Et lite forsøk

Diskusjoner omkring det populære 3D programmet ZBrush fra Pixologic.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Et lite forsøk

Legg innav Tronotrond » tir 15 nov, 2005

Ja ja.. måtte jo nesten få lagt inn en tråd her også, så jeg satte meg ned med Zbrush i natt og lekte litt rundt. Faktisk utrolig deilig program å bruke. Genialt GUI og oppsett :)

Jeg tegnet bare litt på en sphere og etterpå tok jeg modellen tilbake til Max, og endte med å prøve meg på normal mapping for første gang i samme slengen.
Så.. i bunn og grunn er vel dette mest en normal map test, modellen jeg tegna i zbrush kunne sikkert en 3åring laget like bra :roll:
Men uansett, etter en del fustrasjon og div. ord som sikkert ikke bør gjentaes her så fikk jeg det iallefall til. :loll:
Modellen til venstre er en sphere med 512 polys og normal mapping. Til høyre er orginalen fra Zbrush som er på 20 000 polys *etter* jeg kjørte optimize på den ;)

EDIT: Direkte link til filmen
Vedlegg

bollulf2.avi [ 296.5 kiB | Vist 1678 ganger ]

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 15 nov, 2005

Zbrush er så kult :D Tester som dette lærer man masse av!
Hvilket format kan du importere i max? Husker på den gamle zbrush versjonen at man hadde mange demostrasjons videoer..de kan kanskje være god hjelp når man skal lære. Poster link her hvis jeg kommer over.
Kul test! :)

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 15 nov, 2005

Fra Max til Zbrush måtte(?) jeg bruke AutoCAD DXF format, og så som .OBJ tilbake igjen.
Tror ikke jeg har noen videoer med min versjon av Zbrush, men hjelpefila var enkel og rett på sak :)

Og ja, Zbrush virker genialt. Jeg har igrunn stor tro på at den type modellering vil bli mer og mer vanlig når den bare blir utviklet videre. Foreløpig så virker det jo enormt tidsbesparende å modellere grunnmodeller i i max og lage normal maps i Zbrush. :)

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 16 nov, 2005

ok..takk
nå fikk jeg veldig lyst til å lære meg dette..kanskje jeg kan starte om en ukes tid :)
Fant masse tutorials her..også noen som har laga demo videoer http://www.pixolator.com/zbc/forumdispl ... 6e5a1&f=19

Brukeravatar

Zuckron
Sted: Vennesla/Kr.Sand

Legg innav Zuckron » man 27 feb, 2006

zbrush virker litt spennende..... Er det slik at folk modelerer i max og overfører dem til zbrush for å detaljere dem og så legge dem tilbake igjenn?

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » man 27 feb, 2006

Zuckron skrev:zbrush virker litt spennende..... Er det slik at folk modelerer i max og overfører dem til zbrush for å detaljere dem og så legge dem tilbake igjenn?
Jepp, det stemmer. Men det går ann å lage heile modeler i zbrush, men trur det er litt unødvendig arbeid. Fåreløbig er zbrush einaste programet som er slik som det er, men eg har høyrt snakk om mudbox som visstnok er det weta bytta zbrush ut med. Men det er foreløbig ikkje ute så eg veit ikkje kor likt det er.

Edit: ser du har hatt ein liten spørrerunde på 3dbuzz om zbrush. Beste du gjer er å stikke inn på heimsida og laster ned demoen, og ser demo filmer.

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » man 27 feb, 2006

Prøvde og leite opp info om Mudbox, men det var pokker meg ikke mye jeg fant :x

Ble nå ivertfall forferdelig nyskjerrig :?

