Trenger hjelp med Mental ray!

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
Kimmag
Innlegg: 87
Registrert: tir 01 mai, 2007
Sted: Norge

Trenger hjelp med Mental ray!

Legg innav Kimmag » ons 21 nov, 2007

Hei! Har lagd en animasjon av en shot som fylles, men det er noe merklig med MR idag... Jeg vil at glasset skal bli som et glass, og vannet litt "øl" farge på en måte :) Noen som kan hjelpe? Og hvorfor er det slike biter på fluids? Er bare 1 dialectric material der! Håper VELDIG på hjelp! Takker for svar!

Bilde

Brukeravatar

Wildjinta
Innlegg: 171
Registrert: ons 04 apr, 2007
Sted: Oslo

Legg innav Wildjinta » tor 22 nov, 2007

Bruk materialet phong til glasset, juster på transparency til nesten usynlig. Så skrur du på Refractions (lenger nedover, under transparency) til 1.5 for glasset. Gjør det samme for øl-materialet. Resten finner du frem selv ved hjelp av farge, specular osv.

På Hypershade menyen er det egen meny med MR innstillinger/materialer. På det ene av dem, diselectric (hvis jeg husker det riktig) kan også brukes som materiale for glass.
- Wildjinta -
Jeg har ikke hippotomonstrosesquippedaliophobia, heldigvis!

Brukeravatar

Kelemvor
Innlegg: 1221
Registrert: man 19 jun, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 22 nov, 2007

Når det gjelder bruk av dielectric material så bør ikke det legges rett på objektet, men benyttes via shading group.

- Lag et nytt materiale (samme hvilket, kalles heretter basemateriale)
- Lag et dielectric materiale
- Velg basematerialet i hypershade
- Trykk på input/output connections (i knappelinjen på hypershaden er det en firkant med en pil inn og en pil ut)
- Velg basematerialets shading group
- Åpne mental ray-tab'en til shading groupen i attribute editor
- Dra, med midterste museknapp, dielectric materialet over til der det står Material Shader under mental ray

Deretter kan du justere dielectric material som du vil og se forskjellen når du rendrer i mental ray. Grunnen til å gjøre det på denne måten istedet for å legge det direkte på er at du får mer kontroll over shaderen din ved at du kan legge til photon shading, volume shader, shadow shader og masse annet.


Trådstarter
Kimmag
Innlegg: 87
Registrert: tir 01 mai, 2007
Sted: Norge

Legg innav Kimmag » tor 22 nov, 2007

Jamen hvordan får jeg ølfarge på vannet uten at det kommer slike prikker?

Brukeravatar

Kelemvor
Innlegg: 1221
Registrert: man 19 jun, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 22 nov, 2007

For å stille farge på materialet jeg ga oppskriften på er det bare å endre på fargen i dielectric material.. Den fungerer på både øl og glass..

Hvordan lagde du fluid? Er det realflow?


Trådstarter
Kimmag
Innlegg: 87
Registrert: tir 01 mai, 2007
Sted: Norge

Legg innav Kimmag » fre 23 nov, 2007

Ja det er realflow :)

Brukeravatar

Kelemvor
Innlegg: 1221
Registrert: man 19 jun, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 23 nov, 2007

Prøver du å legge på en tekstur? Har du sjekket at resolution (husker ikke helt hva det heter) som står i channel boxen er på 1?


Trådstarter
Kimmag
Innlegg: 87
Registrert: tir 01 mai, 2007
Sted: Norge

Legg innav Kimmag » fre 23 nov, 2007

Ok fjerna alt sammen og la til på nytt, er ikke noe der nå, men hvordan får jeg slik som dette: http://www.youtube.com/watch?v=Pqf3E9Vf ... E6&index=1
Men legger jeg på lambert eller noe kommer det tilbak :(


Trådstarter
Kimmag
Innlegg: 87
Registrert: tir 01 mai, 2007
Sted: Norge

Legg innav Kimmag » man 26 nov, 2007

Ingen som vet om noe?


Gå tilbake til «Mental Ray»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron