Normal maps spørsmål

Diskusjoner omkring det populære 3D programmet ZBrush fra Pixologic.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Gabbe
Sted: Oslo

Normal maps spørsmål

Legg innav Gabbe » søn 31 okt, 2010

Hey, jeg lurte på hva som er forskjellen på å rendre normal maps i ZBrush 3.5 når du er i ulike subdevisions.
Er det best å være laveste eller får jeg med mer detaljer når jeg har modellen i høyere subdivisions med mer detaljer?

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » søn 31 okt, 2010

Nå har jeg ikke prøvd Zbrush 4, men i tidligere versjoner er du nødt til å være i laveste subdivision, mens Normal Mappen ekstrakteres fra høyeste subdivision. Du har med andre ord ingen valg.

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » søn 31 okt, 2010

Du har ikke noe valg, du må ned i laveste subdevision. Og det har ingen ting med detalj nivået å gjøre for det er egentlig bare for å få UV kordinatene.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » søn 31 okt, 2010

Poenget med normal mapping er å hente informasjonen/detalejene i en high poly modell --> lagre denne informasjonen i et map (normal map) --> for så å bruke detaljene som er lagret i dette mappet på en low poly modell.

Så tilbake til spørsmålet: Det er best å velge den subdivsion me høyest detaljenivå og det er som regler den subdivsionen som er høyest i stacken

Edit, ser at folk med mer peiling på zbrush har gitt deg et bedre svar en meg, mitt var på generelt basis slik jeg ville gjort det i max.
Keep moving forward

Trådstarter
Gabbe

Takk for svar!

Jeg vet hva normalmaps er, jeg har bare ikke brukt ZBrush nok til åvite helt hvordan jeg får best mulig Normal maps.

Jeg trodde også at jeg måtte være i laveste sub, og at den da genererte normalmap fra den høyeste. Men jeg syns ofte jeg ikke får detaljerte nok normal maps. Så jeg testet litt og man kan være i høyere subdivisons og generere maps derfra, så jeg tenkte kanskje det var noe der..

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » søn 31 okt, 2010

Som johnblunt sier, du må være i den laveste subdiv-levelen for å lage normal maps. At du ikke får nok detaljer kan jo ha med oppløsningen på mappen.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Trådstarter
Gabbe

Veldig hyggelig at så mange gidder å hjelpe!

Jeg hører at dere sier at jeg MÅ være i laveste subdivision, men jeg prøvde akkurat å være i 2, 3 og 4 sub og generere normal map derfra og det går! Mappene blir litt annerledes mindre "kraftige" maps jo høyere sub virker det som. Det er mulig at det ikke har noen hensikt å være i noe annet enn laveste, men det er mulig!

Jeg har som regel 4096x4096 maps, er ikke det stort nok?

Brukeravatar

Dunkejudas
Sted: Tjøme, Vestfold
Kontakt:

Legg innav Dunkejudas » søn 31 okt, 2010

Man kan jo generere normal maps fra andre subdivisionnivåer enn den laveste, men da er det altså det subdivisionnivået som blir grunnlaget/basen for normal mappet. Man får liksom differansen mellom subdivisionnivået man baker normal maps fra og høyeste subdivisionnivå i normal mappet.

Mangel på detaljer kan også ha noe med zbrush-materialene å gjøre? Jeg synes nesten alle shaderene fremhever mer detaljer enn det som synes i final render.. Ihvertfall på bare normal maps. Og jeg synes forøvrig den nye normal map-bake-tingen i ZBrush funker dårligere enn før, så jeg har konvertert til XNormal for mine normal map baking needs. Det kan være verdt å teste!

Gå tilbake til «ZBrush»