Highres displacement

Diskusjoner omkring det populære 3D programmet ZBrush fra Pixologic.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
dboydesign
Moderator
Innlegg: 1790
Registrert: ons 26 apr, 2006
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Highres displacement

Legg innav dboydesign » ons 19 jan, 2011

Hallo folkens!

Prøver og finne ut hvordan jeg kan eksportere ut 4k displacement ut av Zbrush 4.
Noen som vet? :p

-D
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Brukeravatar

Pietas
Innlegg: 1412
Registrert: søn 16 apr, 2006
Sted: London

Legg innav Pietas » ons 19 jan, 2011

tool>UV Map 4k.
under displacement maps saa sett den til 32bit. gaa til laveste division (kan gaa til en eller to ogsaa hvis det er det du skal exporte) DPsubPix er for aa subdivide meshen foer du kalkulerer dispacementmappen. saa ser den paa forskjellen mellom lowmesh(subdivided) og high mesh. eneste maaten aa faa ut 32bit er aa velge "create and export map"

Brukeravatar

Trådstarter
dboydesign
Moderator
Innlegg: 1790
Registrert: ons 26 apr, 2006
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » ons 19 jan, 2011

:doh: selvfølgelig det ene stedet jeg ikke hadde sett :p

Takker så masse Tony!
3D/VFX Artist

Storyline Studios AS

Storyline Studios



personal:

WEBSITE

Brukeravatar

Molte
Innlegg: 217
Registrert: ons 26 nov, 2008
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Molte » ons 19 jan, 2011

og når du først er inne på temaet
(siden jeg ikke har prøvd zbrush 4 enda).

Hvordan baker zbrush ut 32bit displacement,
må du offsette min/max verdien på mappet.
Har zbrush4 en unit scale?
Baker den ut på en smoothed eller unsmooth uv?
edit: Og kan du velge bleed edge pixels range?
edit2: Og kan du velge search ray distance?
- Kjetil Molteberg
Kemono.no

Brukeravatar

Tormem
Innlegg: 885
Registrert: fre 02 nov, 2007
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » ons 19 jan, 2011

Bare som en kommentar, jeg har hatt masse stress med eksport av disp fra ZB i det siste, når det skal til maya. Av en eller annen grunn blir ikke tiff-filene fra en 32-bit eksport .tiff godkjent av imf_copy for å gjøre det lesbart som .map i maya.

Savner displacement exporter plugin fra 3.5, med en egen kode pr program det skal til...

Molte: Mange stresser med seams fra ZB displacements, så jeg tror ikke det finnes noe "bleed edge". Man kan velge smooth UV eller ikke, har ikke funnet noe om ray distance (som i tidligere versjoner og plug-ins).

Brukeravatar

Trådstarter
dboydesign
Moderator
Innlegg: 1790
Registrert: ons 26 apr, 2006
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » tor 20 jan, 2011

Det er ganske enkelt og få ut displacement maps i zbrush 4, er strengt tatt 2-3 taste klikk og du har en fin bruk bar disp.
32 bit er bare en knapp du huker av under displacement.

tormem: Jepp kjenner til problemet men kjenner desverre ikke til løsningen. Jeg gjorde bare om fila til en exr i photoshop og funka like fint det :) Hadde faktiskt det issue i dag, men løste det med exr.
Men det rare er at det funka helt fett i går på en annen modell..

men men det finnes altid en workaround :p
3D/VFX Artist

Storyline Studios AS

Storyline Studios



personal:

WEBSITE


Gå tilbake til «ZBrush»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester