topology

Diskusjoner omkring det populære 3D programmet ZBrush fra Pixologic.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Krisla
Kontakt:

topology

Legg innav Krisla » tor 19 jun, 2008

Hei! Vet at dette er et ganske standard emne og problemstilling, men dersom det finnes noen vennlige og dyktige sjeler som kunne hjulpet meg litt, blir jeg glad... retopology vil være til stor hjelp om man mestrer det, innser jeg, så går litt inn for å få ordentlig grep på dette.

holder på med hender, og oppdaget raskt at basemeshen min hadde svakheter, da stjerner dukket opp og symmetri gikk tapt.. tror årsaken var for få polys på oversiden (håndflatene er fine),men ingen edges fra fingergropene og oppover langs med oversiden av hånden.

har lagt ut begynnelsen på retop i andre subdiv level, og lurer på om noen kunne hjelpe meg litt videre. Har ringet ut de punktene som ødelegger symmetrien (tror jeg). Er jo mange polys med fler enn fire sider + trekanter, men som sagt er det bare begynnelse på retop. tegn gjerne opp på bildet hvor looper osv burde gå (ps, er flere stjerner, men de har ikke laget problemer foreløpig)... legger også gjerne ut flere bilder om noen har lyst til å se på dette. Gjerne også nyttige tips på god mesh flyt.

har tenkt til å animere closeups på hender, så vil gjøre meshen så ren som mulig for animasjon..
Vedlegg
hand.jpg
(183.09 kiB) Lastet ned 140 ganger

Trådstarter
Krisla
Kontakt:

Legg innav Krisla » tor 19 jun, 2008

en ting til: ser ut til at jeg har mistet noen vertex på den andre hånden, ikke vet jeg hvordan, derfor er symmetri ødelagt. Trenger sårt tips på hvordan dette kan fikses uten å ødelegge høyere subdivs!

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » søn 22 jun, 2008

Project!Bilde

Forresten: Jeg klarer ikke unngå stjerner, og jeg har blitt venn med trekantene. Sjekk den glimrende linken fra christerb for meget utfyllende info. Og vær obs på at enkelte "spikes" fra ZB ikke oversettes til synlige problemer i andre rendre, i hvert fall ikke hos meg og min Mental Ray (Maya)

Trådstarter
Krisla
Kontakt:

Legg innav Krisla » ons 25 jun, 2008

hjertelig takk, tormem. har ikke fått prøvet ut alle funksjonene i zbrush enda, men ser at project vil løse mange problemer:) Flott link til subdiv modellering også, må lese dette, skjønner jeg!

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » ons 25 jun, 2008

Nema problema, men legg merke til at christerb først gravde frem den linken. Det gjelder ikke din sak direkte, men project virker uhyrlig kraftig med rett bruk. Man kan f eks ønske seg en perfekt kule eller kanskje noe komplisert mekanikk i en skulpt. Man lager dette med primitives eller hva enn i f eks maya, eksporterer og adder som subtool, og dermed bruke dette som en perfekt "linjal" i ZB.

Lykke til videre med prosjektet! Og husk du kan bruke ZB layers (under tools-paletten) til å lagre endringer i sculpten din, og dermed lage svært effektive blend-shapes. Disse kan exporteres til animasjonsprogrammet du bruker og enten automatisk (ved ledd-rotasjon) eller manuelt sørge for at hud bøyer seg riktig og slikt. PM meg for en liten tutorial.

Gå tilbake til «ZBrush»