V-ray opacity material problem!

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
dronn1
Innlegg: 53
Registrert: lør 06 des, 2008
Sted: Ålesund
Kontakt:

V-ray opacity material problem!

Legg innav dronn1 » fre 22 apr, 2011

Okei.

Jeg har litt problemer med ett materiale som nekter å oppføre seg slik jeg ber det om :) Slik som alle andre problemer er.

Det som er casen er at jeg har ett materiale med ett bitmap i opacity slotten, slik at det skal bli gjennomsiktig der jeg vil.

Se bilde:
Bilde


Men det som skjer er at det blir blått under? Av en eller annen merkelig grunn! #-o


Se bilder:

Bilde



Noen som har noen som helst fornuftig idê om hva grunnen til dette kan være ? :)


Takker for alle svar! :)
Jørgen Drønnen
3D Designer - Teknisk Tegner

Offshore Simulator Centre AS
http://www.offsim.no

Personlig Portfolio: www.DronnenDesign.com

Brukeravatar

Opey
Innlegg: 94
Registrert: tir 20 mai, 2008
Sted: Rundtomkring

Legg innav Opey » fre 22 apr, 2011

Hmm, du er sikker på at du ikke har et blått materiale av no' slag under der? Eventuelt flipped polys, kanskje? Bruker du et standard VrayMtl som hovedmateriale?

Eller har du endra bakgrunnsfargen til blå? :P

Brukeravatar

Andrews
Innlegg: 319
Registrert: søn 30 aug, 2009

Legg innav Andrews » fre 22 apr, 2011

For meg ser det ut som det hvite i opacity masken din har blitt gjennomsiktig og materialet du jobber med er blått. Hva skjer hvis du inverter opacity masken?


Trådstarter
dronn1
Innlegg: 53
Registrert: lør 06 des, 2008
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg innav dronn1 » fre 22 apr, 2011

Hello Andreas :)
Våken du og altså?

- Prøvde å inverte opacity masken, det hadde ingen effekt, ble samma skiten bare med motsat opacity da.


Til Opey:
Har ikke noe blått materiale under der, har leita meg grønn :) Har heller ikke blå bakgrunnsfarge, har vray sky, men har testa å endre til rosa, og får samme blåfargen. Men jeg har flipped polys, for å få teksturen som jeg vil ha på polygonene under der. Har dette noe med saken å gjøre ?


For jeg testet å sette en rosa boks under, og da syntes den heller ikke, MEN når jeg satte boksen nært nok under, så såg jeg den. :-k

Se bildet:

Bilde
Jørgen Drønnen

3D Designer - Teknisk Tegner



Offshore Simulator Centre AS

http://www.offsim.no



Personlig Portfolio: www.DronnenDesign.com

Brukeravatar

Opey
Innlegg: 94
Registrert: tir 20 mai, 2008
Sted: Rundtomkring

Legg innav Opey » fre 22 apr, 2011

Flipped polys har sikkert ikke noe å si, jeg bare spytter ut ideer ^^ Men så lenge den boksen skjuler det blå, så kan du jo bare ha den der? Jukse litt :P


Trådstarter
dronn1
Innlegg: 53
Registrert: lør 06 des, 2008
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg innav dronn1 » fre 22 apr, 2011

Hehe ja det kan jeg, men var egentlig tenkt å ha en sånn 1 meter djup grøft/kanal under der, med rør og ledninger osv :) hadde blitt kult.. men om ingen har noen andre forslag så ser det ut som jeg må kaste inn håndkleet og bare gjøre det sånn som du sier :) sette inn en boks der..
Jørgen Drønnen

3D Designer - Teknisk Tegner



Offshore Simulator Centre AS

http://www.offsim.no



Personlig Portfolio: www.DronnenDesign.com

Brukeravatar

Opey
Innlegg: 94
Registrert: tir 20 mai, 2008
Sted: Rundtomkring

Legg innav Opey » fre 22 apr, 2011

Det hadde vært litt stilig ^^ Har du prøvd å bare slette gulvet og prøve igjen? Kan hende det funker :)

Brukeravatar

tarje.p
Innlegg: 46
Registrert: ons 07 okt, 2009
Sted: Nøtterøy
Kontakt:

Legg innav tarje.p » fre 22 apr, 2011

Skulle nesten trodd at opacity-mappet bare ble lagt på den røde og den grønne kanalen i materialet, slik at blåfargen er det eneste som syns..

I Maya vet jeg hvertfall at enkelte materialer ikke oppfører seg helt logisk i fohold til opacity og alpha, og at man ofte må skru alphaen på i fil-tekstur noden også. Men hvis du sitter i Max så vet jeg ikke helt...


Trådstarter
dronn1
Innlegg: 53
Registrert: lør 06 des, 2008
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg innav dronn1 » fre 22 apr, 2011

Sitter i max ja :) Kan teste å slette gulvete og prøve på nytt Opey, men spørsmålet er hvor mye mer tid jeg orker å bruke på dette :) Begynner å få dårlig tid videre i prosjektet. Men takker for hjelpen.
Jørgen Drønnen

3D Designer - Teknisk Tegner



Offshore Simulator Centre AS

http://www.offsim.no



Personlig Portfolio: www.DronnenDesign.com


Gå tilbake til «V-Ray»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron