Color Mapping i VRay

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Bruceplase
Sted: Akershus

Color Mapping i VRay

Legg innav Bruceplase » tir 14 jul, 2009

Under color mapping er det 7 forskjellige alternativer:
- Linear multiply
- Exponential
- HSV Exponential
- intensity exponential
- gamma correction
- intensity gamma
- reinhard

Etter det jeg har fått med meg er linear multiply å foretrekke på interiør scener.

Er det noen som kan gi en tilbakemelding på når de andre alternativene er å foretrekke?

Finnes det noen tutorial ute på nettet som dekker de forskjellige alternativene?

arven
Sted: Trondheim

Legg innav arven » tor 16 jul, 2009

Google er din venn. et søk på "vray color mapping tutorial" ga dette som øverste hit:

V-ray and Color Mapping tutorial | Cg Blog

Den peker igjen til 3 fine artikler som er verdt å få med seg.

Brukeravatar

InSaneTK
Sted: Asker kommune
Kontakt:

Legg innav InSaneTK » fre 20 nov, 2009

Jeg kjører altid gamma correction der jeg setter gammaen til 2.2. Dette er svært viktig for at lys skal oppføre seg ordentlig, men du må også gamma correcta alle teksturer osv i inputten.

Anbefaler at du søker litt på google: "vray gamma 2.2"
Sist redigert av InSaneTK den lør 21 nov, 2009, redigert 1 gang totalt.
Honesty is the first chapter in the book of wisdom.
- Thomas Jefferson

bonedaddy
Sted: knarvik

Legg innav bonedaddy » fre 20 nov, 2009

Google er din venn. et søk på "vray color mapping tutorial" ga dette som øverste hit:

V-ray and Color Mapping tutorial | Cg Blog

Den peker igjen til 3 fine artikler som er verdt å få med seg.

Nice find..:) sitter meg ned med den nå..:)
The object of art is to give life a shape, shakespear

Brukeravatar

codexdelux

Legg innav codexdelux » man 14 des, 2009

Om du jobber i linear workflow (gamma 2.2) så er det ingen vits å bruke noe annet enn linear color mapping. de andre bruke en exponent for å curve gamma'en i bildet ditt så det ser bedre ut om du ikke bruker LWF.
disse følger også srgb-curven og kompenserer for den. om du multiplier brights med 0.9 i linear colormapping og du er i linear work flow, så multipliseres alle brights'ene dine med 90%, eller 0.9. og 100% hvit blir 90% hvit. 90% blir 81% osv...

Om du gjør det samme uten linear workflow så multipliseres dette lineært mens bildet ikke gjøres lineart. dermed blir effekten fra lineaer colormapping overdreven og du får 2x2 = 10 type resultater.

så med andre ord. om du ikke jobber i linear workflow (som egentlig er ett must, hvis du vil ha finest bmuligebilder) så burde du bruke de andre colormappsene for å oppnå resultatene du ønsker. om du derimot er i linear workflow så vil alle andre colormapping options gi feil resultat fordi de egentlig er å regne som workarounds for å ikke bruke LWF.

ja... det var vel egentlig det.

annbefaler å kikke på lienaerworkflow med andre ord.
kast huset ut gjennom vinduet!?!
If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Gå tilbake til «V-Ray»