Lys setting i VRay

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Bruceplase
Sted: Akershus

Lys setting i VRay

Legg innav Bruceplase » tir 02 sep, 2008

Jeg har problemer med å sette riktig lys på prosjektene mine. Ofte blir det for mye feiling og prøving.

Det er følgende muligheter til å justere lys styrken:

1) I render boksen kan en sette høyere multiplier under "Environment".
2) Kan justere lys styrken under Color mapping.
3) Selve lys kilden. I dette tilfellet VRay Sun
4) Under Vray Physical Camera kan vi justere følgende parametre: F-Number, Shutter speed, Film Speed

Er det noen som kan hjelpe meg til å sette riktig lys i Vray. Som jeg skriver ovenfor blir det for mye prøving og feiling. Bruker veldig mye tid på dette, og jeg føler også at bildene mine blir litt "flate" - på grensen til 2D???

Fint med tilbakemelding.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 02 sep, 2008

Jeg pleier å la GI og colormapping (bruker som regel exponential) stå som det er.

Vray sun pleier jeg å ha på multiplier 1.0 mens vray sky pleier å lage en instance av i material editoren, legge til vray sun i manual sun node og skru opp multiplieren noe der.

På kameraet pleier å la F-number stå (har ikke så mye å si hvis man ikke skal ha bokeh/dof-effekter), ISO pleier jeg også å la stå, mens shutter speeden er den jeg tweaker med.

Gjør du noe post-arbeid med bildene dine? Som du sier kan bildene (gjerne som i virkeligheten med et kamera) kanskje bli litt flate. Men da er det bare å gjøre som en fotograf ville gjort, å ta det inn i photoshop og legge på noen adjustments filter.

Jeg syns bildet du hadde lagt ut var et bra utgangspunkt jeg. Jeg tok meg friheten til å ta det i photoshop og justere litt. Vet ikke helt om det er noe slikt du er ute etter men...

Bilde
Bilde
Alle gode ting er 3D

Trådstarter
Bruceplase
Sted: Akershus

Legg innav Bruceplase » tir 02 sep, 2008

Vet ikke om jeg synes det ble noe bedre??? Synes muligens at det ble for blått, og at det ble for sterke farger.

Hvis du ser på bildet mitt synes jeg motivet er litt kjedelig. Skulle ønske det var enda mere realistisk.

Jeg er ikke så flink med etterarbeid i Photoshop, og innrømmer at jeg nok kan få bildene mine bedre ved å ha litt justering her.

Jeg kommer etter all sannsynlighet til å jobbe mere med ovennevnte bildet, og håper å ha en oppdatering til i morgen. Dersom flere har kommentarer, er det veldig fint. Hvilke innstillinger har dere på VRay, både Physical Camera og selve Render boksen????

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 02 sep, 2008

Ja jeg gjorde det litt fort og galt, hehe. Det kommer også litt an på om det skal vises på skjerm eller fysisk. Et bilde kan ofte se fint ut på skjerm men blir blasst når det kommer på trykk/print.

Kan det hende at det er shaderne du må justere for å få det mer realistisk som du sier, og ikke lyset?
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » tir 02 sep, 2008

For å unngå mye kluss med kamera innstillinger kan du og sette iso og shutter speed til 200, så justerer du lyset kun med f-stop. Gamma korreksjon på 2.2 og en passende colormapping f.eks exponential som tidligere nevnt i tråden. Prøv og HSV exponential for å få litt mer gulaktig resultat istedetfor kritthvitt.

Tror ikke det finnes noen innstillinger som passer for alle scener. Så du må nok vende deg til å prøve deg litt frem :) Etterhvert får du feelingen av hva som funker på de forskjellige scenene.

Men er enig med larsem8 her at det virker som lyset ditt er satt rimelig ok. Så ville helder brukt tiden på å fjerne repeteringen i gresset, bumps (evt displacement) på steinhellene foran huset, og så er det mulig at huset er litt for hvitt i forhold til resten av scenen, men det vet jeg ikke helt, hehe. Og det store treet som står foran huset viser ikke i noen av vindusrefleksjonene?

Jeg syns det var et bra bilde :)

-K-

Gå tilbake til «V-Ray»