God mesh flyt uten stjerner

Diskusjoner omkring det populære 3D programmet ZBrush fra Pixologic.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

God mesh flyt uten stjerner

Legg innav Tormem » søn 24 feb, 2008

Jeg leter etter gode teknikker for å unngå stjerner i meshet mitt, da dette er høyst uvelkomment i Zbrush. En stjerne er en vertex med mer enn fire edges, og det er en vanlig løsning for å binde data til et område på kroppen uten å la edge loops løpe igjennom hele meshet. Har man mye data på hodet eller hendene vil man kanskje binde dette i stjerner som halverer (eller stopper) looper på kragebeinet, i armhulen, rundt korsryggen eller i skrittet.

Denne fyren har en fin tutorial på ellers temmelig solid moellering, men det er også et skrekkeksempel på noe som måtte ha blitt håndtert med silkehansker i Zbrush. Jeg har funnet dette forslaget på youtube som poengterer hva jeg mener, hvor instruktøren aktivt forsøker redusere stjerner, på bl.a. kinnbenet, hvor det ellers alltid oppstår en slik.

Mange fokuserer på å f eks holde et mesh kun i quads, men siden min vanlige workflow mellom Maya, Zbrush og Mental Ray tillater triangler også er dette en mulig løsning. Jeg får bare ikke bretta hodet mitt rundt enkle prinsipper jeg kan bruke i alle tilfeller jeg støter på..

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » søn 24 feb, 2008

Da kan jeg anbefale denne tråden. :)

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » man 25 feb, 2008

Oi, sinnsykt. Takk! Den vil nok kunne svare på en del, ja. Om andre har flere ressurser er det bare å slenge på. Jeg er overrasket over hvor lite dette blir diskutert rundt omkring, da Zbrush har blitt allemannseie, og fortsatt ikke liker mer enn 4 edges på en vert.

Så da tenker jeg, er det bare jeg som er for barsk med smoothing og makking med meshene mine? For så vidt jeg har skjønt, får du en slik pinch eller spike eller whatever i høyste subDivision er du liksom føkkt.

Hva sier mine medsammensvorne Zbrushere?

Edit: Jeg så litt nærmere på den linken (sitter på jobb), det er helt vanvittig spikern på hodet. Takk igjen!

Brukeravatar

Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » man 25 feb, 2008

sier jeg har lagt merke til stjernene i zbrush noen ganger.. og det er en virkelig plage når du først har fått de der
men etter en stund begynte jeg naturlig å ha det i bakhodet at jeg ikke skulle modellere slik, og de har dukka mindre og mindre opp det siste året :P

tusen takk til christer for linken
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Gå tilbake til «ZBrush»