Justere light sphere segments i vray 3.0 for Max

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Justere light sphere segments i vray 3.0 for Max

Legg innav hardrock_ram » søn 23 nov, 2014

Noen som vet hvordan man kan justere sphere segments på et lys i Vray 3.0 \ 3dsmax, tilsvarende det man finner for eks i Vray for Maya? (http://help.chaosgroup.com/…/he…/maya/150R1/light_params.htm)

Saken er at det ser dumt ut i refleksjoner fra lyset. Jeg vet at det er mulig å bruke geometri som en erstatning, men det burde ikke være nødvendig, spesielt siden Vray for Maya har denne innstillingen.

EDIT:
Etter videre testing ser det ut til at om det settes "mesh" som type lys i lysinnstillingene, så blir det vesentlig mer mer støy i renderen. Dette selv om alle innstillingene er like og jeg bruker en vanlig geometrisk sphere som mesh for lyset. Det spiller ingen rolle hvor mange segments spheren settes til, støyen blir den samme. Jeg fatter ikke helt dette, og jeg har ikke funnet noe etter søking på nettet heller ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 24 nov, 2014

Morn!

Jeg har ikke vært borti at vray sphere light lager rare refleksjoner. Har du noen eksempler å vise?

Ser eller hva du mener. Tror nok et mesh light bare kalkuleres anderledes. Det rendrer mye senere, og det har som du sier mye mere støy. Støyen kommer både i GI og Light-passene.

Vet ikke om det er noen god løsning på det, men jeg klarer ikke reprodusere noen issues med standard sphere light heller.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 25 nov, 2014

Jeg var visst litt uklar. Refleksjonene er akkurat slik de skal. Problemet er at når lysobjektet reflekteres på en speilblank overflate, så ser man at det kommer fra en sphere med veldig få segmenter. Jeg har vanligvis alle lys satt til "invisible", men jeg liker å ha dem synlige i refleksjonene.

Og hvorfor har Vray for Maya denne innstillingen, men ikke Vray for Max?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «V-Ray»