Mental Ray problemer

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 04 apr, 2007

Send gjerne med alle maps sånn at scenen er slik du bruker den nå.

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » ons 04 apr, 2007

Har sendt deg en mail med de to 3D-modellene mine + alle maps (tror jeg).
Uansett om du finner ut av det eller ei skal du ha tusen takk for hjelpen! :)

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 05 apr, 2007

Har ikke fått mail enda.
Sjekk om de ble sendt. Du kan eventuelt dele inn i flere rar filer eller om
du legger opp på en server eller noe. Om filstr. ble for stor mener jeg.
Sjekker igjen i morgen en gang hvis jeg har tid. :)

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » tor 05 apr, 2007

Har du ikke fått den enda?

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 05 apr, 2007

Nei. :-k

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » tor 05 apr, 2007

Jeg har sendt til
christer@chriterb.com
Er det riktig?

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 05 apr, 2007

nei.. christer ætt christerb dått com

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » fre 06 apr, 2007

ja jeg skrev feil i posten. Skrev det riktig på email i allefall.
Har sendt igjen.

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » fre 06 apr, 2007

Vet ikke om det er noen sperre på hvor store filer jeg kan ta imot jeg.
Det er ikke noen annen måte å sende de på da? Har ikke fått mail enda.

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » fre 06 apr, 2007

fikk tips om noen sider
www.filefront.com eller www.megaupload.com

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » fre 06 apr, 2007

Ok.. bare gi beskjed når det er i boks.

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » fre 06 apr, 2007

Sender deg en pm :wink:

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 07 apr, 2007

Da har jeg sett på den ene fila hvertfall..
Du har en god del geometri som er litt ugrei. Buksa på character1 f.eks. har endel geometri som gjør at den ikke vil rendre med subdivApprox.
Og maya filene var veldig store.. med mye unødvendig greier.
maya fila til char1 f.eks. var på 119mb og fikk den ned til 13,3mb ved å bare rydde litt i fila.
Det jeg gjorde var å;
- selecte all geometri du skal ha med i scena.
- slette history
- gruppere alle objektene i EN gruppe (evnt. rydde opp på en annen måte)
- slette alle andre tomme transformNoder, nurbscurves og objekter som er usynlige.
- optimize scene

Så kan du lage en dispApprox som du setter til "Fine View Low Quality" og ta det derfra.
På subDivApprox kan du f.eks. sette til min 0 - max 2.

uansett må du gå igjennom geometrien din for å se etter feil.
Så på kroppen, jakka og buksa til char1.
Kroppen hadde noe nonmanifold geometri.. doble edger i den ene øret
o.l. og en edge som hadde forsvunnet på en av fingerne blandt annet.
Jakka tror jeg var grei.
Buksa har masse nonmanifold inni.. vet ikke om det er meningen at den
skal være dobbel eller ikke, men den har hvertfall endel feil.
Du burde kanskje gå over geometrien din for å se om den funker eller ikke.
Buksen ville som sagt ikke rendre med subdivApprox.. mulig det er flere
som gjør det samme?
blablabla.. :P Uansatt.. en liten opprydding i scenene og geometrien
hadde nok gjort susen. :)
Har dessverre ikke tid til å gjøre det for deg. ;)
Lykke til. :)

Edit: Litt optimalisering av geometrien enkelte steder hadde heller sikkert ikke gjort noe. f.eks. beltespennen til char2 har 50 segmenter rundt o.l.
Den kan lett gjøres fra 8276 tris til under 1000 tris uten at man ser særlig
forskjell på litt avstand. Gav meg på 858 tris og den ser fortsatt ganske lik ut. :)

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » lør 07 apr, 2007

hah *faen* mulig jeg har sendt deg feil fil? :S 119 #-o
anyway, trodde jeg hadde sletta history og det der, men det hadde jeg visst ikke.
Boksa, rendrer den ikke? hørtes da ikke bra ut. Får gjøre en liten skjekk på filene jeg da.
Men skal du sende over filene eller skal jeg ta det fra det du har sagt nettopp?
Takk for hjelp, Christer! :wink:

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 07 apr, 2007

Du kan jo bare ta det fra det jeg har sagt? eller?


Gå tilbake til «Mental Ray»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron