Prepass utnytter ikke ledig kapasitet

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Prepass utnytter ikke ledig kapasitet

Legg innav Tronotrond » man 27 apr, 2009

Har oppdaga det her et par ganger i det siste. Tror kanskje jeg merka problemet første gang etter SP3 pakka til Vray. Kjører 2010 + vray sp3a nå.

Som dere ser så driver den og kjører prepass på irradiance map, men sitter og "koser" seg med kun bruke 15-30% av all ledig cpu-kraft. Når den begynner på selve rendringa så hopper den rett opp til 100% på alle core'ene..

Mulig det er en enkel løsning på det. Noen som har noen tips?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

codexdelux
Innlegg: 225
Registrert: ons 31 mai, 2006

Legg innav codexdelux » man 14 des, 2009

hmmm synd ingen kan noen svar på dette.
har plundret litt på det der selv. skulle mene det var mulig for vray å ta i bruk litt mer ressurser når den først gikk igang.
kast huset ut gjennom vinduet!?!
If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.


3dhue
Innlegg: 4248
Registrert: tor 02 jun, 2005
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » man 14 des, 2009

Ikke at det løser prepass problemet men sp4 fikser en del andre ting som gjør at det går fortere å rendre nå. Merka faktisk stor forbedring. :)

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 14 des, 2009

Hm, ja.. Er jo en gammel tråd, men kan ikke huske å ha hatt problemet på en stund. Iallfall ikke lagt merke til trege rendere, men har også brukt MR veldig mye i det siste, men satt senest i dag og rendret med vray SP4. Kikket ikke spesifikt etter problemet, men prepass gikk iallfall greit unna på 6000x4000 rendere.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

gboom
Innlegg: 134
Registrert: man 05 mar, 2007
Sted: london

Legg innav gboom » tir 15 des, 2009

Tipper problemer ligger i at prepass (og annen lyssetting som er avhengig av linaere kalkuleringer) ikke kan splitte prosessen og dele ut oppgaver til hver thread like lett. F.eks for at en thread skal kunne kalkulere er man avhengig av informasjonen fra forgje, og da skaper man en dependency loop som ofte kan skje med multithreading. Og da hjelper det faktisk ikke med flere kjerner :)

Ikke alt er like lett aa paralellisere.

-theo


Gå tilbake til «V-Ray»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron