Blur i refleksjoner med MentalRay .

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
bret_leon

Blur i refleksjoner med MentalRay .

Legg innav bret_leon » ons 30 jan, 2008

Hei, jeg har en scene som består av ett plane og en teapot.
plane har standard materiale med raytrace i reflect slotten, og teapoten har ett ArchDesign materiale.

Min render ser da slik ut, men probelemt mitt er at jeg ønsker å blure refleksjonen etterhvert som den kommer lengre unna.
på måte som en falloff blur..
Hvordan setter jeg opp det, ? og jeg vil ha planen helt rett, så det funker ikke å legge inn noise for å bryte opp refleksjonen og dermed blure den...
Øverste bilde er en PS versjon av slik jeg vil ha det... Nederste er slik det er nå.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » ons 30 jan, 2008

Det var ein tråd for lenge siden som handla om dette: http://www.3dhue.com/viewtopic.php?t=18 ... light=blur . I maya(mr) kan du stille på blur i refleksjoner, veit ikkje om det går ann i nyere versjoner av max.

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 30 jan, 2008

Prøv å bruk et miaMaterial (archViz materiale) der du vil ha blurede refleksjoner.
Der kan du justere på Glossiness (heter hvertfall det i Maya.)
Tror det demonstreres i mental ray Improvements videoen. :)

bretleon

Legg innav bretleon » ons 30 jan, 2008

Hei og takk for tips.
Jeg så igjennom videoen for 3dsmax, men det ser ikke ut som om det går an å kontrollere bluren i den grad jeg vil, men kun hvor mye blur hele refleksjonen skal ha, og ikke at det skal bli mer og mer...

er det forensten noen måte å rendre ut bare refleksjonen i eget pass for så å få med en alpha kanal? når jeg gjør det får jeg også med planen reflaksjonen ligger på.

#-o
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

gboom
Sted: london

Legg innav gboom » ons 30 jan, 2008

Bruk et falloff map i glossyness slotten og sett den gjerne til frenel og juster kurven til du får graderingen av blur/ikke blur du ønsker.

Bruker du max2008 kan du se på production shaders (som er gjømt men tilgjengelige, google de).
Eller i post Add rgb'en av refleksjonspasset sammen noen ganger og kopier det over på alpha kanalen i post.

-the0

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » tor 31 jan, 2008

Hvis jeg forstår deg riktig om hva du vil ha, så skal en få det med standard reflection blur. Du skal ikke trenge å hive på noe falloff eller noe.
Hvis du får refleksjoner som på den videoen, "mental ray Improvements" (jeg har ikke sett gjennom hele, bare første del), så er blur'en lik uansett avstand fordi den er "fake". Jeg ville tippe at du får riktig resultat hvis du fjerner haken fra "Fast(interpolation)" under "reflection" i material editoren.
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 02 feb, 2008

Tror DGS materialet har denne muligheten innebygd.

Gå tilbake til «Mental Ray»