Mental Ray problemer

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Mental Ray problemer

Legg innav Hjelvik » fre 30 mar, 2007

Kan noen si meg hvorfor Mental Ray bruker et ÅR (50 minutter) på å rendre en character jeg har laget som har rundt 20 000 polygoner?
Jeg har ordnet displacement map i ZBrush, og har tatt av Maya displacement map, ordnet approximate editor korrekt (vil jeg tro).

I output window står det "invalid tif directory; tags are not sorted in ascending order. Wrong data type 1 for "Software"; tag ignored.
Jeg kan fremdeles rendre men jeg lurer på om det kan være det som gjør utslaget? og kan det være at jeg ikke kan bruke tif?

I tillegg får jeg nesten hver gang en beskjed: "Fatal error ...", også fryser hele greia (hyggelig)
'Utrolig stas faktisk, men hvorfor skjer det? Må jeg stille på memory options i MR? Hvor da?

Brukeravatar

Medi8or
Innlegg: 1066
Registrert: fre 12 mai, 2006
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » fre 30 mar, 2007

Nå bruker ikke jeg Mental Ray, men jeg vil tro det er litt mangelfull informasjon her om 50 minutter er lang rendertid eller ikke. Størrelse på render, lyssetting, materialer, osv. vil jo ha en dramatisk effekt på rendertiden, for ikke å snakke om hva slags maskinvare du har...


-han som nylig fikk et døgns rendertid på usle 450 polygoner, i 320x240 oppløsning...
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » fre 30 mar, 2007

Høres ut som om det er en "feil" med tif filen. Sist jeg sjekket var Maya
ganske sær på det. Også tror jeg ikke Maya er så glad i bilder som er
lagret som sort/hvitt. Man må lagre som RGB.. men selvfølgelig med bare
sorte og hvite toner i bildet.
Du har sikket gjort det, men exporten fra zBrush må innom PS (e.l.) en
tur før den blir Maya-vennlig. Prøv med forskjellige options når du lagrer
ut bildet fra bilderedigeringsprogrammet ditt. Evnt. test med tga.

Og forresten, bare så det er sagt.. geometri på 20000 tris blir ikke det
ved render når man bruker displacement. Sett på detaljerte beskjeder i
Render Settings for å se hvor mye approximation tesselerer.

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » lør 31 mar, 2007

Har sett flere videoer på nettet, blant annet fra zbrushcentral, hvor en demonstrerte hvordan å displacement map fra ZBrush til Maya. Det var ikke noe snakk om å legge det inn i et bilderedigeringsprogram. Og han lageret i tiff.
Jeg har egentlig gjort dette etter oppskriften, men likevell skjer det.
Jeg skal prøve tga. Men hvis du mener at jeg må inn i photoshop, bør jeg cranke opp brightness/contrast?

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 31 mar, 2007

...bør jeg cranke opp brightness/contrast?


Nei. Du bør lese av i zBrush hva du skal sette alpha brightness/offset på i
Maya for å få et riktig resultat i forhold til hva du har i zBrush.
Husker ikke helt hvor det står, men du finner det sikkert på zbrushcentral.

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » man 02 apr, 2007

Jeg har modellert min andre karakter og skal rendre.
Hvordan kan jeg løse dette problemet?

"Mental Ray: out of memeory"
"Mental Ray: out of memeory"
"Mental Ray: out of memeory"
"Mental Ray: out of memeory"
"Mental Ray: out of memeory"
"Mental Ray: out of memeory"
MEM 0.5 fatal 031008: can't allocate 33621392 bytes.
MEM 0.5 fatal 031008: can't allocate 33621392 bytes.

Jeg har hørt jeg kan stille på memory toleransen. Hvis det stemmer, hvor? På forhånd takk!

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » man 02 apr, 2007

bare bruk denne kommandoen:

Kode: Velg alt

setAttr "mentalrayGlobals.jobLimitPhysicalMemory" 0;


Hvis jeg ikke husker riv ruskende feil er 0 ubegrenset minnebruk.. (aka.
Render 'till you drop ;) ) bare bytt ut det tallet hvis du vil bruke noe annet.


Og her er en liten cheat for å booste kapasiteten enda litt. :)
(Mulig man må kopiere URL'en og paste for at den skal funke.)

Set Maya to use maximum memory (increase the Virtual Memory limit)

tror denne linken skal funke lokalt hos alle.

Brukeravatar

l_o_s_b
Innlegg: 2263
Registrert: man 21 nov, 2005
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » man 02 apr, 2007

Trur eg har vert borti liggnende problem i max med mr og fg(eller gi?) Problemet var då eit lys som sende ut photons i alle rettninger og ikkje traff noko, så ved å tette igjen verdenen eller å bruke eit spot light så var det fiksa. Men ikkje sikker på om det er det du bruker.

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » man 02 apr, 2007

Forresten.. hvis du bruker Maya 8.5 kan du finne "mentalrayGlobals" noden
ved å gå på Render Settings -> Mental Ray -> Framebuffer -> User Framebuffer
og trykke på "Open Editor" knappen.. da åpner AE'en seg med
"miDefaultOptions" highlightet.. Det ligger også en tab der som heter
"mentalrayGlobals".. Der ligger "Memory and Performance"-> Memory Limits..

Bare for å gjøre det enkelt.. ;)

Men det kan nok hende du bør ta en titt på instillinger slik l_o_s_b sier
også. Både på lys, render settings og eventuelt på Displacement
Approximation instillingene dine.

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » tir 03 apr, 2007

Displacement innstillingene skal nok være riktig vil jeg tro. Har creat'a MR displacement og subd. min 3, max 5, length 0.10 uten at jeg er helt sikker på det. Har ikke rørt render innstillingene. De står på MR default (med production). Men jeg skal følge oppskriften du ga meg Christer. I will report back! 8-)

EDIT:
Nei, det utgjorde ingen forskjell. MR rendrer litt av den svarte bakgrunnnen før det stopper opp når den skal rendre karakteren. Jeg får da en Fatal error som vanlig...
Satt render limit til 0. Jeg har 2 GB ram. Hjelper det å prøve å skru av mjpolytools og bonus tools etc? any other thoughts?
MR er kresen :sad:

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » tir 03 apr, 2007

Foresten, om det skulle være noe tvil om at det var noe annet enn map'ene som var problemet, så kan jeg fortelle at jeg testet en render med default lambert og da gikk det helt fint.

Da er det ett eller annet med Shaderne eller approximate editoren. Jeg har lagt til Cabity Map, Displacement Map og Bump Map (normal map). Dette er lagt til på hud, bokse, og jakke, og tenner. Hvis det er noen råd for innstillinger jeg bør ordne, skrik ut!

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tir 03 apr, 2007

Prøv å senke instillingene på subdivApprox. Prøv med lave instillinger først
og jobb deg oppover om det skulle være nødvendig.

Fikset du cheat'en med /3GB switchen forresten?

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » ons 04 apr, 2007

Nei, fiksa ikke cheat'n, men regner med det ikke utgjør store forskjellen?
Anyway, jeg skal fikse det. Får senke subd og displacement innstillingene i approx. editoren å håpe på det beste... fungerer det ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Hadde jo faktisk vært enkelt å sendt fila til deg, men det skal jeg ikke bry deg med, i tillegg til at den er veldig stor:/

Kan det hjelpe å formatere?

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 04 apr, 2007

Du kan godt sende filen hvis du vil. Bare pakk ned ting til en *.rar fil
eller noe.
Hvis du vil det kan du sende den på christer(snabel-a)christerb(dått)com.
Lover ikke at jeg får sett på den med det første, men kan gjøre det hvis
jeg får et ledig øyeblikk mellom bæsjebleier og skriking. :P
Cheat'en gir maskina mer virtuelt minne, noe som gjør at den ikke kneler
hvis du bruker mer enn "så og så mye" minne.. husker ikke helt hva
grensen er, men jeg vet Windows har en sperre der.

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik
Innlegg: 139
Registrert: søn 23 jul, 2006

Legg innav Hjelvik » ons 04 apr, 2007

Da sender jeg da! takker. Skal jeg sende bare maya fila eller den og alle maps?


Gå tilbake til «Mental Ray»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron