Cræsj i VRay

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Bruceplase
Sted: Akershus

Cræsj i VRay

Legg innav Bruceplase » fre 16 nov, 2007

Hei - alle monsterdiggere.

Jeg benytter VRay til å rendre ut stillbilder - høyeste og beste tilpasning. Scenen er stor, med både Vray Gress og Vray Displacement på fasaden. Imidlertid kræsjer scenen hele tiden.

Har undersøt litt på Evermotion, og funnet ut Light Cache skal endres fra World til Screen. Skal også forandre i Vray system setting fra Default geometry to Dynamic. Imdilertid kræsjer 3Ds max.

Det jeg må gjøre er å slette noen av objektene, og rendre. Så må jeg rendre pånytt, legge til de objektene som jeg slettett, og hjemme unna andre objekter.

Er litt usikker på maskinen min, om jeg muligens må ha på mer RAM. Eller er det noen som kan fortelle meg om oppsett i Vray som gjør at den ikke kræsjer.

Kan godt fortelle om hvilken innstillinger jeg kjører på - men kort fortalt er det for å få best mulig bilde (dvs beste tilpasning)

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 16 nov, 2007

Det høres ut som typisk vray når du begynner å få tunge scener med displacement o.l. Har hatt en del problemer med det selv. Desverre vet jeg ikke om noen løsninger bortsett fra å dele opp renderen i flere deler (region render) og rendere hver for seg.
Det finnes script som ordner dette mer eller mindre automatisk for deg.

Vet ikke hvordan du har satt opp scena, men for meg har det tidligere hjulpet å bruke 2D displacement istedet for 3D - selv om resultatet blir anderledes.

Ellers kan du jo også slå på Frame Buffer og slå av Render to memory. Kan hjelpe, men jeg har ikke fått noe bedre resultater hvis scena er veldig tung i utgangspunktet.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » fre 16 nov, 2007

Mere minne er også en fin ting, men avhenger jo av hva slags OS du kjører.
Ellers er mitt inntrykk at Vray 1.5 og 3D Studio MAX 9 ikke er noen god kombinasjon (Kræsjer noe helt for jæ....)
Nå er forøvrig SP1 kommet til Vray 1.5, men har ikke turt å installere det på jobben her enda siden jeg er midt i et prosjekt. Kanskje noen andre vet mer?

Tror det er minne som er problemet ditt, så muligens det hjelper å gjøre som Tronotrond skriver, ellers bør du titte på settings i Vray for å optimalisere.

Brukeravatar

V-Raymond
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » fre 16 nov, 2007

først og fremst ville jeg skrudd av vray-displacement..den pleier å kødde noe voldsomt på store bilder. hvis det er mulig kjører du et pass med displ. etterpå..pleier jeg å gjøre så langt det mulig.

og World på Light cache..?hey, det er ikkje bra. da går alt megeeeet senere.

Brukeravatar

V-Raymond
Kontakt:

Det finnes script som ordner dette mer eller mindre automatisk for deg.

interessant....hvor finner man det+

Trådstarter
Bruceplase

Legg innav Bruceplase » fre 16 nov, 2007

Takker for svar.

En liten oppdatering - vedlegger bl.a. bildet.
Jeg kjører med VFrame buffer for å gjøre det enklere for 3DS max å rendre.
Image sampler: Adaptive QMC, antialiasing: Catmull rom
Adaptive rQMC - min subd= 1, max subd=4
GI: Primary = Irradiance map og secondary=Light cache
rQMC Sampler= adaptive amount = 0,8 , Noise threshold=0,0, min sampler= 16 , Global subd = 2,0
VRay System: Dynamic memory limit = 1500 MB , render divisjon= 32 * 32 , Default geometry = Dynamic
Light Cache: Subdiv = 800 , Sample size = 0,025 , Scale = Screen , number of passes = 4.

Har satt opp de viktigste paramtrene. Er jo ikke helt sikker på hva de forskjellige gjør, og dersom en endrer på noe om det får innvirkning på noe annet.

Jeg har rendret først et bilde hvor bilene er utelatt. Så har jeg rendret et annet bilde med displacement på husveggene, og hvor bilene er gjemt unna. Har så sveiset dette sammen i Photoshop.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

V-Raymond
Kontakt:

Noise threshold=0,0

denne var fryktelig lav...? holder sikkert med 0,02...merker sikkert forskjell i rendertiden da tipper jeg.

edit: tror det er bedre å IKKE rendere til framebuffer, er ikke sikkert det har noe å si, men jeg bruker i allefall aldri den på store bilder.

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » fre 16 nov, 2007

Hei, lurer på om eg har støtt på det same problemet eg også....

Er det slik at max lukker seg utan forvarsell?? Slik er det med meg, eg har også mykje vray disp.
-JohnMork-

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » fre 16 nov, 2007

Om jeg velger "show map in viewport" på Vray materialer lukker maxen min seg (den sier først ifra at den har fått et ugjeonpprettelig problem og spør om jeg vil save scenen, noe som ikke er vits siden den lagrede scenen vil inneholde samme "show map..." innstillingen som kræsjet max i utgangspunktet).

For å fortsatt vise materialet i viewporten går jeg inn på den aktuelle diffuse mapen og huker av "show map in viewport" på den, da kan jeg sjekke uvw og at alt er korrekt uten at max crasher :)

Ellers har jeg ikke hatt noe stabilitetsproblemer med max+Vray komboen.

Angående Vray framebufferen sier all dokumentasjon at denne er for kyndige brukere, "dont bother use it if you are new to Vray". :)

-K-

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » man 19 nov, 2007

interessant....hvor finner man det+

Sjekk ut SUPER RENDER

Dette scriptet kan såvidt jeg vet rendre bilder på opptil 8000x8000 px ved å rendre ut deler (opptil 36 deler tror jeg) og automatisk sette det sammen til ett bilde :)
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

V-Raymond
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » man 19 nov, 2007

woohoo, takker så meget! høres jo helt dødsfett ut! Skal bli kult å få testa etterhvert! :D

Brukeravatar

johnhm

Legg innav johnhm » man 19 nov, 2007

Takk, passa perfekt for meg no!:D
-JohnMork-

Brukeravatar

johnhm

Legg innav johnhm » lør 05 jan, 2008

jess, jess,

Du må huske å legge den i plug-ins mappa...
-JohnMork-

Trådstarter
Bruceplase

Legg innav Bruceplase » lør 05 jan, 2008

Jeg har forsøkt meg på linken til "Larsen8" - Super render. Får imidlertid ikke dette til å fungere. Er det noen som har fått det til?????

Brukeravatar

johnhm

Legg innav johnhm » lør 05 jan, 2008

Korleis gjekk dette til??

Eg svarde på Bruceplase sitt innlegg og kom over han??

tida blei og tydeligvis feil,,,

Men som eg sa, har du huska å legge fila inn i plugins-mappa?
-JohnMork-

Gå tilbake til «V-Ray»