Vray transparent lys

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Minimus
Sted: Trondheim

Vray transparent lys

Legg innav Minimus » søn 02 mar, 2008

Hei folken jeg driver og jobber fælt med denne lampa og når jeg endelig føler jeg har kommet meg videre fra ene problemet kommer et nytt, men men er jo sån man lærer, men dette problemet trenger jeg litt hjelp til.

Når dere ser på bildet ser dere at lyset kunn går rett ned. jeg bruker vanlig vray light spear. så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg lage et materiale som får lyset til og blø igjennom og skape litt lys oppå cappen av lampa også? :)

jeg har prøvd refraction under vray materialene men da blir jo alt helt på tryne så det funker ikke.

så om noen har noen ideer setter jeg pris på å få høre dem :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere.

Brukeravatar

Trådstarter
Minimus

ja kremt...beklager dobbel posten....men tydligvis etter dette lampe prosjektet så har alle bilder jeg laster opp på nette fått en sån styg en grain.....

sier ikke nei takk om noen har en løsning på den fronten heller :P

hehe off topic
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » søn 02 mar, 2008

Lampeskjermen må vel være bittelitt gjenomsiktig om du vil at lyset skal vise igjennom? Men du kan evt prøve å "jukse" det til ved å lage materialet på lampeskjermen som om det skulle vært lyst opp. Altså at du ikke lar lyskilden gjøre det, men materialet. Du kan f.eks bruket et vraylight materiale med bittelitt lyseffekt på?

Er litt usikker på om jeg skjønte helt hva du er ute etter egentlig, så om det overnevnte er helt på viddene så ja :)

-K-

Brukeravatar

Trådstarter
Minimus

tusen takk for at du tok deg tiden. skal teste ut litt vray lightmaterials...vil det vær helt unødvendig og blande light og lightmaterial sammen?

jeg tenker meg egentlig en sån SSS type stil over sjærmen.

du har vel sett mange bilder av skin på forsjellige karakterer der det røde kommerfram bak ører og slikt, noe sånt tengte jeg... men å bruke skin på lampe kjærmen virker liksom feil ^^ haha

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » søn 02 mar, 2008

Tror ikke du skal ditche lysene dine nei. Lightmaterialet er egentlig for selvlysende objekter, så om det blir helt korrekt vet jeg faktisk ikke.

Har du prøvd å bruke translucency på lampeskjermen? Kanskje det egentlig er løsningen på problemet ditt. Husk å skru på refractions dersom du bruker translucency.

Fant en link: http://www.vray.us/vray_documentation/V ... ples.shtml
-K-

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » søn 02 mar, 2008

Prøv vray 2 sided material, og legg lampeskjerm-materialet i både back og front-slotene. Prøv deg litt frem med translucency verdien
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
Minimus

Tusen takk for tipsene.

Jeg har prøvd meg litt fram på denne 2sidete vray matrialet, ser ut til og være løsningen om jeg barek unne få tviket settingsene riktig. hittil har jeg fått en grei løsning, men den ser mere selfilum ut en noe anet og den påvirker ikke omgivelsene på riktig måte.

og når jeg prøver og bruke Refraction eller Tranclucensy så blir matrialet bare helt hvitt eller sån igjennom siktig rart.

det jeg håper på er og få de lyse delene på kjærmen litt skarpere og litt rød aktig for og få varme å så få dette lyset til og blø litt over på veggen :)

Gå tilbake til «V-Ray»