Problemer med VRay sun

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape
Sted: Tønsberg

Problemer med VRay sun

Legg innav Gal_ape » tir 16 sep, 2008

Etter å ha satt opp et lightning system, satt inn vray sun, og lagt til et physical camera, men når jeg rendrer kan jeg bare se bakgrunnen/environment mappet.
Hva gjør jeg galt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 16 sep, 2008

Bruker du vray-materialer? I renderboksen har du noe som heter "Override mtl". Sett et standard grått vray materiale der for å se om det er det.. Hvis du har vraymaterialer prøv å sett ISO opp elle shutterspeeden i kamera ned.
Sr Consultant Visualization
Aker Solutions

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 16 sep, 2008

Ser jo en trapp i forgrunnen? Er vel bare innstillinger på sun/sky/kamera som gjør det vil jeg tro.
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape

Så jeg klarer å tweake instillingene slik at jeg ser selve trappa. Men nå blir bakgrunnen/skymappet alt for hvitt. Overeksponert ser jeg for meg.
Noen som vet? (:

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 16 sep, 2008

Du kan jo poste sceenshot av innstillinger for vraysun, vraysky, render og kamera :)
Da kan vi eventuelt se hva du gjør galt
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » tir 16 sep, 2008

Er det trappen fra Berlin museumet?

- Sett Vray cam til iso 200, shutter speed 200, og prøv deg frem med f-stop. Lavere f-stop gir mer lys. 1, 4, 8 og 16.

- Har du droppet "default lights" fra Global settings i Vray render settings?

- Bruker du DLS (Daylightsystem) kan du trykke på Daylight head og sjekk at dag / klokkeslett ikke er satt til midt på natten.

- Under "Color mapping", prøv linear, og sett gamma correction til 2.2.

-Vray SoS telefonen-

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 16 sep, 2008

f-stop/ f-number justerer egentlig blenderåpningen i kamera. Dvs dybdeskarpheten! Hvis du har depth-of-field huka AV i kamera har det ikke så mye å si men.. synd å ikke bruke det physicalcamera er til? :wink:

Som larsem8 sier post screengrab av hva du har satt opp. Ellers om du merger alt du har inn i en ny scene (alt uten sola) og klikke yes etter du setter ut ny sol, vil du ganske sikkert få lyset frem igjen. :)
Sr Consultant Visualization

Aker Solutions

Brukeravatar

kbotnen
Kontakt:

Poenget mitt var at istedetfor å skru på tre forskjellige ting som mest sansynlig i hans tilfelle vil gjøre det samme (lysere/mørkere) så kan han låse to av de og justere den siste. Så slipper man å rote det unødvendig til for seg selv, hehe.

Tror ikke jeg ville begynt å fikle med DOF før jeg hadde fått lys i scenen min :) Den er vel heller ikke på som default.

Men en post av lysinnstillingene ville nok fikset problemet veldig kjapt ja :) Da slipper vi å leke gjetteleken.

-K-

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape

håper dette hjelper! og skal huske bilde-biten til neste gang :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

kbotnen
Kontakt:

Har du prøvd å endre innstillingene sånn som ble nevnt over? '5' i shutterspeed har jeg aldri sett før, hehe. Prøv 125 du. Og ISO 100, f-8. Dersom du ikke bare vil gjøre noe av det som er nevnt over da ;)

På chaten får du også innimellom fortere hjelp med vray ting siden det henger endel vray tryner der :) Bare et vennlig tips, hehe. Trenger flere chat-addicter.

-K-

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape

Har satt shutterspeed til 125, og forandret iso til 200 uten hell. Har sjekka at det ikke er midt på natta.
Dere kan jo se selv :P :

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 16 sep, 2008

Har du prøvd som 3Dhue sier?
Ellers om du merger alt du har inn i en ny scene

Det hender det skjer føkk som du blir kvitt ved og merge alt inn i en tom scene.

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape

Har ikke prøvd det nei, aner ikke hvordan jeg gjør det :P

Bare eksportere modellen og importere tilbake i ny scene?

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 16 sep, 2008

Reset max/fyr opp max velg Merge i File menyen (Så velger du vekk eventuelt lys etc.)

Brukeravatar

Trådstarter
Gal_ape

Legg innav Gal_ape » ons 17 sep, 2008

Har resetta, ny scene, og tar merge - velger scenen og fjerner vray lys og kamera. Trykker på ok og ingenting skjer.. ? :P

Gå tilbake til «V-Ray»