Tips for å bli kvitt flickering (alt mottas med takk!)

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Tips for å bli kvitt flickering (alt mottas med takk!)

Legg innav hardrock_ram » fre 11 mai, 2012

Jeg har en animasjons som skal rendres i Mental Ray med Final Gather. Det er en tung scene (geometrisk og texturmessig) med masse animasjon og kamerabevegelser. Scenen er fullstendig innendørs.

Det jeg har gjort hittil:

*Satt på project FG from positions along camera path. Her regner jeg med at å divide på et høyt tall gir bedre utjevning?
*One file per frame (Best for animated objects)
*Incrementally add FG points to file. Dette for kunne rendre FGmap på kun en datamaskin
*Noise filtering til very high
*Interpolate over 3 frames med FGmaps under rendering

Problemet er at animasjonen er relativt lang (til sammen 5000 frames), og jeg skal rendre dette innen rimelig tid (noen dager) på tre (kraftige) pcer. Selv med innstillingene over flickrer det ganske mye. Hvis jeg skal ta minimalt hensyn til nøyaktigheten av FG, er det bare å kjøre disse innstillingene i været, eller blir det seendes helt for j.. ut? Er det noen innstillinger under FG-panelet som gir god demping av flickering i forhold til hva det koster av rendertid? Og til sist: Er det noe annet jeg kan gjøre for å redusere flickering?

takker VELDIG for hjelp :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 11 mai, 2012

To tips (det finnes muligens bedre tips) slå av FG og alt av inderect illumination og se hvordan resultatet blir da. Hiv så inn fill-lights der det trengs. På den måten slipper du fg og gi. Om resultatet ikke blir like bra så slipper du ihvertfall unna med alt av flickering og massevis med rendertid.

Tips nr.2 - bytt om til vray og presample alt av gi. Dette kan renderes ut i 320x240 oppløsning men med høy kvalitet på det resterende. Så kan du hente inn presamplingen og stille oppløsningen til det du måtte ønske. Så går renderingen unna som hakkamøkk!

Ang tips 1. så har jeg mått gjøre dette opptil flere ganger selv. Da har jeg bare jukset til FG ig GI og det ser som regel like bra ut så lenge du vet hva du driver med.

:)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Trådstarter
hardrock_ram

Takk! jeg har forskjellige scener med veldig forskjellig lys, så kanskje jeg skal se hva som funker best i hver enkelt.

Ang metoden med presampling i vray - Er dette mulig med Final Gather også? Altså at jeg setter oppløsningen lav til FGmap`et som jeg lager først, deretter rendrer med høyere oppløsning?
Sist redigert av hardrock_ram den fre 11 mai, 2012, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Jeg har aldri testet dette i mr, men det er ihvertfall verdt et forsøk :) del gjerne erfaringen med resten av oss! Det er jo kjapt gjort å teste det.
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Trådstarter
hardrock_ram

MR aksepterer det ihvertfall, men det tar litt tid å se om det løser flickerproblemet. Jeg poster resultatet senere!

Uansett så skjønner jeg ikke helt at det skal ha betydning, for det må jo bare bli samme effekt som å sette FG point density lavere ... men jeg skal ihvertfall teste, så får vi se ...

Til sist - hvordan er det å bruke GI istedenfor FG? Samme problemet? Flickeringen jeg sliter med er skygger som brått forandrer intensitet og reflektive områder som plutselig blir store hvite flekker som beveger seg over overflatene. Det så ikke ut til å bli slike problemer med GI, men siden ingen har nevnt det som er brukbar løsning på flickerproblemet, så har jeg ikke tatt meg bryet med å teste det for alvor. En grunn til det er bla. at jeg må gjøre forandringer i lyset hvis jeg skal bruke GI isteden ...

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » fre 11 mai, 2012

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fRObjsxrJzs[/youtube]

FG og GI bruker ofte en del ekstra tid, og med lur lyssetting kan du spare deg for en del rendertid.
www.amvfx.com

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Dette blir jo mer den veien jeg skrev som tips nr.1 - Men jeg ser ikke poenget med å bruke scanline.. Da mister du mange muligheter..
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » fre 11 mai, 2012

Beklager, burde vel egentlig ha skrevet at jeg ikke mener han skal gå over til Scanline, men vil tro av hvis du bruker lur lyssetting som han gjør i videoen så kan man spare mye rendertid. Slik som du skrev i tips 1.
Skulle bare vise med videoen at det er mye man kan spare på.
www.amvfx.com

Trådstarter
hardrock_ram

Ja, jeg skjønner. Jeg kan prøve å klare meg til dels uten FG\GI. Animasjonen er delt opp i 10 scener hvor lyssettingen uansett er ganske forskjellig fra scene til scene. En del av disse burde jeg vel klare å fake.
Jeg kan kanskje bruke AO en del steder også ...

Gå tilbake til «Mental Ray»