Alpha channel?

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
steisimo
Innlegg: 27
Registrert: man 21 nov, 2005
Sted: Sørreisa

Alpha channel?

Legg innav steisimo » tir 12 aug, 2008

Hei.
Har et lite problem jeg håper noen kan hjelpe meg med før jeg klikker. Hehe.
Skal rendre ut et nærbilde av et vindu med gardiner. Bruker max og vray.
Planen er å legge inn bakgrunnsbildet i PS.
Problemet er at alpha kanalen kun funker på glasset, men ikke på gardinen som er delvis gjennomsiktig.
Har huket av på knappen affect alpha.
Noen som kan hjelpe?
steisimo

Brukeravatar

V-Raymond
Innlegg: 388
Registrert: man 27 feb, 2006
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » tir 12 aug, 2008

post en screengrab av material editorn..


Trådstarter
steisimo
Innlegg: 27
Registrert: man 21 nov, 2005
Sted: Sørreisa

Alpha channel?

Legg innav steisimo » tir 12 aug, 2008

Her er screengrab. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
steisimo

Brukeravatar

larsem8
Innlegg: 1506
Registrert: ons 09 nov, 2005
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 12 aug, 2008

Ser du har et map i Opacity, men du må legge det i refraction. Det er refraction som styrer gjennomsiktighet
Alle gode ting er 3D


Trådstarter
steisimo
Innlegg: 27
Registrert: man 21 nov, 2005
Sted: Sørreisa

Alpha channel?

Legg innav steisimo » tir 12 aug, 2008

Hei og takk for svar.
Vet at det er refraction som styrer gjennomsiktigheten.
Prøvde dette i begynnelsen. Problemet var da at gardinen så mer glassaktig ut.
Jeg vil bare ha den halveis gjennomsiktig og hvit.
steisimo

Brukeravatar

larsem8
Innlegg: 1506
Registrert: ons 09 nov, 2005
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 12 aug, 2008

Prøvd med VRay2SidedMtl? LINK

Vet ikke helt hvordan det funker i forhold til alpha men...
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

V-Raymond
Innlegg: 388
Registrert: man 27 feb, 2006
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » tir 12 aug, 2008

og/eller skru på "force 2 -sided" kan gjøre susen det og, selv om jeg tviler på at det er der det ligger. jeg pleier å kjøre en falloff map som opacity map (blandet med et eller annet motiv/mønster..)

Brukeravatar

kbotnen
Innlegg: 356
Registrert: søn 15 jul, 2007
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » tir 12 aug, 2008

Her går det for seg.

Refraction color er svart (som betyr ingen gjenomsiktighet). For halvt gjenomsiktig så sett den til 127, 127, 127.

http://www.spot3d.com/vray/help/150R1/e ... tion_color

-K-

Brukeravatar

Gal_ape
Innlegg: 420
Registrert: ons 28 nov, 2007
Sted: Tønsberg

Legg innav Gal_ape » tor 11 sep, 2008

Her går det for seg.

Refraction color er svart (som betyr ingen gjenomsiktighet). For halvt gjenomsiktig så sett den til 127, 127, 127.

http://www.spot3d.com/vray/help/150R1/e ... tion_color



tusen takk for hjelpfull link! Kan ha god nytte av dette jeg og :)


Gå tilbake til «V-Ray»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron