvor jeg fikk tak i, men synes det ble litt tungvindt. Nå har jeg bare hooka på Affect Color Selectors og Affect Material Editor. Som sagt har jeg mye prøvd meg frem til hva som fungerer for min del, men ser ikke ut til å trenge videre color correction med de to på.

Oppsettet her er for minst mulig ekstra arbeid for min del. Har sett det er anbefalt å stille gamma manuelt på farger og bitmaps selv, men nå må jeg sette ned enkelte ting som HDRI maps til gamma 1, mens resten kjører jeg bare på som vanlig.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » tor 20 nov, 2008

Når du tar inn bitmaps i max får du også spørsmål om du vil bruke bildet, systemet, eller egendefinert gamma. Så om du da har skrudd på gamma og affect color selection / material editor i "Gamma / LUT" konfigurasjon burde du være good to go?

Sånn jeg har forstått det skal da 3dsmax ta seg av alt som har med gamma å gjøre sånn at du slipper å korrigere bilder før du tar de inn i max. Det står og ganske greit forklart i hjelpefunksjonen i max (F1, keyword 'gamma').

-K-

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Stemmer.. Har sett enkelte si at man kan la input gamma stå på 1 og så sette bitmaps man importerer til 2.2 manuelt. Er mange måter å gjøre det på og noen fortrekker å gjøre det manuelt fordi 2.2 ikke fungerer riktig på alle bilder. Bl.a. som jeg nevnte i forrige post skal HDRI bilder importeres med 1 i gamma.

Så jeg ser det som litt smak og behag utifra hva du jobber med og liker best. Jeg merka det tok litt tid å bli vant med og komme inn i LWF. Spesielt i overgangen når jeg hadde jobbet uten LWF og skulle konvertere scenene til LWF, men nå tenker jeg ikke særlig over det lenger. Nå virker bare materialeditoren mørk og rar hvis jeg slår det av :)

Brukeravatar

Trådstarter
V-Raymond
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » tor 20 nov, 2008

Hei, joda kan fremgangsmåten med bitmaps. den er jo akkurat som med vray og alle andre, det jeg lurte mest på var fargevalg i linear display.

Greia er i vray har du jo vray color som jo er til akkurat dette. color picking i linear display.

Den color correct map'en jeg mente er den som hører til MR/max 2009. under advanced har du gamma justeringsmuligheter.

En "100% grå"dvs. 128,128,128 blir jo helt feil, dersom man taster inn 128,128,128 eller 0,5_0,5_0,5. Dette var poenget mitt, Kbotnen...Fargen må jo korrigeres. dvs. tones ned.

vil ha en forutsigbar metode så det ikke må testrendres så mye for å nagle en farge.

Sånn jeg ser det er vel det enkleste å bruke en colorcorrectmap?

edit: tallet 0,45454545 kommer seff fra 1/2.2..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Hm, jeg ser problemet ditt hvis du er ute etter å bruke verdier for å finne en farge. Det jeg har gått etter når jeg har satt opp oppsettet mitt er at fargen som jeg ser i materialeditoren blir lik i render. (Mørk grønn i material editor rendrer som samme mørk grønn) .. Men som du sier 50% grå blir ikke 50% grå i render. Har desverre ikke noen gode idèer på akkurat det der..

Brukeravatar

Trådstarter
V-Raymond
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » fre 21 nov, 2008

Ja, det blir nok å bruke den MR color correct'en. funker jo greit nok, men det er jo alltid litt tweaking med LWF..

Gå tilbake til «Mental Ray»