2D plan og self illumination i Mental Ray

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
windbird

2D plan og self illumination i Mental Ray

Legg innav windbird » fre 27 jul, 2007

Hei!

Ble medlem i dag! Håper det er noen som kan hjelpe meg!

Jeg jobber som 3d designer, jeg jobber med store utendørsscener med realistiske terrengmodeller og mye vegetasjon.

Til vegetasjon bruker vi Forest Pack, dette er en Plug-in som bruker 2d plan som snur seg mot kameraet. (Vet dette er en jukseteknikk, men med våre store modeller er dette den løsningen som for tiden må brukes)

Uansett; Jeg har begynt å eksprementere med Mental Ray på disse scenene, alt ser rimelig lovende ut, men jeg sliter med en ting. Trærne mine som er 2d plan er selvlysende uansett innstillinger. (Se link til bilde nederst).
Jeg skal lage en sol-skygge analyse, altså soloppgang til solnedgang. Men når solen er nede er fremdeles trærne selvlysende. Materialet er Planes Material og alt av selvlyshet er skrudd ned/av.
Jeg bruker forresten 3ds MAX

Kan noen hjelpe meg med dette, jeg begynner å gå tom for ideer.

windbird

http://i116.photobucket.com/albums/o24/ ... un0000.png

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » fre 27 jul, 2007

Velkommen! :)
Vel jeg tror det kan være flere ting.
*Enten ligger teksturen i "Self-Illumination" istedet for "Diffuse Color" i Material Editor.
*Du har "Ambient" fargen i materialet veldig lyst? Den kan lage en sånn effekt. Prøv å gjør den helt svart.
*pass på at du har skygger aktivert på alle lys. Ellers vil flater mot lyset bli mye lysere.
*Eller kan det være at Mentalray lyser opp med "default lys". Dette kan forklare hvorfor alt lyser litt. Jeg hadde sett etter en tutorial på å lyssette dette med Lighttracern eller noe annet. Kanskje du kan bruke noe lignende som Unickars bruker her link.

Håper det hjalp noe :)

Trådstarter
windbird

Legg innav windbird » fre 27 jul, 2007

Takk for svar!

Jeg har bare en lyskilde og det er et daylight system. Jeg har dobbeltsjekket alle punktene du har nevnt og det er ikke noe av dette som er årsaken.

Jeg har dillet litt med det og funnet ut at det er Planes Material som er problemet. Hvis jeg har standard materiale som base materiale så fungerer det. Men jeg mister en del funskjoner med å bruke standard materiale så jeg skulle gjerne funnet ut av det. Det virker som om Mental Ray ikke er helt kompatibelt med Planes Material (planes material er forresten noe som man får med Forest Pack har jeg funnet ut, trodde dette var noe som var innebygd i 3ds).
Så hvis det ikke er noen her som er kjent med forest pack er det kanskje ikke så mange som kan hjelpe meg.

windbird

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » fre 27 jul, 2007

Hmm ser det på sia dems også. De kjører eget materiale som bionatics pluginen. Da blir du kanskje nødt til å bruke max's innebygde Radiosity eller en annen plugin istedet for MR.
Forest pack har et eget support forum. Hadde sjekka der om noen har et lurt triks for å få det til å funke i MR.
Sr Consultant Visualization
Aker Solutions

Gå tilbake til «Mental Ray»