Her er noe jeg fant:

"I ended up going on saturday, was pretty good. Went to a 1hour discussion panel with some guys from Weta Workshop where they talked about their work on King Kong. Apparently they have borrowed some technology created for the Final Fantasy movie and have also created a new program called mudbox that lets you 3d animate the muscles underneath the skin to make sure the skin behaves anatomically correctly :p"

Brukeravatar

Zuckron
Sted: Vennesla/Kr.Sand

Legg innav Zuckron » man 27 feb, 2006

begynner jo å bli grusomt kult dette her :o Har spurt om dette før på 3dbuzz men spør her også: Er det zbrush de bruker til å få den ekstremt kule? "looken" på ting i filmer (som aliens i "war of the worlds")

Eller gjøres dette fint i max/maya også ?

Brukeravatar

l_o_s_b

Legg innav l_o_s_b » tir 28 feb, 2006

Prøvde og leite opp info om Mudbox, men det var pokker meg ikke mye jeg fant
Det som eg veit kommer fra ein som poster nokon wip på 3dbuzz, men eg har lest litt av ein diskusjon på cgtalk. Personen som brukte det hadde ikkje brukt zbrush, så han var ikkje sikker på kva som var forskjellen/likheiten, men nokon andre påsto at det var noko lignande zbrush.

(han som hadde mudbox er ein ex-weta grafikker, men han er med i beta testingen av mudbox)

edit:
begynner jo å bli grusomt kult dette her Har spurt om dette før på 3dbuzz men spør her også: Er det zbrush de bruker til å få den ekstremt kule? "looken" på ting i filmer (som aliens i "war of the worlds")

Det kan hende. Zbrush er veldig effektiv på å skape dumper og hevinger i meshen. Det som er ofte brukt er at nokon tar ein low poly model fra eit 3dprogram og "tegner" på fleire detaljer. Så blir det som regel laga normal map, eller dissplacment map av den modelen som er veldig high poly. Denne normal mapen eller dissplacement mapen blir så brukt i 3dprogramet til å gi figuren meir dybde uten at det blir så veldig mangen polygoner. Dette er mulig i max og men det tar lengre tid, og er ikkje like lettvind. Det er med andre ord ikkje nødvendig å bruke zbrush, men det kan vere ein fordel. Det viktigste i begynelsen er nok likevel å lære seg eit 3dprogram før du begynner å rote med andre program.
Sist redigert av l_o_s_b den tir 28 feb, 2006, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 28 feb, 2006

Kan det være han her fyren: http://www.sumea.com.au/sprofile.asp?member=107 ??

Brukeravatar

l_o_s_b

Legg innav l_o_s_b » tir 28 feb, 2006

Jepp, det er han. Her er 3dbuzz tråden:
http://www.3dbuzz.com/vbforum/showthread.php?t=122926&page=1&pp=10

Og det som nok får mangen til å tenke på zbrush er at han seier
I've just recently taken it into Mudbox and started the sculpting =)

Brukeravatar

TomR

Legg innav TomR » tir 28 feb, 2006

Det er en tråd om mud box på cgtalk og. Har bare lest litt men det er en del info der og. http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=264492&page=1&pp=15
TomR.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » tor 11 jan, 2007

lol.. denne tråden ble om til Mudbox tråd. Personlig henger jeg meg enda på zbrush. :)
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

l_o_s_b

Legg innav l_o_s_b » tor 11 jan, 2007

lol.. denne tråden ble om til Mudbox tråd. Personlig henger jeg meg enda på zbrush.
No som Mudbox er ute må eg sei at Mudbox tok ikkje akkurat verden med storm. Eg høyrer det er lettere å sculpturer i det men den mangler alle andre features zbrush har og i tillegg er mudbox dyrere.

Og posten er ca 10 månder gammel ;)

Brukeravatar

Fekke
Sted: Sandefjord

Legg innav Fekke » tor 11 jan, 2007

Snakker vi gammel tråd eller? :|

Jeg har prøvd Zbrush, men fikk det ikke skikkelig til. Skjønte ikke hvordan man roterte kamera, men bare figuren :?

Gå tilbake til «ZBrush»