Hair & Fur rendrer ikke i refleksjon

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Affen
Sted: Grimstad
Kontakt:

Hair & Fur rendrer ikke i refleksjon

Legg innav Affen » tir 01 apr, 2008

Er det noen som har vært borti dette? Busten vises ikke i speilet. Det er kanskje nærliggende å tro at dette stilles i rendersettings heller enn material editoren?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

gboom
Sted: london

Legg innav gboom » tir 01 apr, 2008

edit: ser nå at du bruker vray, du kan sette instillingene i hair&furen til geometry istedet for mr prim da. Selv om det kan bli tungt for minnet.

Hair&fur renderen er en buffer effekt, dvs den blir lagt på etter bildet har blitt rendert basert på bufferene den mottar.

Rendere som mentalray (hvis det er den du bruker) har et eget geometrisk primitiv som kan rendre hår ganske snasent. Du kan bytte til denne under enviorment&effects (effects) og velge mr prim istedet for buffer. Da kan du også bruke mental ray shadere rett på hårene.

Merk at ting som raytracing og hår er en dårlig ide, fast rasterizeren til mentalray håndterer anti-aliasing av hår bedre og kjappere enn den vanlige adaptive samplings metoden.

Eller du kan fikse det i comp hvis det er et stillbilde :)

-theo

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tir 01 apr, 2008

Buffer effecten som gboom snakker om finner du under render-->enviroment-->effects. Det er her du må huke av "raytrace the reflections/refractions" for at noe i det hele tatt skal vises i refleksjonen.

Vray tar ikke hensyn til noe annet en geometrien når den rendrer hair and fur, alt som har med farge informasjon i hair and fur modifieren blir ikke tatt hensyn til siden dette er en buffer effekt.

Har du hørt om vrayfur, en plugin til vray...kanskje den den funker bedre? Har ikke prøvd den selv...
Keep moving forward

Brukeravatar

Trådstarter
Affen
Sted: Grimstad
Kontakt:

Legg innav Affen » ons 02 apr, 2008

Takker for svar. Jeg bruker V-ray, derfor er innlegget postet under "V-Ray". :)

Har prøvd litt forskjellig av det dere har nevnt, og jeg har riktignok fått til noe i speilet, men ikke helt det samme som selve furen. Jeg har blant annet trøbbel med å få til teksturen i refleksjonen. I dette tilfellet går det fint å postcompe det, så jeg kommer nok til å gå for den løsningen. :)

Gå tilbake til «V-Ray»