teksturering i ZBrush

Diskusjoner omkring det populære 3D programmet ZBrush fra Pixologic.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
Bruceplase
Innlegg: 106
Registrert: fre 05 jan, 2007
Sted: Akershus

teksturering i ZBrush

Legg innav Bruceplase » lør 27 sep, 2014

Er det noe som har erfaring med hvilke program som er best å teksturer i ZBrush. Prøver å sette meg inn i Spotlight. Men ser også at mange benytter Mari. Har så vidt sett på noen tutorials fra Youtube, og i første omgang ser det ut til at de er forholdsvis like...???

Holder det med Spotlight som er integrert i ZBrush, eller anbafelles det å kjøpe Mari???

Brukeravatar

caveman
Innlegg: 32
Registrert: tor 12 feb, 2009

Legg innav caveman » man 20 okt, 2014

Spørs hva det skal brukes til videre.
Skal modellen inn i spill eller brukes i en animert eller fotorealistisk film? Personlig/student? Profesjonelt?

Polypaint og Spotlight holder til det meste. Det er også god UV-unwrapping i ZBrush, so det betyr at teksturer kan transporteres fint til andre applikasjoner. (Ikke å forglemme GoZ linken til mange applikasjoner som gjør dette til en ett-klikks affære).

Nå er vel heller ikke 4R7 mange måndeder unna (ingen dato men noen mener det kan bli rundt juletider) hvor det er en egen versjon av Keyshot som kan kjøpes, som gir litt bedre rendering-muligheter integrert med ZBrush enn hva som har vært tilfellet tidligere.

Link til 4R7 tråden på Pixologic forum

Hvis det er noe innen spill, så bør også PBR (Physically Based Render) interessere deg. Isåfall er Marmoset Toolbag, Substance Designer/Painter og 3D Coat (PBR på vei) noe å titte nærmere på.

Brukeravatar

Mikademius
Innlegg: 1625
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » man 20 okt, 2014

Zbrush og Mari kan ikke sammenliknes. Mari er Zbrush overlegen naar det kommer til textures. Du kan fint teksturere i ZBrush, men Mari kan haandtere saa mye mer og har en braate med texture tools og naa kraftig real time render engine. Jeg anbefaler aa ha Mari i pipeline selvom teksturtasks ikke er saa avanserte. Naar du kommer inn i workflowen er det absolutt en vinner.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no


Gå tilbake til «ZBrush»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron