Vray Precalc G tips og triks?

Diskusjoner, linker og info omkring rendermotoren VRay.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Vray Precalc G tips og triks?

Legg innav Tronotrond » fre 11 mai, 2012

Det å rendre animasjoner med både kamera og bevegelige objekter i Vray kan jo være en utfordring å få flicker fritt. Spesielt når alt skal rendres i ett pass. Det finnes mange mer eller mindre detaljerte beskrivelser på løsninger på nett, men ikke alle er like idèelle å praksis på.

Her har vi klart oss ganske greit med å kjøre vanlig single frame mode med Irradiance Map og Brute Force, use camera path og Medium - Animation preset, men det er ikke alltid resultatet er helt 100, og rendertiden kan være i lengste laget på tyngre scener.

Det å prekalkulere GI-mapsa føler jeg er neste steg, men er det noen måte å utnytte hele renderfarmen til å gjøre dette?
Er det noen som har noen gode workflow tips her? Å la en maskin stå og surre og kalkulere ut alene tar for langt tid.

Tar i mot alle innspill her :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » fre 11 mai, 2012

Det å kjøre en prepass er vel ikke noe annerledes enn vanlig rendering ved bruk av renderfarm. Jeg kan ikke si sikkert, ettersom jeg ikke har prøvd Vray opp mot renderfarm før, men prosedyren er jo ellers den samme, sett bort ifra at Vray ikke render bildene. Når prepasset er ferdig, er det nok å peke Vray til de lagrede sekvens-filene, og kjøre en render med renderfarm, på vanlig måte.

Igjen, dette har jeg ikke forsøkt i renderfarm, men er veldig straight-forward på én maskin. :P

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » fre 11 mai, 2012

Hehe, akkurat dette jeg styrer med for tida også, bare i Mental Ray :P

Nå bruker ikke jeg i Vray, men i MR er det bare å huke av "calculate FG\GI and skip final rendering" under FG-panelet, velge incrementally add FG points to file, velge bane som maps skal legge seg i og trykke render på vanlig måte, altså ikke trykke på "generate FG map file now".

Da går det an å for eks. kjøre batch render hvor du deler hele greia opp i jevnstore sekvenser (og gjerne ved sceneskifter). I Backburner kommer disse (som du vet) som ulike jobber. Da kan man sette en jobb til å gå på en datamaskin only. Så bare fordeler du jobbene jevnt på renderfarmen.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 11 mai, 2012

se her ja.. nå svarte jeg ihvertfall hva jeg mener er den beste metoden i tråden til hardrock_ram, så jeg bare copy paster inn her:

presample alt av gi. Dette kan renderes ut i 320x240 oppløsning men med høy kvalitet på det resterende. Så kan du hente inn presamplingen og stille oppløsningen til det du måtte ønske. Så går renderingen unna som hakkamøkk!

Har fungert bra for meg opptil flere ganger :)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 11 mai, 2012

Greit å hive inn at eventuelle light leaks må fjernes, for disse har en tendens til å flickre uansett.. :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

bard
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav bard » ons 03 jul, 2013

personlig har jeg gitt opp Irr.map + LC og gått helt over til Brute Force + LC. Det tar litt lengre å rendre, men man får nærmest garantert flickerfrie renders (forutsatt at LC-settingsene dine er høye nok).
/Bård

Motion Graphics Designer - NRK
http://www.bard.co

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 03 jul, 2013

Vi kjører irr.map + brute force med prekalkulering nå, men siden tråden er tatt opp igjen.

Var nede på EUE 2013 i forrige uke og så b.la. på Vlados presentasjon av Vray 3.0 som kommer i løpet av året. Det får store hastighetsforbedringer på brute force rendering. Så vi går nok over når det kommer. Ikke minst har det også støtte for deep maps!

Sammendrag fra presentasjonen ligger her
Vray 3.0 Highlights
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Gå tilbake til «V-Ray»