Cræsj i VRay

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Bruceplase
Sted: Akershus

Legg innav Bruceplase » lør 05 jan, 2008

johnhm: Jeg driver med test-rendring. Grunnen til at du kom over meg var fordi jeg slettet mitt innlegg, og la ut en ny med noen endringer (dumt å slette innlegg!!)

Jeg har nylig fått innstalert mer Ram på Pc´n - fra 2 til 3 Ram. Ble imidlertid veldig skuffet, da Pc´n fortsetter å kræsje på store prosjekter med for eksempel gress/displacement. Tydelig at dette ikke var nok.

Er det noen som har erfaring på hvor mye Ram som trengs for å rendre gode bilder, som for eksempel vedlagte bilde fra Evermotion (Ps! jeg har ikke laget dette bildet).

Jeg har nå lagt Super render i Plugins mappa, men det fortsetter å kræsje.

Jeg fortsetter med test-rendring, og prøver å gi en tilbakemelding i morgen.

Bør kanskje legge til at jeg rendrer med vRay
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » søn 06 jan, 2008

- Du kan velge "edit" post istedetfor å slette og lage ny.

- Tror ikke renderen blir penere av mer ram (Correct me if I am wrong). Beregningene som skal utføres er de samme uavhengig av maskinspesifikasjonene. Du kan kanskje spare litt tid på å ha fet hardware, men CPU er vel mer kritisk akkurat her en RAM. Jeg har 3GB RAM på min arbeidstasjon, max + vray tar ikke så veldig stor andel av det minnet når jeg rendrer.

Hvilken max og vray versjon bruker du? Kanskje en oppgradering til stabil 1.5 og max sp 2 (dersom du kjører max 9) vil hjelpe?

- Hvilken polycount operer du med?
- Hvilken teksturstørrelse operer du med?

Vet ikke om dette har så mye å si for stabiliteten til vray, men om du er redd for at du bruker for mye minne er de to punktene greie å ha bak øret hvertfall :)

-K-

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » søn 06 jan, 2008

Åjja, misforstod problemstillinga di eg...

Når eg skulle rendre villaen(sjå link), måtte eg bruke super render, men sjølv då kræsja det (med 6 *6), kanskje verdt å nevne at dette er ei konvertert scene, så polykounten er særs høg, men det som hjalp for meg var å sette ned kvaliteten på texturen til graset (både oppløsning og quality)... Sjølv då kræsja den nokre gongar midt i renderprosessen, men etter nokre forsøk virka det tilslutt

http://www.3dhue.com/viewtopic.php?t=36 ... sc&start=0
-JohnMork-

Trådstarter
Bruceplase

Legg innav Bruceplase » man 07 jan, 2008

Jeg tenker ikke at rendrer skal bli penere av mer Ram, men problemet er jo at vi vil ha best tilpasning for å få finest bilde, og da kræsjer 3Ds Max når jeg skrur opp de forskjellige "settingene" i Vray.

Jeg har 3Ds Max 8, og Vray 1.5 RC3.

Jeg ønsker jo at gress skal ligne gress, og ikke bare noe grønt. Samtidig medfører noen trær i scenen ganske mange polys. Dette medfører som oftest at 3Ds Max kræsjer.

Så jeg spør: hva skal til for å kjøre en scene som ser ut som et bilde (dvs bilde fra Evermotion). Er det mer Ram, eller er det andre ting som gjør at 3Ds Max kræsjer. Jeg er jo ikke fornøyd med det første bilde som er på på denne tråen, vil at det skal bli enda penere.

Jeg har også andre prosjekter som jeg sliter med fordi Max kræsjer.

Jeg har ikke dette problemet på interiør scener.

Editer: Etter litt nærmere undersøkelse er jeg veldig usikker på om "Super render" støtter Vray. Og da er jeg like langt.

Brukeravatar

V-Raymond
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » man 07 jan, 2008

Del opp rendern i flere omganger. Du trenger sikkert ikke ha alle objekter synlige/i scenen samtidig. Tror problemet ligger i høy polycount+ displacement.

Virker som om det er vanlig med mye problemer med å rendere 3000k px++ når det er tunge scener og/eller displacement når man bruker Vray og Max.

Er vel ingen som bruker max og vray til hi-res viz-rendering som ikke har vært borti dette dessverre.. :roll:

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 07 jan, 2008

Prøv å se om du klarer deg med 2D displacement istedet for 3D. Jeg har ikke hatt noen problemer med store scener etter jeg konsekvent gikk for 2D displacement istedet for 3D.. Ellers må du nok gjøre som V-Raymond sier..
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » man 07 jan, 2008

Skru AV "Render to memory" under Frame buffer og sett vray til å lagre rett til vrimg. Så konverterer du vrimg fila du får ut til exr med vrimg2exr.exe som følger med vray(må brukes via dos). Under tools. Så får du en exr fil du kan åpne i Photoshop. Du skal lett kunne rendre til enda høyere oppløsninger også med den metoden.. :)

Og har du prøvd 3gb switchen til xp? Det hadde jeg prøvd først. (link)
Sr Consultant Visualization
Aker Solutions

Trådstarter
Bruceplase

Legg innav Bruceplase » tir 08 jan, 2008

Takk for svaret 3DHue!!! Endelig ser det ut til at jeg nærmer meg en løsning på hvorfor 3Ds Max kræsjer når jeg rendrer store prosjekter!! Hadde du bare vist hvor mye frustrasjonen dette har skapt frem til nå.

Men jeg faller litt ut i løsning din. Jeg er med frem til å lagre bilde til "vrimg"-fil. Men problemet mitt er at jeg ikke er så god i data til å finne frem til det du har skrevet ovenfor: Hvor finner jeg "vrimg2exr.exe"? Må brukes via DOS - under Tools???? Ligger denne filen under: autodesk - 3DSMax - plugins ????

Og kan du forklare litt mer om 3GB switchen til XP. Etter det jeg skjønner på linken er dette noe vi må programmere.

Håper du kan gi meg et svar - jeg tror det er flere på forumet som sliter med de samme problemene.

Editer: jeg kan heller ikke se at det går å åpne "exr-fil" i Photoshop???
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

3dhue
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 08 jan, 2008

vrimg2exr.exe finner du i C:\Program Files\Chaos Group\V-Ray\3dsmax R9 for x86\tools

Jeg legger ved en batch fil(convert.bat) du kan bruke til å convertere fila du rendrer ut. Så du slipper DOS biten.

1.Når du rendrer ut fra vray save fila til "render.vrimg".
2.Legg "render.vrimg", vrimg2exr.exe og convert.bat i samme mappe.
3.Kjør convert.bat (dobbel klikk) og la den bli ferdig(kan ta tid). Nå får du ut en fil på et par hundre mb som heter render.exr. Denne lukker du opp i photoshop.
Hvis du har en eldre versjon av Photoshop trenger du en plugin for å åpne exr.
http://www.openexr.com/downloads.html

Aker Solutions

Brukeravatar

V-Raymond
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » tir 26 feb, 2008

Yessss!!

Har nå testa dette på et eksteriør som kræsja hele tida på 3000px ++ og detta, o store 3dhue, var helt genialt! Works like a charm!!!:D

Synes det var litt rart at det var ingen tilbakemeldinger på dette mest geniale tipset hittil!

Skylder deg nok et par 3dhuepils for denna!

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 25 nov, 2008

Jeg har prøvd ut dette her på et stort bilde, A3 @ 300dpi.
Jeg har rendret til vrayimg, og har lagt det i samme mappa som vrayimg2exr sammen med convert.bat.

Når jeg dobbelklikker på convert.bat dukker det opp et vindu som forsvinner etter et tiendels sekund. Hva skjer?
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 25 nov, 2008

renderen din må hete "render.vrimg"

Evt. kan du editere convert.bat selv og bytte ut render.vrimg med %1. Da skal det gå å dra og droppe renderfila på convert.bat så bruker den den som inputfil og lager en render.exr

edit: om ikke det er dette som er problemet og du er kjent med gode, gamle dos kan du starte opp cmd og kjøre convert derfra for å se evt. feilmeldinger. Det er det samme som .bat filer gjør, men de lukker cmd vinduet igjen så fort de er ferdige med å kjøre. Før kunne man i properties hukke av at den lukker vinduet automatisk, men ser ut til at den funksjonen er borte i vista iallfall.

Brukeravatar

larsem8

renderen din må hete "render.vrimg"

#-o
Takk! Funket nå :)
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

larsem8

nytt problem med openexr...jeg vil ha alphaen som en channel. Nå kutter den bakgrunnen vekk automatisk, og det vil jeg ikke.

edit: dessuten skjer det noe med gammakorreksjonen. Bildet blir for lyst. Virker som om det blir dobbelt opp.
Alle gode ting er 3D

3dhue
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 25 nov, 2008

gammakorreksjonen

Det som skjer er at vray lagrer fila med default gamma på 1 og når photoshop viser den i 2.2 blir det blast. For å justere tilbake bruk Image > Adjustments > Exposure og still den fra gamma 1 til 0,4545(photoshop). Merk at exr fila er i 32bit! :) Så du kan skru og hente ut mye mer informasjon!

Når du rendrer rett til vrimg/ exr uten minnet har du ingen valg om alfa. For å hente ut alfaen fra det tomme i photoshop hold nede ctrl og klikke thumbnailen til laget. Da får du en selection du får maske av når du klikker maske-symbolet.

Vray skal kunne rendre rett til exr også hvis du bare skriver inn .exr istedet for .vrimg i renderboksen men jeg har opplevd at det ikke fungerer hver gang. Kjipt hvis du har ventet på render i flere timer. ;) Men kanskje et tips for noen. Håper det hjalp litt. :)

Aker Solutions

Gå tilbake til «V-Ray»